Identifying the Success Factors of Alibaba Internet Company

Document Type : Original Research

Authors
1 Master of Public Administration,Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
2 Asistant Prof.,Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran,Babolsar, Iran
3 Association prof.,Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
4 Asistant Prof.,Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran,,Babolsar, Iran
Abstract
Alibaba Internet Company, with 693 million annual active users from the 12-month period ended September 2019, has been listed as one of the most successful companies in this field in the world, according to the data released. This study is based on a mixed-method approach which consists of two qualitative and quantitative stages.First, by reviewing the theoretical foundations of Internet business success factors, four main criteria including: marketing, information technology, infrastructure and cultural factors, were identified.Then, in the qualitative step, 17 factors were extracted as sub-criteria, by analyzing the documents’ content about Alibaba Company since 1999. Subsequently, these factors, in a quantitative stage, were prioritized using the fuzzy DEMATELtechnique by the views of e-commerce and marketingexperts. The reliability and validity of the research tool, has been confirmed using internal consistency and content validity, respectively. According to the findings, among the criteria, the information technology, has the highest impact on the success of Alibaba's electronic businesses. Based on the factors identified in Alibaba's success, Internet business executives can take steps toward excellence in their businesses.
Keywords

Subjects


[1 ] Tsironis, L. K., Gotzamani, K. D., & Mastos, T. D. (2017). e-Business critical success factors: toward the development of an integrated success model. Business Process Management Journal, 23(5): 874-896.
[2 ] نیکومرام، ه و عبدالوند، م،ع. (مترجمان). (1383). بازاریابی بین الملل(نوشته کاتئورا، فیلیپ آر و گراهام،جان ال. 2006). تهران، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
[3 ] Boundless. (2017, July 27). E-business strategy. From: www.boundless.com/management/textbooks/.boundless-management-textbook/strategic-management-12/common-types-of-corporatestrategies-90/e-business-strategy-438-1831/
[4 ] نویدی نکو ر.، نوری زاد، س. (1393). انتخاب الگوی بهینه بنچ مارکینگ با در نظر گرفتن عملکرد پروژه‌های تحقیقات بازاریابی (مطالعه موردی: گروه بین المللی آگاه). کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی. ویژه‌نامه فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. 19-22.
[5 ] Moodley, S. (2003). The challenge of e-business for the South African apparel sector. Technovation, 23(7): 557-570.
[6 ] احمدپور داریانی م.، ملکی ع. (1390). کارآفرینی پیشرفته. تهران: انتشارات راه دان.
[7 ] خدادادحسینی ح.، عزیزی ش.، میرحسینی ح. (1396). کسب و تجارت الکترونیکی رویکردی مدیریتی. تهران: انتشارات سمت، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی.
[8 ] رنگریز، ح. (1395). کسب و کار الکترونیکی. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
[9 ] قاسمی ف.، خانی، ن. (1394). رابطه بین ابعاد شایستگی و موفقیت کسب و کار-الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط. اولین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد(صص1-10)، کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات.
[10 ] بغدادی ع. (1395). تفاوت بین مدل های کسب و کار علی بابا و آمازون [نوشته وبلاگ]. بازیابی شده در 25 مرداد 1395، از
a. https://www.skillema.ir/home/profile/1126/article/515/preview?blogPreview=1
[11 ] Fortune (2019). Fortune Global 500. Retrieve from https://fortune.com/global500/2019/search/?name=alibaba
[12 ] Sourav, D. (2019, November 3). Alibaba beats earnings’ estimates, shares rise. [Web site comment]. From https://www.financial-world.org/news/news/business/3805/alibaba-beats-earnings-estimates-shares-rise/
[13 ] Pavie, Xavier. (2016, jul 27). Seven reasons for Alibaba’s success. from https://www.digitalcommerce360.com/2016/07/27/seven-reasons-alibabas-success/
[14 ] Blystone, Dan. (2015, June 23). Understanding Alibaba's Business Model. from http://www.investopedia.com
[15 ] Tsai, W. C. (2016). Analyzing the emergence of Alibaba group from business ecosystem perspective. Journal of International Management Studies, 11(2): 53-64.
[16 ] Yazdanifard, R., & Li, M. T. H. (2014). The Review of Alibaba’s Online Business Marketing Strategies Which Navigate them to Present Success. Global Journal of Management and Business Research, 14(7): 33-40.
[17 ] آل علی، ع. (1396). بررسی استراتژی مناسبت سازی برند علی بابا / بازاریابی به سبک علی بابا [نوشته وبلاگ]. بازیابی شده در 20 آبان 1396، از http://forsatnet.ir/school-business/sales-marketing-manager/912-42.html
[18 ] وبسایت گروه علی بابا. (2018). تاریخچه گروه علی بابا [تاریخچه]. بازیابی شده در تاریخ 8 آوریل 2018، از
http://www.alibabagroup.com/en/news/press.php?page=11&year=all&business=all
[19 ] Wang, B., & Li, M. (2017) Strategies for Small OEM Business Success in Alibaba. com: A Case Study. China-USA Business Review, 16(7): 324-331.
[20 ] Xu, X., Li, Q., Peng, L., Hsia, T. L., Huang, C. J., & Wu, J. H. (2017). The impact of informational incentives and social influence on consumer behavior during Alibaba's online shopping carnival. Computers in Human Behavior, 76: 245-254.
[21 ] Du, J., Lu, J., Wu, D., Li, H., & Li, J. (2013). User acceptance of software as a service: Evidence from customers of China's leading e-commerce company, Alibaba. Journal of Systems and Software, 86(8): 2034-2044.
[22 ] Chen, J., Tao, Y., Wang, H., & Chen, T. (2015). Big data based fraud risk management at Alibaba. The Journal of Finance and Data Science, 1(1): 1-10.
[23 ] Hu, Q., Wu, X., & Wang, C. K. (2004). Lessons from Alibaba. com: government's role in electronic contracting. info, 6(5): 298-307.
[24 ] زینلی ر. (1395). نگاهی به استراتژی های رقابتی شرکت های «علی بابا» و « ای بی» در صنعت خرده فروشی اینترنتی چین / نبرد کروکودیل چینی و کوسه آمریکایی. [نوشته وبلاگ]. بازیابی شده در 18 اسفند، 1395 ازhttp://forsatnet.ir/school-business/sales-marketing-manager/742-5.html
[25 ] Kim, S., Zhang, X. A., & Zhang, B. W. (2016). Self-mocking crisis strategy on social media: Focusing on Alibaba chairman Jack Ma in China. Public Relations Review, 42(5): 903-912.
[26 ] Yang, S., & Huang, M. (2015, November 18). Alibaba’s Platform Corporate Social Responsibility Approach. from: https://www.centennialcollege.hku.hk/f/upload/2136/Alibaba%20CSR_15_009C.pdf
[27 ] Laosethakul, Kittipong. (2005). Critical Success Factors for E-Commerce in Thailand: A Multiple Case Study Analysis. doctoral dissertation. Auburn University, Alabama, Philosophy.
[28 ] Kyung Sung, Tae. (2006). E-commerce critical success factors: East vs. West. Technological Forecasting & Social Change, 73: 1161–1177.
[29 ] Kian Chong, W., Shafaghi, M., & Leing Tan, B. (2011). Development of a business‐to‐business critical success factors (B2B CSFs) framework for Chinese SMEs. Marketing Intelligence & Planning, 29(5): 517-533.
[30 ] حاج کریمی ع.، عزیزی، ش.، اخوان خرازیان م. (1388). طراحی الگوی عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط. مجلة دانش و توسعه، شمارة 27، 78-51 .
[31 ] Viehland, Dennis W. (2000). Critical Success Factors for Developing an e-Business Strategy. Res. Lett. Inf. Math. Sci. 1, 1-7.
[32 ] مختاری، ا. (1388). مدل فراگیر ماندگاری و موفقیت در تجارت الکترونیک. ماهنامه تدبیر، شماره 207، 44-48.