Relationship between Managers’ Strategic Thinking and Demographic Factors with the Quality of the Products: Case of Kosar Eshtehard Industrial Estate

Authors
1 Nazarabad Industrial Estate Manager
2 Professor and Head of Department of Management, Faculty of Management, University of International Kish, Iran
Abstract
Nowadays in business environment, complex, non-linear and discontinuous changes make predicting the future impossible and has forced organizations to comply with changes. In these volatile times, strategic thinking can be the way to survive. Strategic thinking is a specific activity that aims to discover creative and innovative strategies which can play by the rule of changes and make and act in a different future which can be ideally created. In this study relationship between managers’ strategic thinking and quality of products is discussed. Survey population is consist of 57 people from industry managers Kosar Eshtehard Industrial Estate. Based on Cochran's formula and considering 95% confidence level, 50 people were selected. For statistical analysis spss software was used, and results of Pearson test showed that the strategic thinking, systems thinking, thinking in time, creativity, and focus on the goal have a significant positive correlation with the quality of the products. But opportunism has no relationship with the quality of the products.
Keywords

[1]      ایران‌زاده س.، صباحی ع.، عماری ح.؛ تفکر استراتژیک؛ تبریز: انتشارات فروزش، 1387.
[2]      استیسی ر.؛ تفکر استراتژیک و مدیریت تحول؛ ترجمه مصطفی جعفری و مهزیار کاظمی موحد، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1389.
[3]       Hamel G., Parahald C. K.;“ Strategic intent”; Harvard Business Review. May – June: 63, 1989.
[4]       Mintzberg H.; Strategic thinking as “ seeing ”; In B. Garratt (Ed) , Developing Strategic Thought: Reinventing the art of direction_ giving: 67. London: McGraw– Hill, 1995.
[5]       Heraclius L.; Strategic thinking or strategic planning?; Long Range Planning: 481, 1998.
[6]       Kay J.; Strategy and control; In Stuart Crainer & Dearlove Des (Eds.), Financial Times handbook of management, (pp. 41-47), 3rd ed. New York :Pearson Power, 2004.
[7]       Ambrosini V.; Advanced strategic management : A multiperspective approach; (pp. 132-145), 2nd ed. New York : Palgrave Macmillan, 2007.
[8]       Liedtka J. M. “Strategic thinking”; Long Planning: 120, 1998.
[9]       Scott ;“ Human relation  movement”; Lecture Notes of Craig Scott, Online : www. utexas.edu / courses / speclass / courses / 350, 1998.
[10]  ناظمی ش.، جعفریانی ح.؛ تفکر استراتژیک؛ تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1389.
[11]  رضائیان ع.؛ اصول مدیریت؛ تهران: سمت، 1385.
[12]  غفاریان و.، عمادزاده م.؛ معانی نوظهور در مفهوم استراتژی؛ تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1385.
[13]  اصلانی محمودی س.، مجبوری م.، غفارزادگان ن.؛ نظریه‌های عمومی مدیریت؛ تهران: نگاه دانش، 1382.
[14]  ایشیکاوا ک.؛ کنترل کیفیت فراگیر؛ ترجمه احمد جواهریان، تهران: نشر مرکز، ماد، 1376.
[15]   J. Juran; “TQM: Service sector”; 1998.
[16]  نجف‌بیگی ر.؛ سازمان و مدیریت؛ تهران: انتشارات ترمه، 1389.
[17]  ریاحی ب.؛ نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران؛ تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1384.
[18]   David A.Garvin; “ Managing quality the strategic and competitive edge”; New York N.Y.10020, 1988.
[19]  غفاریان و.، کیانی غ.؛ پنج فرمان برای تفکر استراتژیک؛ تهران: فرا، 1387.