Path Analysis relationship Organizational Procrastination With Cognetive arousal and Burn-out Tehran governmental employees

Authors
Abstract
Abstract Introduction: The aim of this study is to investigate the relationship between organizational procrastination and cognitive arousal and burnout. Method: This research is descriptive–correlation and the required data are obtained by using three questionnaire about organizational procrastination, dissonance arousal reduction and burnout scales on a sample of 100 individuals in Tehran governmental employees who are randomly chosen. Results: The results of correlation coefficient show that organizational procrastination is positively and significantly associated with cognitive arousal (p ≤ 0.01, r=0.402) and burnout (p ≤ 0.01, r=0.432). However, the correlation coefficient between burn-out and cognitive arousal (p ≥ 0.05, r= 0.191) is not significant. The results of the analysis prove a direct relationship between organizational procrastination and burn-out and cognitive arousal does not play a mediation role. Finally, the model is verified. Conclusion: The organizational procrastination level has influence on burnout level among Tehran governmental employees. Hence, some interventions to reduce organizational procrastination are recommended to decrease the burn-out. Keywords: Organizational Procrastination, Cognitive Arousal, Burnout, Tehran Governmental Employees
Keywords

[1]   Steel P. ;"Arousal, avoidant and decisional procrastinators: Do they exist?"; Personality and Individual Differences, 48 (8), 2010.
[2]   فیاضی م.، کاوه م. ؛"تعلل: سندروم فردا»؛ ماهنامه تدبیر، ش. 205، 1388.
[3]   ارونسون ا.؛ روان‌شناسی اجتماعی؛ ترجمه حسین شکرکن، تهران: انتشارات رشد، 1389.
[4]  رضوی ف. ؛ ساخت و هنجاریابی پرسشنامه مدیریت زمان برای دانش آموزان دبیرستانی؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور، 1389.
[5]   Danhof-Pont, Marie Bernardine, Van Veen, Tineke, Zitman, Frans G.; "Biomarkers in burnout: A systematic review", Journal of Psychosomatic Research, In Press, Corrected Proof, Available online 7 January, 2011.
[6]   هومن ح.؛ تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی؛ تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1381.
[7]      Owens S. G., Bowman C. G., Dill C. A.;"Overcoming procrastination:The effect of implementation intentions", Journal of Applied Social Psychology, 38 (2), 2008.
[8]      Steel P.;"The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure"; Psychological Bulletin, 133, 1, 2007.
[9]      Ferrari J. R., Tice D. M.; "Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting"; Journal of Research in Personality, 34, 2000.
[10]  Solomon L. J., Rothblum E. D.;"Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates", Journal of CounselingPsychology,No. 31, 1984.
[11]  Spada M., Hiou K., Nikcevic A.;"Metacognitions, emotions, and procrastination"; Journal of Cognitive Psychotherapy: An InternationalQuarterly, No. 20, 2006.
[12]  Ferrari J. R., Harriott J. S., Zimmerman M.;"The social support networks of procrastinators: Friends or family in times of trouble?"; Personality and Individual Differences, 26 (2), 1999.
[13] خسروی ع.؛ «بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان و اهمال‌کاری آنان در بخش آموزش سازمان توسعه تجارت ایران»؛ فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، ش. 2، 1388.
[14]  Van Overwalle F., Jordens K.; "An adaptive connectionist model of cognitive dissonance"; Personality and Social Psychology Review, No. 6, 2002.
[15]  بهنر ج.، وانک م.؛ نگرش‌ها و تغییر آنها (ترجمه علی مهداد)، تهران: انتشارات جنگل، 1384.
[16]  Harmon-Jones E., Amodio D.M.; "Harmon-Jones C.; Action-based model of  dissonance"; Advancses in Experimental Social Psychology, No.41, Available on line at www.psych.nyu.edu/Amodio lab/Hrmon-jones, 2009.
[17]  SimpsonW. K., Pychyla Ti. A.; In search of the arousal procrastinator: Investigating the relation between procrastination, arousal-based personality traits and beliefs about procrastination motivations; Personality and Individual Differences, 47 (8), 2009.
[18]  Alarcon Gene M.;"A meta-analysis of burnout with job demands, resources, and attitudes"; Journal of Vocational Behavior, Article in Press, 2011.
[19] علوی س. س.، جنتی‌فرد ف.، داوودی ع.؛ «بررسی و مقایسه سلامت روانی و فرسودگی شغلی در کارکنان و کارگران شرکت سایپا»؛ ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، ش.6، 1388.
[20]  ویسی ش. ؛ «فرسودگی شغلی و عوامل مؤثر بر آن»؛ ماهنامه داخلی بانک تجارت. ش. 152، 1388.
[21]  Lambert  Eric G., Hogan Nancy L., Jiang Shanhe O., Elechi O., Benjamin, B., Morris A., Laux J. M., Dupuy P.;"The relationship among distributive and procedural justice and correctional life satisfaction, burnout, and turnover intent: An exploratory study"; Journal of Criminal Justice,No. 38, 2010.
[22]  Moneta G. B.;"Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings"; Personality and Individual Differences, 50 (2), 2011.
[23]  صادقی ف.؛ «فرسودگی شغلی کارکنان، علل و عوامل به‌وجودآورنده و راههای مقابله با‌ آن»؛ ماهنامه صنعت برق، ش. 159. 1389.
[24]شمس‌الاحراری م.؛ تأثیر آموزش مهارت‌های غلبه بر سهل‌انگاری بر روی سهل‌انگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی؛ پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، 1389.
[25]  هومن ح.؛ مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل؛ تهران: سمت، 1388.
[26] منصوری ع.، صفری س.، عباسی د.، صالحی؛ «کاربرد مدل تحلیل مسیر در تبیین عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان»؛ فصلنامه فرهنگ مدیریت، ش. 17، 1387.
[27]  دلاور ع.؛ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی؛ تهران: انتشارات رشد، 1378.
[28]  سرمد ز.، بازرگان ع. حجازی ا.؛ روش‌های تحقیق در علوم رفتاری؛ تهران: انتشارات آگاه، 1379.
[29]  Stead R., Shanahan M. J., Neufeld R. W.J.; "I’ll go to therapy, eventually: Procrastination, stress and mental health”; Personality and Individual Differences, 49 (3), 2010.
[30]  Schraw G., Wadkins T., Olafson L.;"Doing the things we do: A grounded. theory of academic procrastination"; Journal of Educational Psychology, 99 (1), 2007.
[31]  Lavoie J. A. A., Pychyl T. A.;"Cyberslacking and the procrastination superhighway: A web-based survey of online procrastination, attitudes and emotion"; Social Science Computer Review, 19 (4), 2001.