Developing University Employees’ Motivation Model: Mixed Methods Approach

Document Type : Original Research

Author
Assistant Professor, Business Management department, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
Abstract
Despite the important role of a university employees in attaining university and higher education objectives, the motivational factors for university employees has not received enough attention. This study aims at developing a model for university employees’ motivation and prioritizing the programs for improving the employees’ motivation at Imam Sadiq (as) University. It is an applied study using mix methods. The qualitative study was conducted using thematic analysis and the quantitative one was conducted using descriptive-survey method. Confirmatory factor analysis by Smart PLS software was used to assess the fitness of the proposed model. Importance-performance analysis technique was applied in order to prioritize the practices and programs related to improving the employees’ motivation.Based on the thematic analysis, 125 basic themes, 25 organizing themes and 8 global themeshave been extracted. The proposed model has eight dimensions: university’s orientation, organizational climate, leadership, compensation, HR functions and Proccesses, work environment, co-workers and job factors. Managers of universities should concentrate on the recognized factors offered in the proposed model. Results of the quantitative data analysis show that the proposed model has good fitness. Also, priorities of Imam Sadiq(as) University for improving the empoyees’ motivation include: cash payments, professional developments and job security, university managers’ employee oriented behavior, financial aids and university managers’ personal attributes, recruitment and performance management.

Keywords

Subjects


[1] Meyers, M.C. & Woerkom, M.V. (2014), The influence of underlying philosophies on talent management: theory, implications for practice, and research agenda, Journal of World Business, 49:192-203
[2] خنیفر، حسین، امیری، علی نقی، جندقی، غلامرضا، احمدی آزرم، هادی و حسینی فرد، سید مجتبی (1389)، درگیر شدن در کار و رابطه آن با عدالت سازمانی در چهارچوب نظریه مبادله اجتماعی و فرهنگی، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، سال هشتم، شماره 21، صص 200 - 177
[3] محمدی‌نیا، محمد(1385)، رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی استادات دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
[4] صادقیان قراقیه، سعید؛ شکری، صابر؛ شاکری، زهره و پورمجرب، گل‌آرا (1392)، بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر رضایت شغلی (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه تهران)، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 8، شماره 1، صص 180-167
[5] Robbins, S.P. & Judge, T.A. (2013), Organizational Behavior, 15th Edition, Pearson Education Pub., New Jersey
[6] Machado-Taylor, M.D.L., Soares, V.M., Brites, R., Ferreira, J.B., Farhangmehr, M., Gouveia, O.M.R. & Peterson, M. (2016), Academic job satisfaction and motivation: findings from a nationwide study in Portuguese higher education, Studies in Higher Education, 41(3), 541-559
[7] Arnold, J. & Randall, R. (2016), Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th Edition, Pearson Pub., London
[8] Armstrong, M. (2014), Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice, 13th Edition, London: Kogan Page
[9] سید جوادین، سید رضا (1386)، تئوری های مدیریت، چاپ سوم، انتشارات نگاه دانش، تهران
[10] Armstrong, M. (2010), Armstrong’s Handbook of Reward Management Practice, 3th Edition, London: Kogan Page
[11] رضاییان، علی (1391)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چاپ سیزدهم، انتشارات سمت، تهران
[12] Herzberg, F. (2003), One more time: how do you motivate employees? Harvard Business Review, 81, 87-96
[13] رابینز، استیفن پی (1389)، رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها، کاربردها، مترجمان : علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران
[14] Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions, Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
[15] Urichuk, B. (2009), Employee motivation – dose it improve performance, productivity, keep then motivated and loyal, Available on www.career builders-club.com
[16] Mount, D.J. and Bartlett, A.L.B. (2002), Development of a job satisfaction factor model for the lodging industry, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 1(1), 17-39
[17] رحیمی کلاریجانی، مروارید(1391)، بررسی روشهای ایجاد انگیزه کارکنان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان قائم‌شهر با استفاده از تکنیک فازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی واحد ساری
[18] قربانی، رعنا (1389)، بررسی نیازها و عوامل انگیزشی درونی و بیرونی(مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر)، فصلنامه علوم رفتاری، دوره 2، شماره 4، صص 91-118
[19] Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101
[20] Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C.M. & Sarstedt, M. (2014). Primer on partial least squares structural equation modeling. Thousand Oaks, Sage
[21] آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا(1395)، تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسئله، چاپ دوم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران
[22] Kuvaas, B. & Dysvik, A. (2009), Perceived investment in employee development, intrinsic motivation and work performance, Human Resource Management Journal, 19(3), 217–236