Evaluating and Rating the Relationship Among e-Banking Services and Financing Capacity of Bank

Authors
1 Assistant Professor, Islamic Research-center Imam Sadegh,qom, Iran
2 . Assistant Professor, Faculty of Management, Shahid Sattari University, Tehran, Iran
3 Master Student of Financing Management, Faculty of Management and Economics, Azad Univercity,Semnan, Iran
Abstract
In the modern highly competitive banking era, ability of collecting financial resources has become one of the main prerequisite of effective performance and survival of the banks. Hence, banks have turned to strategies such as electronic banking development to develop their capabilities. This research shows that how and to what extent of applying various electronic banking systems can develop the banks capabilities in collecting financial resources by motivating people to invest in these banks. The research method is of descriptive and solidarity type. The population consists of the customers of Ansar bank branches in Tehran province that are taken by random sampling, and 440 were selected. The results of the research indicate that all 13 studied electronic banking systems have meaningful and positive relationship with the bank capabilities in collecting financial resources, and among them 3 systems of point of sale (POS) and PAYA system (financial resources barter) and Telephone bank system have the greatest positive relation with collecting of financial bank resources. These results show that the electronic banking development is an effective factor in motivating people to invest in studied banks. On this basis, practical and theoretical recommendations are provided for managers and researchers.
Keywords

 
[1]  رحمتی ن.؛ بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک بر جذب منابع مالی بانک‌ها - مطالعه موردی بانک صادرات ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه، علم و فرهنگ، 1390.
[2]     Lee Ming-Chi.; Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM and TPB with perceived risk and perceived benefit; Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 8, 2009.
[3]  بابایی م.، احدی پ. بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و رفتار خرید کاربران اینترنت در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 2، شماره 4، 1389.
[4]  جمالی غ.، هاشمی م. سنجش روابط بین عوامل مؤثر بر ریسک پروژه‌های فناوری اطلاعات در بانک ملت استان بوشهر با استفاده از تکنیک دیمتل فازی؛ مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 2، شماره 9، 1390. 
[5]     Gikandi Joyce W., Bloor C.; Adoption and effectiveness of electronic banking in Kenya; Electronic Commerce Research andApplications, Vol. 9, 2010.
[6]    طباطبائی م.، میکائیلی ف.، عیسایی م.ت.، هاشمیان م. مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران دوره 4، شماره 11،1391.
[7]  مانیان ا.، رسولی هو.؛ طراحی سیستم استنتاج فازی برای انتخاب خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی بانک سپه)؛ مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 4، شماره 11، 1391 .
[8]            Liao Z., “Internet-based banking and consumer attitude; Information Management; Vol. 39, 2002.
[9]  زاهدی ش.؛ پژوهشی درباره وب‌سایت‌های پنج دانشگاه بزرگ دولتی ایران و ارائه الگوی مناسب؛ نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 6، شماره 3، 1390.
[10]عابدی جعفری ح.، جام پرازمی م.، بیریایی هانیه‌سادات؛ چالش مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های مجازی بررسی رابطه بین درجه مجازی بودن سازمان و تعهد سازمانی؛ نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 5، ش 2، 1389.
[11]قاسمی م. ؛ مدیریت بهره‌وری در بانکداری نوین؛ ماهنامه بانکداری نوین الکترونیک، شماره 8، 1387.
[12] حیدرپور ف.، گتابی طهماسبی ا. ؛ تأثیر هزینه آموزش و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی بر افزایش جذب سپرده‌های بانک‌ها (مطالعه موردی بانک صادرات استان مازندران)، پژوهشنامه حسابداری و مالی، دوره 1، شماره 1، 1388.
[13] تقی‌زاده هو.، تاری غ. ؛ الگوی گرافیکی روش تحقیق در علوم انسانی؛ چاپ اول، تهران: انتشارات حفیظ، 1386.
[14]ایران‌زاده س.، عماری ح.، میرویسی م.؛ عوامل تأثیرگذار بر تعهد مشتری در بانکداری الکترونیک: امتحان مدل بانکداری الکترونیک (کاسیم) در بانک‌های تجارت شهرستان مشهد، فصلنامه مدیریت، سال ششم، شماره 16، 1388.
[15] مانیان ا.، رسولی هو.؛ طراحی سیستم استنتاج فازی برای انتخاب خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی بانک سپه)؛ مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 4، شماره 11، تابستان 1391 .
[16] هاشمیان، م.، عیسایی، م.، میکاییلی، ف.، طباطبایی، م. ، عوامل مؤثر بر پذیرش ابزرهای بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان، پیمایشی دربار ه بانک سامان.، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 11، 1391.
[17] Turban E., Rainer R.; Introduction to Information technology; USA: John Wiley, 2007.
[18]  Bradley, L.and Stewart K.; The future of internet banking: What the international experts say Bradley, (need clearance from authors before publication), University of Ulster, 2002.