1- استادیار، گروه مدیریت کسبوکار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، achitsazian1361@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه علوم تصمیم و سیستمهای پیچیده، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.
چکیده: (389 مشاهده)
ترک خدمت کارکنان یکی از چالشهای مهم سازمانها است که غفلت از آن میتواند هزینههای زیادی را برای سازمان به بار آورد. بخش مهمی از عواملی که بر اقدام به ترک خدمت کارکنان تأثیرگذارند، بهعنوان عواملی شناخته میشوند که نیت یا قصد ترک خدمت را در کارکنان شکل میدهند که میتوان از آنها بهعنوان عوامل پیشایندی نام برد. هدف این مطالعه، مفهومپردازی نظاممند ترک خدمت کارکنان با تأکید بر عوامل پیشایندی با استفاده از روش فراترکیب است. در این مطالعه، 175 مطالعه که به بررسی عوامل ترک خدمت کارکنان پرداخته بودند، شناسایی و تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که عوامل پیشایندی ترک خدمت کارکنان را میتوان در سه دسته کلی قرار داد:
الف) عوامل فردی: شامل عوامل جمعیتشناختی کارکنان؛ سرمایه روانی و روانشناختی؛ موفقیت شغلی؛ ب) عوامل شغلی: شامل رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری؛ ج) عوامل سازمانی (درونی و بیرونی): شامل عوامل کلان اقتصادی، سابقه کار در سازمان، روابط کار- خانواده، حمایت سازمانی، عدالت سازمانی و درنهایت ارتباط با مدیر. این عوامل میتوانند بهصورت مستقیم (مانند کیفیت زندگی کاری) یا غیرمستقیم (مانند نداشتن رضایت شغلی) بر اقدام به ترک خدمت کارکنان تأثیرگذار باشند. این مطالعه بر اهمیت توجه به عوامل پیشایندی ترک خدمت کارکنان تأکید میکند. مدیران و سازمانها میتوانند با شناسایی و رفع عوامل پیشایندی ترک خدمت، از ترک خدمت واقعی کارکنان جلوگیری کرده و خود را از چالشهای جدی بعدی نجات دهند.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/4/10