دوره 14، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 75-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chitsazian A, Adeli Jazeb A H, Yaghoubalipourkoundelaji A. Systematic conceptualization of employee turnover with emphasis on antecedent factors using metasynthesis method. ORMR 2024; 14 (1) :23-75
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-73215-fa.html
چیت سازیان علیرضا، عادلی جاذب امیرحسین، یعقوبعلی پور کندلجی علی. مفهوم‌پردازی نظام‌مند ترک خدمت کارکنان با تأکید بر عوامل پیشایندی با استفاده از روش فراترکیب. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1403; 14 (1) :23-75

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-73215-fa.html


1- استادیار، گروه مدیریت کسب‌وکار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، achitsazian1361@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه علوم تصمیم و سیستم‌های پیچیده، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران.
چکیده:   (635 مشاهده)
ترک خدمت کارکنان یکی از چالش‌های مهم سازمان‌ها است که غفلت از آن می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای سازمان به بار آورد. بخش مهمی از عواملی که بر اقدام به ترک خدمت کارکنان تأثیرگذارند، بهعنوان عواملی شناخته می‌شوند که نیت یا قصد ترک خدمت را در کارکنان شکل ‌می‌دهند که می‌توان از آنها بهعنوان عوامل پیشایندی نام برد. هدف این مطالعه، مفهوم‌پردازی نظام‌مند ترک خدمت کارکنان با تأکید بر عوامل پیشایندی با استفاده از روش فراترکیب است. در این مطالعه، 175 مطالعه که به بررسی عوامل ترک خدمت کارکنان پرداخته بودند، شناسایی و تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های این مطالعه نشان داد که عوامل پیشایندی ترک خدمت کارکنان را می‌توان در سه دسته کلی قرار داد:
الف) عوامل فردی: شامل عوامل جمعیت
شناختی کارکنان؛ سرمایه روانی و روانشناختی؛ موفقیت شغلی؛ ب) عوامل شغلی: شامل رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری؛ ج) عوامل سازمانی (درونی و بیرونی): شامل عوامل کلان اقتصادی، سابقه کار در سازمان، روابط کار- خانواده، حمایت سازمانی، عدالت سازمانی و درنهایت ارتباط با مدیر. این عوامل می‌توانند بهصورت مستقیم (مانند کیفیت زندگی کاری) یا غیرمستقیم (مانند نداشتن رضایت شغلی) بر اقدام به ترک خدمت کارکنان تأثیرگذار باشند. این مطالعه بر اهمیت توجه به عوامل پیشایندی ترک خدمت کارکنان تأکید می‌کند. مدیران و سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی و رفع عوامل پیشایندی ترک خدمت، از ترک خدمت واقعی کارکنان جلوگیری کرده و خود را از چالش‌های جدی بعدی نجات دهند.
متن کامل [PDF 1836 kb]   (526 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1402/10/11 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.