1- دانشجو دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، mollaei.fateme@atu.ac.ir
2- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (87 مشاهده)
در سالهای اخیر تحول دیجیتال، انقلابی را در نحوه کسبوکار شرکتها و ارتباطهای آن با مشتریان، تأمینکنندگان و سایر سود برندگان، ایجاد کرده و رشد نوآوری و افزایش ارزش ارائهشده به مشتریان را در پی داشته است. از طرفی برخی از سازمانها نیز با نداشتن درک عمیق از مفهوم تحول دیجیتال، آن را مفهومی مقطعی و طرحی بزرگ در نظر میگیرند؛ این در حالی است که تحول دیجیتال یک فعالیت پیچیده و مداوم محسوب میشود که میتواند بهطور چشمگیری یک شرکت و فعالیتهای آن را تحتتأثیر قرار دهد. درواقع میتوان تحول دیجیتال را بهعنوان تحول عمیق فعالیتهای تجاری، فرایندها و فناوریها برای استفاده از فرصتها و تغییرات از راه ترکیبی فناوریهای دیجیتال دانست. اکنون در این مقاله به بررسی تحول دیجیتال با روش فراترکیب پرداخته میشود. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی است و در این طرح از روش فراترکیب و رویکرد باروسو و ساندلوسکی1 (2007) برای بررسی ادبیات پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشهای انجامشده در حوزه تحول دیجیتال میباشد. ابزار گردآوری دادهها، کدگذاری باز برای شناسایی مضامین و مؤلفههای تحول دیجیتال میباشد. در این مطالعه برای شناسایی مؤلفههای تحول دیجیتال، 36 کد بهعنوان مضامین پایه شناسایی شدند. از این میان 16 کد بهعنوان مضامین سازماندهنده انتخاب شدند و چهار کد با عنوان مضامین فراگیر با عنوانهای «برنامهریزی، ساختارهای نرم، قابلیتها، فناوری و ارتباطات» شناسایی و تشکیل شدند.
[1]. Barroso & Sandelowski
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1401/12/13 | پذیرش: 1402/5/21 | انتشار: 1403/9/10