واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری‌ در بخش کشاورزی هوشمند ایران با به‌کارگیری روش SIMUS

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
هدف مقاله حاضر، واکاوی رویکردهای استراتژیک توسعه نوآوری برای کسبوکارهایی است که قصد دارند جایگاه قابل قبولی در آینده کشاورزی ایران داشته باشند. مصاحبه عمیق با 12 خبره منتخب، روش دلفی و بررسی اسناد کتابخانه­ای روش­های جمع­آوری و بررسی داده­ها بودند. محدوده پژوهش کل بخش کشاورزی ایران و جامعه هدف، کلیه فعالین و ذینفعان بخش کشاورزی ایران هستند. پس از استخراج روندهای کلان، استراتژی­های توسعه نوآوری و نوآوری­های اختصاصی بخش کشاورزی با بهکارگیری ابزارهای تجزیهوتحلیل استراتژیک، ضمن استخراج مهم­ترین عوامل محیطی (فرصت­ و تهدید) و مهم­ترین عوامل داخلی (ضعف و قوت)، نسبت به موقعیت­یابی استراتژیک کسب‌وکارهای ایرانی اقدام شد. با استفاده از روش سیموس بهعنوان یک رویکرد پیشرفته در تصمیم­گیری چندمعیاره،استراتژی­ها و نوآوری­های استخراج شده، رتبه­بندی شدند. مهم­ترین نقطه ضعف کسبوکارهای ایرانی نداشتن دانش و مهارت تخصصی و مدیریتی و مهم­ترین نقطه قوت، برخورداری از نیروی­های انسانی جوان و خلاق شناسایی شد. خرده مالکی گسترده و عدمبلوغ اکوسیستم نوآوری در بخش کشاورزی مهم­ترین تهدیدها و غنی بودن اکوسیستم کشاورزی ایران و همچنین سرمایه انسانی جوان، خلاق و تحصیلکرده مهم­ترین فرصت­ها شناسایی شدند. همکاری­های استراتژیک جهت توسعه نوآوری­های کاربردی منطبق بر بلوغ اکوسیستم نوآوری کشاورزی به عنوان برترین استراتژی و تجاریسازی داخلی نوآوری­های پیشرفته بهعنوان ضعیف­ترین استراتژی شناسایی شدند. نوآوری­های مرتبط با کارایی بازار و کارایی مزرعه بهعنوان مناسب­ترین نوآوری­ها و نوآوری­های مرتبط با مزارع پیشرفته بهعنوان نامناسب­ترین نوآوری­ها بهمنظور توسعه نوآوری در بخش کشاورزی ایران شناسایی شدند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Exploring the strategic approaches of innovation development in Iran's smart agriculture sector by using SIMUS method

نویسندگان English

sepehr jafarpour 1
Seyed Hamid Khodadad Hosseini 2
Asadollah Kordnaeij 2
1 Master of Entrepreneurship Management, School of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 professor, Business Management Department, School of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده English

The purpose of this article is to exploring the strategic approaches of innovation development for businesses that intend to have an acceptable position in the future of Iran's agriculture. In-depth interview with 12 selected experts, Delphi method and library document review were the methods of sampling and data analysis. The scope of the research is the entire agricultural sector of Iran.After extracting macro trends, innovation development strategies and specific innovations, by using strategic analysis tools, while extracting the most important environmental factors and the most important internal factors strategic positioning of Iranian businesses was done. Using the Simos method, the extracted strategies and innovations were ranked. The most important weakness of Iranian businesses was the lack of specialized and managerial knowledge and skills, and the most important strength was the possession of young and creative human resources. Widespread small ownership and immaturity of the innovation ecosystem in the agricultural sector were identified as the most important threats, and the richness of Iran's agricultural ecosystem, as well as the creative and educated human capital, were identified as the most important opportunities. Strategic cooperation for the development of applied innovations according to the maturity of the innovation ecosystem was the best strategy and internal commercialization of advanced innovations was identified as the weakest strategy. Innovations related to market efficiency and farm efficiency were identified as the most appropriate innovations and innovations related to advanced farms were identified as the most unsuitable innovations for the development of innovation in Iran's agricultural sector.

کلیدواژه‌ها English

innovation development strategies
agricultural innovations
climate smart agriculture
strategic analysis
SIMUS
[1] Despoudi, Stella. Spanaki, Konstantina. Rodriguez-Espindola, Oscar. D. Zamani, Efpraxia. Agricultural Supply Chains and Industry 4.0. Springer Nature Switzerland, 2021.
[2] Balafoutis, Athanasios T. Van Evert, Frits K. Fountas, Spyros. Smart Farming Technology Trends: Economic and Environmental Effects, Labor Impact, and Adoption Readiness. 2020, Agronomy 2020, 10, 743.
[3] Baskaran-Makanju, Shruthi. The Digital Agriculture Revolution Will Take More than Innovation. BCG. 2021.
[4] Khodadad H, Hamid. Azizi, H. “Strategic Planning and Management.” [in persian], 4TH Edition, Tehran, Saffar Publishing, 2017.
[5] M.Grant. Translator: R. Khalili N, A. Contemporary Strategy analysis. [in Persian], 8TH Edition, Tehran, AryanaGhalam Publishing, 2017.
[6] Mack, O. Khare, A. Krämer, A. Burgartz, Thomas. Editors. Managing in a VUCA World. Springer International Publishing Switzerland, 2016.
[7] Kok, Jacobus. Van den Heuvel, Steven C. Editors. Leading in a VUCA World. Springer Open eBook, 2019.
[8] FAO. Climate-smart agriculture-sourcebook. 2013.
[9] FAO. Climate-smart agriculture case studies 2021 – Projects from around the world. Rome. 2021.
[10] WORLD BANK. Climate-smart agriculture (CSA) is an integrated approach to managing landscapes—cropland, livestock, forests and fisheries--that address the interlinked challenges of food security and climate change. 2021.
[11] A UK Strategy for Agricultural Technologies, HM Government, July 2013.
[12] Azar, Adel. Khosravani, F. Jalali, R. “Soft Operational Research.” [in persian], 1TH Edition, Tehran. Industrial Management Organization Publishing. 2013.
[13] Munier, N., Hontoria, E., Jiménez-Sáez, F. Strategic Approach in Multi-Criteria Decision Making A Practical Guide for Complex Scenarios. Springer Nature Switzerland AG 2019. International Series in Operations Research & Management Science 275, 2019.
[14] Granstrand, Ove. Holgersson, Marcus. Innovation ecosystems: A conceptual review and a new definition. Technovation, 102098, 2019.
[15] Zartha, J., Solleiro, J. Innovation Management Models -A Literature Review. International Journal of Innovation, Creativity and Change. Volume 10, Issue 6, 2020.
[16] Matos, F. and Jacinto, C., “Additive manufacturing technology: mapping social impacts”, Journal of Manufacturing Technology Management, 2019, Vol. 30 No. 1, pp. 70-97.
[17] Varum, C.A. and Melo, C. “Directions in scenario planning literature–a review of the past decades”, Futures, 2010, Vol. 42 No. 4, pp. 355-369.
[18] Gorli, R. Future of Smart Farming with Internet of Things. Journal of Information Technology and Its Applications Volume 2 Issue 1, 2017.
[19] Saiz-Rubio, V., Rovira-Más, F. From Smart Farming towards Agriculture 5.0: A Review on Crop Data Management. 2020, Agronomy 2020, 10, 207.
[20] Mihailova, M. The state of agriculture in Bulgaria – PESTLE analysis. Bulgarian Journal of Agricultural Science, 2020, 26 (No 5) 2020, 935–943.
[21] Ghosh, Sadhan Kumar Editor. Circular Economy: Global Perspective. Springer Nature Singapore Pte Ltd, 2020.
[22] Palafox, Giovani. Lee, Susan. Bouch, Chris. Hunt, Dexter. Rogers, Chris. The Little Book of CIRCULAR ECONOMY in cities. Imagination Lancaster, Lancaster University, 2017.
[23] Angelis, Roberta De. Business Models in the Circular Economy, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature 2018.
[24] Geissdoerfer, Martin. Morioka, Sandra Naomi. Monteiro de Carvalho, Marly. Evans, Steve. (2018). Business models and supply chains for the circular economy. Journal of Cleaner Production, S0959 - 6526 (18) 31186-7, 2018.