تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
گسترش استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تمام ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار داده است و طبیعی است که سازمان‌ها نیز نسبت به استفاده کارکنان از این رسانه‌ها حساس باشند. در سال‌های اخیر پژوهش‌های گوناگونی در این رابطه انجام شده است که برخی از آن‌ها نشاندهنده بهبود یا تضعیف عملکرد شغلی کارکنان در صورت استفاده از این رسانه‌ها می-باشند. به نظر می‌رسد می‌بایست عوامل جانبی دیگری نیز در این ارتباط مد نظر قرار گیرد. در این پژوهش با استفاده از روش ارزیابی انطباقی، این عوامل با بررسی پیشینه موجود در این زمینه استخراج شده و مدلی مفهومی طراحی شده است. این مدل انواع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم را در زمینه تأثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان نشان می‌دهد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ استراتژی، توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد، بدین منظور و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای‌ میان 227 نفر از کارکنان و کارشناسان آموزشی دانشگاه تربیت مدرس توزیع گردید و نتایج تحلیل شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون های رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و هر یک از مؤلفه‌های عملکرد شغلی، سرمایه اجتماعی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی روابط معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The use of social media on job performance of Tarbiat Modares University's personnel

نویسندگان English

Ali Shayan 1
habib danai 2
mehrdikht andami 3
چکیده English

There is a continuous emergence of new technologies in modern society, and the most widely adopted are information technology. Today organizations perform business in a global and information enriched environment. They benefit from the existence of networks, such as the internet, that not only enable access to information, but are also a great means of communication. Relationships are one of the most important factors for the success of an organization. Expanding the use of social networks and social media has had a huge impact on both personal and professional aspects of life, so it is not surprising that organizations are sensitive to employees’ use of social media. In recent years a lot of research has been done on this subject, some of which has shown an improvement in job performance, while others imply a more negative impact. It is believed that employees' use of social media and its impact on job performance is affected by other factors that should be considered.

This research tries to prepare a comprehensive model to show both primary and secondary factors in the relationship between the use of social media and job performance. A questionnaire was used to gather the required information. The statistical populations' sample of this study included 227 employees of Tarbiat Modares University. The results show a significant correlation between personal factors and use of social media, social media and social capital, job satisfaction, organizational commitment and job performance.

کلیدواژه‌ها English

Social Media
Social capital
Job Satisfaction
Organizational Commitment
job Performance