نقش کانون ارزیابی در برنامه‌های بهبود کارکنان با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی

نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، توجه به بهبود و توسعه کارکنان به‌طور فزاینده‌ای اهمیت پیدا کرده است. یکی از روش‌هایی که سازمان‌ها می‌توانند از آن برای بهبود وضعیت کارکنان خود استفاده کنند، اجرای کانون‌های ارزیابی و توسعه است. اما باید توجه داشت که اجرای برنامه‌های بهبود به ازای هر فرد شرکت کننده در کانون ارزیابی، هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی کاهش هزینه‌های اجرای کانون ارزیابی از طریق بخش‌بندی شرکت‌کنندگان در کانون ارزیابی و ارائه برنامه‌های بهبود برای هر بخش است. روش نمونه‌گیری، هدفمند و بر اساس معیار و حجم نمونه 75 نفر می‌باشد. در این پژوهش، از نقشه‌های خودسازمانده برای بخش‌بندی کارکنان استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزارViscovery Profiler انجام گرفته است. بر اساس یافته‌های پژوهش، در کانون ارزیابی چهار بخش شناسایی شد که به‌صورت استعدادهای درخشان، کارکنان قابل ‌بهبود (با محوریت شایستگی)، کارکنان قابل ‌بهبود (با محوریت شخصیت) و کارشناسان غیرمستعد نام‌گذاری شده‌اند. نتایج این بخش‌بندی می‌تواند در پنج حوزه، از جمله آموزش، ارتقا، حل چالش‌های سازمانی، سیاست‌های استخدام و نگهداشت نیرو و پاداش به کار گرفته شود. بر پایه نتایج، برای بخش‌های شناسایی شده در کانون ارزیابی، پیشنهادهایی در حوزه‌های ذکر شده ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The Role of Assessment Center in Improvement Programs Employees by Using Artificial Neural Networks

نویسندگان English

yaghob hossini 1
mani arman 2
zahra mohamadizadeh 3
چکیده English

In today's competitive world, attention to the improvement and development of employees has become increasingly important. One of the procedures that organizations can use to improve their employees is implementation of assessment and development centers. But it should be noted that the implementation of improvement programs for each participants in the assessment center is time-consuming and costly. Accordingly, the aim of this study is reducing costs of assessment center implementation by segmenting the participants in assessment center and providing improvement programs for each sector. Sampling method is targeted and based on criteria and the sample consists of 75 employees. In this research, self-organizing maps have been used for segmentation of employees and the data were analyzed by Viscovery Profiler software. According to the findings, four sectors identified in the assessment center and they have been named: Talented, improvable employee (with a focus on competence), improvable employee (with focus on character) and insusceptible experts. Results of this segmentation can be used in five areas, including training, promotion, solve organizational challenges, recruitment and retention policies and rewards. Based on the results, for the areas that identified in the assessment center, suggestions are offered.

کلیدواژه‌ها English

assessment center
segmentation of employee
artificial neural networks
Self-organizing maps