تحلیلی بر عوامل مؤثر بر تحقق بازاریابی سبز (مورد مطالعه صنعت خودروی ایران)

نویسندگان
1 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
2 دکتری بازاریابی بین‌الملل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
4 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
چکیده
با توجه به منابع محدود و خواسته‌های نامحدود انسان برای بازاریابان مهم است که در دستیابی به اهداف سازمانی، منابع را به طور کارآمد و بدون نقص به مصرف رساند. در این راستا بازاریابی سبز به عنوان یک استراتژی بازاریابی به بازاریابان کمک می‌کند تا از طریق ایجاد مزایای قابل تشخیص زیست‌محیطی و براساس آنچه که مشتری انتظار آن را دارد از محیط زیست حمایت کند. به این ترتیب با توجه به اینکه خودروسازی آینه تمام‌نمای توسعه اقتصادی و صنعتی یک کشور بوده و عملیات گسترده آن از تولید تا توزیع و مصرف، نقش به‌سزایی در به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد هر کشور دارد، این مقاله درصدد است تا عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز در حوزه صنعت خودروی ایران را شناسایی و بررسی کند. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه است، بخش اول به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تحقق بازاریابی سبز 8 تن از خبره‌های بازاریابی سبز و صنعت خودروسازی هستند و بخش دیگر جهت ارزیابی عملکرد و تعیین وزن هریک از مؤلفه‌ها کارشناسان صنعت خودروسازی می‌باشند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه‌‌ی شناسایی شاخص‌های بازارابی سبز و ارزیابی عملکرد استفاده شده است. به منظور بررسی سؤال‌های پژوهش، روش تحلیل عاملی تأییدی و روش‌های تصمیم‌گیری‌ تاپسیس[1] و گری[2] بکار رفته است. برای ارائه‌ی نتایج واضح و کاربردی عوامل تأیید شده در مدل درون ماتریس اهمیت- عملکرد جانمایی و به چهار دسته تقسیم شدند. مهم‌ترین عوامل آنهایی هستند که در ربع دوم ماتریس قرار گرفته‌اند و صنعت خودروسازی برای بازاریابی سبز موفقیت‌آمیز خود باید بر آنها تمرکز نموده و عملکرد خود را در این موارد بهبود بخشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analyzing the Affecting Factors on Achieving Green Marketing: Case of Automotive Industry of Iran

نویسندگان English

Hasan Noorbakhsh 1
Meysam Shafei Roodposhti 2
Fatemeh Malekshahi 3
Mohadeseh Tarahi 4
1 Assistant Professor, Faculty of Management, Elm &Honar University, yazd, Iran.
2 . Management Ph.D. Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 . Ph.D. student of Behavioral Management, Farabi Pardis of Tehran University, ghom, Iran.
4 . Master of Industrial Management, Faculty of Management, Elm &Honar University, yazd, Iran.
چکیده English

Due to Limited resources and unlimited human demands, it is important for marketers to use resources efficiently and thoroughly to achieve the organizational goals. In this regard, green marketing assists marketers as a marketing strategy, and support environment and customers’ expectations with observable benefits. Automotive industry is one of the reflection of economic and industrial development, and as an extensive process, performs important role in rotating the wheels of economy. The aim of this study is to identify and examine the effective factors on green marketing in automotive industry of Iran. The statistical population is formed of two groups. The first group consisted 8 experts in green marketing and chose for identifying effective factors. The second group consisted experts in automotive industry to evaluate performance and extract indices weights. For collecting data, questionnaire of identification effective factors and performance evaluation used. Confirmatory factor analysis, Topsis and GRY decision making techniques employed to investigate the questions of the study. For presentation of clear and practical results, confirmed factors are placed in Importance-Performance Matrix, and separated to 4 parties. The most important factors are those that situated in second quarter which automotive industry must focus on, and improves its performance in those factors.

کلیدواژه‌ها English

Green Marketing
Automotive Industry
Confirmatory Factor Analysis (CSA)
Decision Making Technique
 
[1]     Rex E., Baumann H.; “Beyond ecolabels: What green marketing can learn from conventional marketing”; Journal of Cleaner Production, Vol. 15, 2007.
[2]     Cheah Isaac, Phau I.; Toward a framework of consumers’ willingness to purchase environmentally friendly products: A study of antecedents and moderator, ANZMAC 2005 Conference: Social, Notfor- Profit and Political Marketing, 2005.
[3]    وزیر زنجانی ح.؛ مؤتمنی ع.؛ موسوی دلازیانی ح.؛ بررسی‌های بازرگانی؛ شماره 40، فروردین 1389.
[4]     Karna J., Hansen E., Juslin H.; “Social responsibility”. In environmental marketing, 2003.
[5]     Polonsky M. J.; “Transformative green marketing”: Impediments and opportunities”; Journal of Business Research, 2011.
[6]  شفیعی رود پشتی م.، تراهی م.، نوربخش ح. ؛ بازاریابی سبز و محرک های زیست محیطی صنعت خودرو در صیانت از محیط زیست؛ دومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، 1391.
[7]     Kotler P., Armstrong G.; Principles of marketing Prentice-Hall International Inc, 1999.
[8]     Polonsky M. J., Rosenberger P. J.; Reevaluating green marketing: A strategic approach; Business Horizons, 2001.
[9]     Camino J. R.; Re-evaluating green marketingstrategy: A stakeholder perspective; European Journal of Marketing, Vol. 41 ,No.11/12 , 2007.
[10] Kotler P., Keller K. L., Ang S. H., Leong S. M., Tan Ch. T. ; Marketing management: An asian perspective; 4th ed., Prentice Hall, Singapore, 2006.
[11] Lee K.; "Opportunities for green marketing: young consumers , Marketing intelligence & planning", Vol. 26 , No.6, 2008.
[12]رمضانیان م .ر.، حیدرنیای‌کهن پ.؛ عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت گردشگری مورد مطالعه : آژانس‌های مسافرتی شهر تهران؛ فصلنامه مطالعات گردشگری .شماره 14، 1390.
[13] Kalafatis Stavros P., Pollard M., East R., Tsogas M. H.; "Green marketing and Ajzen's theory of planned behavior: A cross-market examinations"; Journal of Consumer Marketing, Vol. 16, No. 5, 1999.
[14] Chamorro A., Banegil T. M.; “Green marketing philosophy: A study of Spanish firms with ecolables”; Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Vol. 13, 2006.
[15] Gurau C., Ranchhod A.; “International green marketing, a comparative study of British and Romanian firms”; International Marketing Review,Vol. 22, No. 5, 2005.
[16] D’Souza C., Taghian M., Lamb P., Peretiatkos R.; “Green products and corporate strategy: An empirical investigation”; Society and Business Review, Vol. 1, No. 2, 2006.
[17] Varma S. Wadhwa S., Deshmukh S. G.; "Implementing supply chain management in a firm: Issues and remedies", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 18, No. 3, 2006, from ProQuest Database, Accessed 4 October, 2008.
[18] Koplin J. Seuring S., Mesterharm M.; Incorporating sustainability into supply management in the automotive industry: The case of Volkswagen"; Journal of Cleaner Production, Vol.15, 2007.
[20] Ken P., Martin C., Green marketing. In chapter28, 2011.
[21]حسینی م. ح.، حبیبی ر. ؛ بازاریابی سبز پدیده هزاره سوم؛ فصلنامه صنعت لاستیک ایران، سال پانزدهم، شماره 59، 1389.
[22]میرغفوری ح.؛ شناسایی و رتبه‌بندی عامل‌های مؤثر در گماشته نشدن زنان به پست‌های مدیریتی در سازمان‌های دولتی استان یزد. مطالعات زنان، سال 4، شماره 1، 1385.
[23]میرغفوری ح.، شفیعی رودپشتی م.، ملک‌شاهی ف.، ؛ تحلیلی بر عوامل بحرانی موفقیت شهرداری‌ها در حوزه توسعه خدمات جدید (NSD) با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری (موردمطالعه: حوزه زیبا‌سازی شهرداری منطقه یک تهران)؛ مجله مدیریت دولتی، 1392.
[24] Chan Eric S. W.; " Managing green marketing: Hong Kong hotel managers’ perspective"; International Journal of Hospitality Management, Vol.34, 2013.
[25]الفت ل.، خاتمی فیروزآبادی ع.، خداوردی روح الله؛ مقتضیات تحقق مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت خودروسازی ایران؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21، 1390.