ارتقای خلق دانش سازمانی:تبیین نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی ( شرکت سایپا یدک)

چکیده
در اقتصاد جدید، دانش نقش کلیدی در جامعه ایفا می کند و خلق دانش کلید رشد است. باور بر این است که عوامل سازمانی متفاوتی بر خلق دانش تأثیر دارد. در این مطالعه محققان به بررسی نقش هوش سازمانی بر خلق دانش از راه یادگیری سازمانی پرداخته اند. برای آزمون 3 فرضیه پژوهش از نمونه 140 نفره از کارکنان دفتر مرکزی شرکت سایپا یدک استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه علی بسیار قوی میان هوش سازمانی و یادگیری سازمانی و نیز میان هوش سازمانی با خلق دانش وجود دارد. هم چنین رابطه علی مثبت و معنادار میان یادگیری سازمانی و خلق دانش وجود دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Increasing Knowledge Creation: Explanation of the Role of Organizational Intelligence and Organizational Learning (Case Study in Saipa Yadak Trading Co.)

چکیده English

In the new economy, knowledge plays a key role in the society and knowledge creation is the key to growth. There are many different organizational factors that affect knowledge creation. In this study, the authors have studied the role of organizational intelligence in knowledge creation through organizational learning. Data for this descriptive study was collected from 140 employees of Saipa Yadak trading Co. to evaluate 3 original hypotheses. The results showed that there is a significant relationship between organizational intelligence and organizational learning and between organizational intelligence and knowledge creation. The findings show a positive and meaningful relationship between organizational learning and knowledge creation.

کلیدواژه‌ها English

Knowledge creation
Knowledge
Knowledge-based organization
organizational intelligence
organizational learning