1- - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (10660 مشاهده)
افزایش پیچیدگی و تلاطم در محیط، واکنش مناسب و سریع سازمانها را میطلبد، این شرایط موجب افزایش نیاز سازمانها به تفکر و اقدامی فراتر از صرفاً حل مسائل جاری شده است. در محیط بسیار متغیر و رقابتی امروزی هوشمند شدن و هوشمند عمل کردن بهترین ضمانت برای موفقیت کسبوکار است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که فرآیندها و عواملی که برای هوشمندی سازمان لازم هستند کدامندو چارچوب عوامل سازمان هوشمند چگونه است؟
پژوهش حاضر براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی و از نظرهدف، توسعهای– کاربردی است. جامعه آماری 3531 نفر از کارکنان یک شرکت تولیدی بودند که 347 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که برای طراحی آن از تکنیک دلفی طی دوره استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پی ال اس با کمک روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که متغیرهای پژوهش بهغیر از متغیر کار گروهی بر سازمان هوشمند تأثیر مثبت و معنادار داشتند و از طرفی تأثیر متغیرها نسبت به هم نیز معنادار بودند. همچنین مشخص شد که ارتباطات سازمانی بیشترین تأثیر را بر سازمان هوشمند دارد.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1392/8/20 | پذیرش: 1393/12/13 | انتشار: 1394/5/1