1- دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران.
2- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (10613 مشاهده)
اخلاق از مهمترین مباحث دینی است. برای ساختن یک جامعه براساس ارزشهای اخلاقی و اسلامی، ضروری است که آموزههای اخلاقی به همه ارکان آن جامعه نفوذ نماید. همچنین یکی از مهمترین موضوعات در عصر جدید مدیریت سازمانها، نهادینهسازی اخلاق در سازمانها میباشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر نهادینهسازی اخلاق در سازمانهای دولتی انجام شده است. به این منظور از روش کتابخانهای و بررسی ادبیات موجود برای شناسایی عوامل مؤثر بر نهادینهسازی اخلاق در سازمانها استفاده شد و در مرحله بعد با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری ISM، روابط بین شاخصهای مؤثر بر نهادینهسازی اخلاق در سازمان تعریف شده است. برای تعریف این روابط از نظرات 16نفر خبره در زمینه مدیریت و علوم اسلامی با سابقه بیش از 5 سال مدیریت در سازمانهای دولتی کمک گرفته شد. این افراد براساس روش نمونهگیری گلوله برفی شناسایی شدند. نتیجه تحقیق نشان میدهد که مدل بهدست آمده شامل 7 عامل فرهنگ سازمانی، نظام ارزیابی عملکرد، نظام گزینشی، نظام آموزشی، حمایت مدیریت، توجه به قرارداد روانشناختی و منشور اخلاقی میباشد که در این میان ایجاد منشور اخلاقی به دلیل توان نفوذ بالا و وابستگی کم در سازمان نقش بنیادین دارد و بعد از آن، نظام گزینشی، نظام آموزشی، حمایت مدیریت و توجه به قرارداد روانشناختی افراد بیشترین قدرت نفوذ و توان پیشران را در دیگر عوامل دارند و همچنین وابستگی کمتری به دیگر عوامل دارند. از این رو لازم است برای نهادینهسازی اخلاق در سازمان بیشترین توجه به آنها مبذول شود. همچنین نظام ارزیابی عملکرد در سطح سوم مدل جای گرفته و درنهایت فرهنگ سازمانی در سطح چهارم با کمترین توان نفوذ و بیشترین وابستگی قرار میگیرد.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/7/8 | پذیرش: 1394/9/1 | انتشار: 1395/1/16