1- استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (17636 مشاهده)
کارکنان دیدگاهی کلی از میزان حمایت سازمان نسبت به خود شکل میدهند و در ازای این حمایت به اهداف سازمان و تحقق آنها توجه میکنند. همچنین توانمندسازی روانشناختی به سازمان امکان انعطافپذیری بیشتر و پاسخدهی سریع بهتغییرات را میدهد. از طرفی سازمان به کارکنانى نیازمند است که مایل به پا فراتر نهادن از الزامهای رسمى شغلی باشند .با توجه به اهمیت این عوامل در سازمانها، پژوهشحاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجیرفتار شهروندی سازمانی میپردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شعبات بیمه البرز در شهر تهران است. تعداد کارکنان درمجموع 270 نفر میباشد که از روش تصادفی ساده استفاده شده است. از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 159 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد چیانگ و سیه (2012) استفاده شد. از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری برپایه نرمافزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده شد. یافتهها با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها نشان از آن است که رفتار شهروندی سازمانی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی را میانجیگری میکند و حمایت سازمانی ادراک شده بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است، اما تأثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی در این پژوهش رد شد. همچنین توانمندسازی روانشناختی هم بر عملکرد شغلی و هم بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار میباشد و رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد شغلی تأثیرگذار است.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/10/13 | پذیرش: 1394/9/1 | انتشار: 1395/1/16