1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسبوکار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2- دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، asarian@ut.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
چکیده: (1965 مشاهده)
هدف: این مقاله قصد دارد مهمترین عواملی را که باعث شکست رستورانهای زنجیرهای در بحران کووید-19 میشود، با رویکرد مبتنیبر منابع شناسایی و اولویتبندی کند تا بتوانند تصویری روشن از این عوامل برای عبور از چالشهای این بحران داشته باشند.
روش: روش این پژوهش از نوع آمیخته و جامعه آماری این پژوهش رستورانهای زنجیرهای هستند که در مرحله اول که بهصورت کیفی انجام شده است، پس از بررسی مقالههای گذشته و شناسایی تعدادی عوامل، برای صحتسنجی آنها و یافتن عوامل دیگر با خبرگان مصاحبه صورت گرفت، خبرگان بهصورت هدفمند از میان مدیران و مشاوران رستورانها انتخاب شدند و عوامل شناساییشده در سه گروه مدیریت، فرهنگ و منابع دستهبندی شدند، با استفاده از آزمون t میانگین عوامل بهدست آمد و در مرحله دوم که بهصورت کمی انجام شده است، با طراحی پرسشنامه با استفاده از روش بهترین- بدترین مقایسه زوجی بین شاخصها انجام و عوامل رتبهبندی شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که عامل عدم انعطافپذیری بهعنوان زیرمجموعه فرهنگ با وزن 0/155 در درجه اول اهمیت قرار دارد، پس از آن عامل عدم بهرهوری با وزن 0/140 بهعنوان زیرمجموعه مدیریت و درنهایت عامل کاهش سرمایهگذاری با وزن 0/042 بهعنوان زیرمجموعه منابع قرار دارند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1400/2/22 | پذیرش: 1400/4/26 | انتشار: 1400/9/10