1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، amircolabi@yahoo.com
2- دانشیار، گروه کارآفرینی کسبوکار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2097 مشاهده)
باتوجهبه لحظهایبودن تصمیمگیریهای کارآفرینان، خطاهای ادراکی و شناختی در فرایند تصمیمگیری تأثیر زیادی دارند و درنهایت بر شکست و موفقیت کارآفرینان نیز تأثیر خواهند داشت. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی، با هدف کاهش تجربه شکست در کارآفرینان نوپا و بهبود تصمیمگیریهای کارآفرینانه آنها انجام شده است و به بررسی مدلهای ذهنی کارآفرینان موفق و برتر ملی و همچنین تأثیرات مثبت و منفی خطاهای ادراکی و شناختی بر تصمیمگیریهای کارآفرینانه آنها خواهد پرداخت. نمونه آماری پژوهش شامل 11 نفر از کارآفرینان موفق و برتر ملی بوده است که در کارنامه کاری خود حداقل یک تجربه شکست داشتهاند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته با آنها بهصورت حضوری و تلفنی بوده است و تجزیهوتحلیل دادهها نیز در دو مرحله انجام شده است. در پژوهش حاضر نقش هریک از خطاهای شناساییشده در دو مرحله اول چرخه عمر کسبوکار، یعنی مرحله ایدهپردازی و استارتاپ بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی و شناختی کارآفرینان در چهار گروه دستهبندی میشوند که شامل ویژگیهای اصلی، خطاهای تسهیلکننده، خطاهای مشترک و خطاهای بازدارنده کارآفرینی میباشند. این دستهبندی براساس تجربیاتی که کارآفرینان از این خطاها داشتند، تدوین شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/12/10