دوره 11، شماره 4 - ( 1400 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 158-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Colabi A M, Yadollahi Farsi J, Shafiee F. Mental models of Iranian excellent entrepreneurs: with the emphasis on the success of early stage entrepreneurs. ORMR. 2022; 11 (4) :137-158
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-50915-fa.html
کلابی امیرمحمد، یدالهی فارسی جهانگیر، شفیعی فاطمه. مدل‌های ذهنی کارآفرینان برتر ایران: با تأکید بر موفقیت کارآفرینان نوپا. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1400; 11 (4) :158-137

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-50915-fa.html


1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت‌ و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، amircolabi@yahoo.com
2- دانشیار، گروه کارآفرینی کسب‌وکار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (311 مشاهده)
باتوجهبه لحظه‌ای‌بودن تصمیم‌گیری‌های کارآفرینان، خطاهای ادراکی و شناختی در فرایند تصمیم‌گیری تأثیر زیادی دارند و در‌نهایت بر شکست و موفقیت کارآفرینان نیز تأثیر خواهند داشت. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی، با هدف کاهش تجربه‌ شکست در کارآفرینان نوپا و بهبود تصمیم‌گیری‌های کارآفرینانه آنها انجام شده است و به بررسی مدل‌های ذهنی کارآفرینان موفق و برتر ملی و همچنین تأثیرات مثبت و منفی خطاهای ادراکی و شناختی بر تصمیم‌گیری‌های کارآفرینانه آنها خواهد پرداخت. نمونه‌ آماری پژوهش شامل 11 نفر از کارآفرینان موفق و برتر ملی بوده است که در کارنامه کاری خود حداقل یک تجربه‌ شکست داشته‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با آنها به‌صورت حضوری و تلفنی بوده است و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز در دو مرحله انجام شده است. در پژوهش حاضر نقش هریک از خطاهای شناسایی‌شده در دو مرحله‌ اول چرخه‌ عمر کسب‌وکار، یعنی مرحله‌ ایده‌پردازی و استارتاپ بررسی شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی و شناختی کارآفرینان در چهار گروه دسته‌بندی می‌شوند که شامل ویژگی‌های اصلی، خطاهای تسهیل‌کننده، خطاهای مشترک و خطاهای بازدارنده‌ کارآفرینی می‌باشند. این دسته‌بندی بر‌اساس تجربیاتی که کارآفرینان از این خطاها داشتند، تدوین شده است.
متن کامل [PDF 390 kb]   (81 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.