دوره 9، شماره 1 - ( 1398 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 48-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hossein gholizade R, ghafarian sokhnavr Z. Application of Critical Incident Technique in Tacit Knowledge Documenting. ORMR 2019; 9 (1) :19-48
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-21257-fa.html
حسین قلی زاده رضوان، غفاریان سخن ور زهرا. کاربرد تحلیل رویداد حساس در مستندسازی دانش ضمنی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1398; 9 (1) :19-48

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-21257-fa.html


1- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد ، rhgholizadeh@um.ac.ir
2- کارشناس برنامه ریزی آموزش شرکت برق منطقه ای خراسان
چکیده:   (6636 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش کاربرد تکنیک رویداد حساس برای مستندسازی تجربیات کارکنان می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل شبکه به‌منظور شناسایی کنشگران کلیدی حائز تجربه و نیز تکنیک تحلیل رویداد حساس به‌مثابه یک تکنیک مؤثر جهت گردآوری داده‌های موردنیاز در فرایند ثبت و مستندسازی دانش ضمنی بهره گرفته شد. مطلعان کلیدی را کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل دادند. نخست، موقعیت کنشگران بر اساس شاخص­های مرکزیت در شبکه به­دست آمد و کنشگران محوری شناسایی شدند. در ادامه به­منظور مستندسازی دانش ضمنی به‌دست‌آمده در مواجه با رویداد حساس، مصاحبه با 9 نفر از کنشگران محوری در شبکه انجام شد. یافته‌های حاصل از تحلیل مصاحبه‌ها در دو دسته رفتارهای کار و ناکارآمد مدیران، کارکنان و سازمان ارائه شد. بدین ترتیب، در سطح مدیران مهم‌ترین رفتارهای کارا که منجر به عملکرد مطلوب در مواجهه با رویداد حساس شدند عبارتند از: ویژگی­های شخصیتی، هدف­گرایی، نهادینه کردن کار تیمی، انگیزش، گزینش هوشمندانه کارکنان و ایجاد همسویی در ذینفعان. همچنین، سبک مدیریت تیلوری به‌عنوان مهم‌ترین رفتار ناکارا که عملکرد کارکنان را تحت‌الشعاع قرار می­دهد، شناخته شد. در سطح کارکنان جست‌وجوی هدفمند داده­ها، به‌کارگیری سازوکارهای اشتراک دانش، برنامه‌ریزی، انگیزش درونی، ویژگی­های شخصیتی، کار تیمی و مشارکت ذی­نفعان به‌عنوان رفتارهای کارا، و فشار کاری، نداشتن یک دیدگاه کلی از نتیجه، اصطکاک میان کارمندان جدید و قدیمی، استفاده از روش آزمون‌وخطا به‌عنوان رفتارهای ناکارا شناخته شدند. در سطح سازمان نیز امنیت شغلی و رفت‌وآمد نیروی کاری به‌عنوان عوامل مسبب رفتارهای ناکارا معرفی شدند. 
 
متن کامل [PDF 327 kb]   (1826 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1397/3/3 | پذیرش: 1398/2/28 | انتشار: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.