1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصادی، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه سمنان، مهدی شهر، ایران
چکیده: (8952 مشاهده)
در دنیای رقابتی کنونی، نقش کارکنان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. سازمانها به دنبال کارکنانی میباشند که همه تلاش خود را در راستای اهداف سازمان به کار گیرند. پژوهش حاضر در نظر دارد تا در راستای رسیدن به ساز و کارهای لازم برای افزایش حمایت سازمانی ادراک شده، اثر سرمایه اجتماعی را بر آن بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش را تمامی 220 نفر کارکنان شاغل در شعب بیمه البرز شهر تهران تشکیل میدهند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، حجم نمونه برای انجام این پژوهش140 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای و شیوه انتساب متناسب انجام شد. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و در جمعآوری دادهها از پرسشنامه بهره گرفته شده است. در تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن از نظرات استادان مدیریت و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد که سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار بر حمایت سازمانی ادراک شده دارد؛ همچنین از میان ابعاد سرمایه اجتماعی، تأثیرگذارترین بعد آن در میان کارکنان بیمه البرز، بعد رابطهای است.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/9/5 | پذیرش: 1394/12/1 | انتشار: 1395/3/11