دوره 10، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 125-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، a.aminbeidokhti@semnan.ac.ir
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
4- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (1932 مشاهده)
امروزه آموزش بهعنوان ابزار پیشرفت و توسعه، پاسخگوی نیاز سازمانهای یادگیرنده است که به کمک آن میتوان دانش، مهارت و نگرش کارکنان را بهبود بخشید و از این راه سازمانی پویا و فعال را که پاسخگوی نیاز فناوری است، ایجاد کرد. این مطالعه با هدف ارائه الگوی محیطهای تسهیلکننده انتقال یادگیری در آموزشعالی انجام شده است. مشارکتکنندگان پژوهش شامل، 30 تن از مدیران، کارمندان، اعضای هیأت علمی، کارشناسان و متخصصان درزمینه آموزش منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که بهصورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی تا دستیابی به حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه باز و نیمهساختار یافته بود. تحلیل مصاحبهها با استفاده از رهیافت نظاممند استراوش و کوربین شامل کدگذاری باز، محوری و منتخب انجام شد. با استفاده از مثلثسازی، روش بازخورد مشارکتکنندگان و خبرگان غیر‌مشارکت‌کننده از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد. نتایج نشان داد مقوله محوری مطالعه حاضر مشارکت حرفهای در آموزش است که باتوجه‌به شرایط علی (قابلیتهای نظام مدیریت منابع انسانی، عوامل شغلی)؛ شرایط زمینهای (جو سازنده دانشگاهی، عوامل مدیریتی)؛ شرایط مداخلهگر (عوامل فراسازمانی)؛ راهبردها (پویایی محیط دانشگاهی، مکانیزمهای انگیزشی، مدیریت عمکرد)؛ پیامدها (فردی، سازمانی) تدوین و الگوی نهایی براساس عوامل مذکور ارائه شده است. درمجموع میتوان این عوامل را برای یادگیری فراگیران در آموزشهای سازمانی موردنظر قرار داد. برنامهریزان آموزشی و مدیران باتوجه‌به این عوامل و تقویت آنها میتوانند انتقال مهارتهای آموختهشده به محیط کار، بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای اثربخشی برنامههای آموزشی را افزایش دهند.
متن کامل [PDF 392 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1399/2/23 | پذیرش: 1399/7/19 | انتشار: 1399/12/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.