1- دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس
2- کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (8147 مشاهده)
صنعت بیمه ایران در زمینه بهرهگیری از قابلیتهای اینترنت بهمنظور بهبود فرایندهای کسبوکاری و بهخصوص برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان دارای سطح بلوغ پایینی میباشد. از طرف دیگر استفاده از وب 2 بهعنوان یکی از بهروزترین رویکردها در زمینه تجارت الکترونیکی و با ابزارهایی مانند وبلاگها، ویکیها، شبکههای اجتماعی آنلاین، مشاپها و آر.اس.اس، فرصت مناسبی برای تعمیق ارتباطات شرکتها با مشتریان، دریافت بازخور گسترده و حاصل شدن هوش جمعی فراهم میکند. هدف از انجام این پژوهش در همین راستا، ارائه مدل مفهومی برای بهکارگیری اثربخش وب 2 در صنعت بیمه از راه شناسایی مؤلفههای مؤثر در این حوزه میباشد. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی با توزیع پرسشنامه از خبرگان دانشگاهی در مورد روایی و میزان اهمیت هر یک از مؤلفهها نظرسنجی شده است. دادههای جمعآوری شده نیز از راه آزمون دو جملهای تجزیه و تحلیل شدند و سپس با استفاده از روش تاپسیس، اقدام به رتبهبندی مؤلفهها از نظر میزان اهمیت شد. براساس نتایج دسترسی به منابع عظیم اطلاعات، مهمترین پیشرانه بهکارگیری وب 2 و قابلیت فراهم آوردن بازخور سریع برای ذینفعان، پراهمیتترین قابلیت این رویکرد میباشد. واژههای کلیدی: وب 2، صنعت بیمه، بیمه الکترونیکی، شبکههای اجتماعی، هوش جمعی.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
اصلی دریافت: 1391/10/12 | پذیرش: 1391/11/1 | انتشار: 1393/3/29