1- دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری میدیرت سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- استادیار گروه مدیریت واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (9134 مشاهده)
مدلهای تعالی سازمانی ابزارهای کارآمدی هستند که میتوانند مفاهیم و ارزشهای سازمانی، بهکارگیری روشهای خودارزیابی، یادگیری سازمانی و بهبود مداوم را در سازمانها نهادینه کرده و امکان شناسایی بهترین فرآیندها را فراهم سازند. در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز تلاشهایی درزمینه طراحی و عملیاتیسازی مدلهای تعالی انجام شده است، اما تا به امروز الگوی تعالی متناسبسازی شدهایکه جنبه کاربردی داشته باشد، برای ناجا طراحی و اجرایی نشده است.
هدف از این پژوهش طراحی مدل تعالی سازمانی در نیروی انتظامی، به دست آوردن وزن معیارها با استفاده از روش AHP و تعیین روابط میان معیارها با استفاده از روش DEMATEL است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که معیار رهبری از بیشترین امتیاز میان توانمندسازها و بالاترین تأثیرگذاری بر سایر معیارها و نتایج خدمتگیرندگان از بیشترین امتیاز میان نتایج و بالاترین تأثیرپذیری از دیگر معیارها برخوردارند. برای بررسی روابط میان معیارهای تعالی مدل ناجا از روش DEMATEL استفاده شد که معیار رهبری با بیشترین R-D دارای بیشترین اثر بر دیگر معیارها و معیار نتایج خدمتگیرندگان با کمترین مقدار R-D دارای بیشترین تأثیرپذیری از سایر معیارهاست. درنهایت برای اولویتبندی پروژههای بهبود حاصل شده از مدل تعالی مذکور، یک روش سلسله مراتبی پیشنهاد شده است.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
اصلی دریافت: 1393/9/11 | پذیرش: 1394/12/1 | انتشار: 1395/3/11