دوره 12، شماره 2 - ( 1401 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 159-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadian A, Farzaneh M, jalali M. Modeling the Big Data Impact on Business Value Considering the Mediating Factor of Innovation in IT and Electronic Commerce Companies. ORMR 2022; 12 (2) :139-159
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-46883-fa.html
محمدیان ایوب، فرزانه ماندانا، جلالی محمد. ارائه مدل تأثیر کلان‌داده‌ها بر ایجاد ارزش تجاری با در‌نظر‌گرفتن نقش متغیر میانجی نوآوری در کسب‌و‌کارهای حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1401; 12 (2) :139-159

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-46883-fa.html


1- استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، mohamadian@ut.ac.ir
2- عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهران، ایران.
3- کارشناس ‌ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1681 مشاهده)
امروزه در عصر دیجیتال می‌توان داده‌ها را مهم‌ترین منبع سازمانی در نظر گرفت که چگونگی نوآوری و کسب ارزش تجاری آنها اهمیت بالایی پیدا کرده است. بر این اساس، هدف این پژوهش آن است که با استفاده از روش پژوهش پیمایشی نقش ویژگی‌های کلان‌داده‌ها و تحلیل‌های مرتبط با آن را بر نوآوری و سپس بر ایجاد ارزش تجاری مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک است که از حجم، سرعت و تنوع داده‌ای بالایی برخوردار بوده‌اند. شیوه نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بوده و داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج این پژوهش نشان داد ویژگی‌های کلان‌داده بر تحلیل‌های کلان‌داده‌ها در کسب‌و‌کارها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که تحلیل‌های کلان‌داده‌ها در کسب‌و‌کارها بر نوآوری و ارزش تجاری سازمان تأثیر مثبت دارد و نوآوری مبتنی بر کلان‌داده‌ها نیز منجر به ایجاد ارزش تجاری در کسب‌و‌کارهای ایرانی شده است. همچنین نتایج پژوهش وجود رابطه معنادار بین ویژگی‌های کلان‌داده و نوآوری را تأیید کرد. در‌نهایت ارتباط میان تحلیل‌های کلان‌داده و ارزش تجاری با در‌نظر‌گرفتن نقش میانجی‌گری نوآوری مورد تأیید قرار گرفت که نشان می‌دهد نوآوری‌های ناشی از تحلیل حجم بالایی از داده‌های متنوع می‌تواند منجر به ایجاد ارزش تجاری در کسب‌و‌کارهای ایرانی شود.  
متن کامل [PDF 770 kb]   (695 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: استراتژی و مدیریت
دریافت: 1399/7/26 | پذیرش: 1400/11/2 | انتشار: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.