1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت گرایش تحقیق در عملیات،دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی، دانشکده زبان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (9859 مشاهده)
در عصر حاضر یکی از چالشهای بزرگ برنامهریزان و مدیران در حوزه خدمات بانکی، شناخت مشتریان و ایجاد تمایز بین گروههای مختلف مشتریان میباشد. بدیهی است استفاده از الگوی مناسب به بانکها این فرصت را میدهد که پیشنهادهای ارزشمند خود را متناسب با نیازها و خواستههای بخشهای هدفگیری شده جهت بهبود عملکرد خود از منظرهای مختلف طراحی و ارائه نمایند. هدف این مطالعه بهکارگیری مدل مناسبی برای خوشهبندی مشتریان براساس شاخصهایی مانند تازگی، تعداد تراکنش وعامل مالی میباشد. در این مقاله برای خوشهبندی دادهها از تلفیق الگوریتمهای ژنتیک وسی میانگین در محیط فازی جهت غلبه بر مشکلاتی مانند حساس بودن به مقدار اولیه و گرفتار شدن در دام بهینه محلی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از مشتریان شعب بانک رفاه شهر تهران میباشد. همچنین از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای اخذ نمونه استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مشتریان متعلق به خوشه اول بهدلیل دارا بودن عملکردی بالا در شاخصهای «تازگی»، «تعداد تراکنش»، و «عامل مالی» جزء مشتریان وفادار و مشتریان خوشه دوم به خاطر دارا بودن عملکردهای پایین در شاخص »تازگی«، متوسط در شاخص »تعداد تراکنش«، و بالا در شاخص»عامل مالی« جزء مشتریان رویگردان از بانک میباشند.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
مدیریت بازرگانی دریافت: 1394/3/10 | پذیرش: 1394/9/1 | انتشار: 1395/1/18