عزیزی مجتبی، صبحیه محمد حسین، آراستی محمدرضا، البدوی امیر. مدلسازی یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه در پروژههای بینالمللی صنعت نفت ایران. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1397; 8 (3) :87-108
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-14570-fa.html
1- دانشآموخته دکتری، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.
4- استاد، گروه مدیریت سیستمها و بهرهوری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (8286 مشاهده)
امروزه تقاضا برای یادگیری قابلیتهای مدیریت پروژه به عنوان یکی از منابع اصلی ایجاد مزیت رقابتی در سازمانها، به شدت رو به افزایش است. یکی از راههای یادگیری قابلیت مدیریت پروژه، یادگیری از دیگر افراد یا سازمانها است. سازمانهایی که در حال همکاری و مشارکت با یکدیگر هستند، دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از هم یاد میگیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. بدین منظور، پس از انجام مطالعات اکتشافی، مدل نظری یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه تدوین و فرضیههای پژوهش حاضر مبتنی بر این مدل طراحی گردید. سپس دادههای بدست آمده از 34 واحد سازمانی فعال در زمینۀ مدیریت پروژه در دو کنسرسیوم بینالمللی صنعت نفت ایران تجزیه و تحلیل و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری روابط میان متغیرهای تحقیق بررسی شده است. شاخصهای برازش مدل و ضرایب تأثیر بین متغیرها بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده، اکثراً نشان از برازش بسیار خوب و رابطۀ بسیار قوی بین مؤلفههای مدل دارد. در نهایت ضمن ارائۀ نتایج و دستاوردهای تحقیق، پیشنهاداتی جهت استفادۀ صنایع پروژهمحور کشور به منظور ترغیب یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه به همراه پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی ارائه شده است.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1395/6/30 | انتشار: 1397/12/24