شناسایی ابعاد و مولفه‌های معماری شایستگی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های معماری شایستگی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی، با محیط پژوهش وزارت نیرو انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، برحسب نوع داده‌ها کیفی و به لحاظ ماهیت و روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. به‌منظور شناسایی عوامل معماری شایستگی از روش کیفی (راهبرد تحلیل تم)، استفاده شده ­است. به‌این‌منظور، تعداد 12 نفر از صاحب‌نظران و خبرگان مدیریت وزارت نیرو و شرکت‌های دولتی زیرمجموعه به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه‌های نیمه ساختار ‌یافته انجام گرفت. نتایج نشان داد، سه بعد اصلی در معماری شایستگی منابع انسانی در وزارت نیرو اثرگذار است. اولین بعد، «مدیران منابع انسانی شایسته» شامل مؤلفه­‌های «مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های توسعه فعالیت‌های گروهی و مهارت‌های رهبری»، دومین بعد، «سیستم‌ها و فرایند‌های شایسته» دربرگیرنده سه مؤلفه «فرایندهای توسعه آموزشی، فرایندهای اثربخش منابع انسانی و فرایندهای هماهنگی سازمانی» و سومین بعد با عنوان «کارکنان شایسته»، مشتمل بر دو مؤلفه «شایستگی‌های راهبردی، شایستگی‌های عملیاتی» است. پژوهش با ارائه بینش‌هایی در راستای استقرار الگوی شناسایی ‌شده در وزارت نیرو خاتمه پیدا می‌کند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying dimensions and components of human resource competency architecture in government organizations

نویسندگان English

Pouran Raiesi 1
Mehdi Mortazavi 2
Mir ali Seyed naghavi 3
1 PhD Student of public Administration, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Iran.
2 Associate Professor at Public Administration Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Professor at Public Administration Department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده English

The current research was conducted with the aim of identifying the dimensions and components of human resource competence architecture in government organizations with the research environment of the Ministry of Energy. The study is practical in purpose, qualitative in data type, and descriptive-survey in nature and methodology. to identify the factors of competence architecture, the qualitative method using thematic analysis strategy has been used. The study’s statistical population comprised 12 experts, including management professionals from the Ministry of Energy and its subsidiaries, who were purposefully selected for semi-structured interviews. Results indicated that three dimensions are effective in the competence architecture of human resources in the Ministry of Energy. The first factor, "competent human resource managers" includes the components of "communication skills, team development skills, and leadership skills", the second factor, "competent systems and processes" consists of three components, "educational development processes, effective human resources processes, and Organizational coordination processes". and the third factor titled "competent human resources", encompasses two components "strategic competencies and operational competencies". This research concludes by offering insights for implementing the proposed model within the Ministry of Energy.

کلیدواژه‌ها English

human resources
competency architecture
Ministry of Energy
]1[ ردمن.ت و ویلکینسون.ا. مدیریت منابع انسانی پیشرفته. ترجمه سیدنقوی.م.ع و ختایی.ا ، تهران، جلد دوم، انتشارات مهکامه، (1393).
[2] Bhagat, R., El Achmar, D. The conceptual relation between human resource management and competency mapping. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, (2023). Volume 11, Issue 1.
[3] Arz Bhutto, S., Jamal, Y., Ullah, S. FinTech adoption, HR competency potential, service innovation and firm growth in banking sector, Heliyon 9 (2023) e13967.
[4] Almir R., da Silva S.a, Isabella F., Freitas G. V. Meritocracy and competency-based people management model: utopia or organizational reality? Cad. EBAPE.BR, Jan-Mar (2021). 19 (1).
]5[ ملکی.م، حسنوند.ش. طراحی مدل شایستگی͏های منابع انسانی جهت تحقق گام دوم انقلاب. آموزش علوم دریایی، (1400). 25(8)، 106-117.
[6] Nguyen, D., Dao, T. K. The mediating role of innovation in the relationship between high-performance human resource management practices and firm performance, (2032), Heliyon 9 (2023) e22720.
[7] Srikanth. PB. Developing human resource competencies: an impirical evidence. Journal of Human Resource Development International, (2019). vol. 22, no. 4, pp. 343-363.
[8] Głodowska, A., Wach, K., Maciejewski, M. Which resources and competences are in favour of an international strategy? A case of Polish firms. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, undefined, (2022).
[9] Salmina, M., Yu Ding, A., Yu, M. Human Resources Strategy to Improve HR Competencies, Journal of Worker Competency and Performance, (2021). Vol. 1(2), March.
[10] Brandt, A. Organizations and Resources. John Wiley & Sons, Ltd, (2003).
[11] Shet, S.V.; Del Giudice, M.; Rammal, H. G. Managerial challenges to promoting competency-based intellectual capital in emerging market economies –developing a framework for implications. Journal of Intellectual Capital, (2022). Vol. 23 No. 1: 85-102.
[12] Waldt, van der G., Fourie, D. J., & van Dijk, G. Senior manager competency profiling: The case of local government sector in the emerging country. Journal of Governance & Regulation, (2021). 10(4), 15–26.
[13] Pantius, Drahen, Soeling, Competency-Based Human Resource Management Practice PT. BPJ. International Journal of Social Service and Research, undefined. (2023). v3i3.307.
[14] Bordbar, G., Konjkav Monfared, A., Sabokro, M., Dehghani, N. and Hosseini, E, "Human resources competencies scale development and validation: an Iranian measure". Industrial and Commercial Training, (2020). Vol. 53 No. 3, pp. 250-267.
[15] Uppathampracha. R. Competencies of human resources professional. WMS Journal of Management, (2019). 8 (2), 122-135.
[16] Mojab, F., Zaefarian, R., & Dazian Azizi, A.H. Applying Competency based Approach for Entrepreneurship education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (2011). Volume 12, Pages 436-447, ISSN 1877-0428.
]17[ قدیانی.ح؛ قدمی.ک و پیری زمانه.م. شناسایی و اولویت͏بندی مؤلفه͏های شایستگی͏های مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد تحلیل سلسله مراتبی AHP (مطالعه موردی: یکی از مجموعه͏های سازمان بسیج مستضعفین). مطالعات راهبردی بسیج، (1401). 25(95), 197-231.
[18] Vu, G. A Critical Review of Human Resource Competency Model: Evolvement in Required Competencies for Human. Journal of Economics, Business and Management, (2017). volume5, pages 357-365.
[19] Telha, A., Rodriguesa, A., Páscoaa, C., Triboletb, J. The competency architecture as error limiting element and efficiency enhancer in business processes. Conference on ENTERprise Information Systems/International Conference on Project MANagement/ Conference on Health and Social Care Information Systems and Technologies, CENTERIS/ProjMAN/HCist, (2016). October 5-7.
]20[ قاسمی، ح. ابعاد،‌‌ مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی درنیروی انتظامی: دیدگاه معماری. فصلنامه دانش انتظامی مرکزی، (1395). دوره 14، صفحات 69-82.
[21] Janne, J., Korhonen., Wolfgang, A., Molnar. Enterprise Architecture as Capability: Strategic Application of Competencies to Govern Enterprise Transformation. IEEE 16th Conference on Business Informatics, Geneva, Switzerland, (2014). pp. 175-182.
[22] Mills, J., Platts, K., & Bourne, M. competence and resource architecture. International Journal of Operations & Production Management, (2003). 23(9),977-994.
[23] Falko, S., Yatsenko, V. Architecture of personnel competencies at high-tech enterprises. VESTNIK OF ASTRAKHAN STATE TECHNICAL UNIVERSITY. SERIES: ECONOMICS, (2019). 29-39. 10.24143/2073-5537-2019-1-29-39.
[24] Suciu, M.C., Plesea, D.A., Petre, A., Simion, A., Mituca, M.O., Dumitrescu, D., Bocaneala, A.M., Moroianu, R.M., Nasulea, D.F. Core Competence-As a Key Factor for a Sustainable, Innovative and Resilient Development Model Based on Industry 5.0. Sustainability, (2023).15,7472.
[25] Bahar, E., Köroğlu, E., O. Human Resources Competencies and the Mediation Role of the Organizational Climate, BMIJ, (2020). 8(4): 993-1014.
[26] Sari L., Anggia, R. Lubis, A., Proposed Human Resource Competency for Society 5.0, Jurnal Mimbar Ilmu, (2024). Volume 29, Number 1, pp. 46-55.
[27] Ndayishimiye C, Dubas-Jakóbczyk K, Holubenko A and Domagała A. Competencies of hospital managers–A systematic scoping review. Front. Public Health, (2023). 11:1130136.
[28] Chung, C.-H and Chen, L.-J. Text mining for human resources competencies: Taiwan example. European Journal of Training and Development, (2021). Vol. 45 No. 6/7, pp. 588-602.
[29] UNESCO. UNESCO competency framework, (2019). Retrieved from https://en.unesco.org/sites/default/files/competency_framework_e.pdf.
[30] United Nations. Competencies for the future, (2019). Retrieved from https://careers.un.org/lbw/attachments/competencies_booklet_en.pdf.
[31] Department of public service and administration (DPSA), (2003). SMS Handbook. Pretoroa: DPSA.
]32[ جهرمی. ع. شناسایی شایستگی‌های مدیران منابع انسانی جهت موفقیت در بحران کرونا با رویکرد دیجیتال. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، (1400). 9(1)، 238-207.
]33[ هاشمیه.م، قلی͏پور.آ، امیری.م و بابایی͏زکلیکی.م. طراحی چارچوب شایستگی کارکنان مبتنی بر راهبردهای سازمان (مورد مطالعه معاونت برق وزارت نیرو). نشریه مدیریت دولتی، (1400). 13(1)، 58-29.
]34[ اسماعیلی. ا. ارایه الگوی شایستگی مدیران اسلامی_ایرانی. مقالات همایش بین͏المللی دانش و فناوری هزاره سوم، مدیریت و حسابداری ایران. تهران، (1400).
]35[ واعظی، رضا؛ سیدنقوی، میرعلی؛ حسین͏پور، داود و تاجی، فاطمه. الگوی شایستگی مدیران منابع انسانی سازمان͏های دولتی در شرایط جهانی شدن. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود تحول)، تابستان (1399). شماره 96، صفحات 44-9.
[36] Krippendorff, K. Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks: SAGE Publications, (2018).
]37[ الوانی.م، آذر.ع، دانایی‌فرد.ح. روش͏شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران، صفار، (1395).