تحلیل عوامل موفقیت دیجیتالی‌سازی فرایندهای بانکی مطالعه‌موردی: بانک قرض‌الحسنه رسالت

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
3 گروه مدیریت صنعتی گرایش مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
در دنیای امروز، انقلاب دیجیتال موجب تحول در فرایندهای سازمان‌ها به‌خصوص بانک‌ها شده است و فرصت‌های بی‌شماری را برای صنعت مالی ایجاد کرده است. این در حالی است که صنعت فنـاوری مـالی و خدمات بانکی در ایران، از بین حوزه‌های متنوع دیجیتال به‌طورعمده به حوزه پرداخت علاقه‌مند است و توجه چندانی بـه فرصت‌های دیگر دیجیتالی از‌جمله ارائه خدمات دیجیتال در سایر حوزه‌های خدمات بانکی بر ندارد. این موضوع باعث شده همچنان شعب سنتی بانک‌ها پا برجا مانده و خدمات غیرپرداختی به‌صورت حضوری ارائه شود. گرچه بسیاری از پژوهش‌ها به تحول الگو کسب‌و‌کارها در دنیای دیجیتال پرداخته‌اند، اما راهنمایی درباره اجرای موفقیت‌آمیز طرح دیجیتالی‌سازی تمامی فرایندهای خدمات بانکی وجود ندارد. از‌این‌رو در این مقاله تلاش شده است پس از بررسی پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه، به‌منظور شناخت متغیر‌های تأثیرگذار و درک روابط موجود با به‌کارگیری روش دلفی فازی و رویکرد مدلسازی پویایی سیستم، یک مدل پویا ارائه شود که با ترسیم نمودارهای علی حلقوی به شناخت بهتر مسئله کمک کند. نتایج پژوهش نشان داد که گام اول در دیجیتالی‌سازی فرایندهای بانکی، تحقق حکمرانی دیجیتال در بانک‌هاست و برای اجرای حکمرانی دیجیتال، مقدماتی از‌جمله تدوین راهبرد‌های دیجیتال به‌وسیله مدیران ارشد بانک‌ها، فرهنگ دیجیتال، توسعه زیر‌ساخت‌های دیجتال کشوری به‌وسیله بانک مرکزی و آسانی در قوانین و رفع موانع حقوقی استفاده از بانکداری دیجیتال نیاز است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analysis of success factors of digitization of banking processes Case study: Qarz al-Hasna Resalat Bank

نویسندگان English

vahid shahabi 1
hasan amini javid 1
zohre amiri 2
mohamad amiri 3
abootaleb eshaghi 4
1 Affiliated Faculty, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Master of Public Administration, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Firouzkooh Branch, Islamic Azad University, Firouzkooh, Iran.
3 PhD, Department of Industrial Management, Finance Major, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 PhD student, Department of Cultural Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده English

In today's world, the digital revolution has transformed the processes of organizations, especially banks, and has created countless opportunities for the financial industry. This is despite the fact that the financial technology and banking services industry in Iran is mainly interested in the field of payment among the various digital areas and does not pay much attention to other digital opportunities, including the provision of digital services in other areas of banking services. This issue has caused traditional bank branches to remain and non-payment services to be provided in person. Although many researches have addressed the transformation of business models in the digital world, there is no guidance on the successful implementation of the digitalization project of all banking services processes. Therefore, in this article, after reviewing the research done in this field, in order to know the influential variables and understand the existing relationships, by applying the fuzzy Delphi technique and the system dynamics modeling approach, a dynamic model has been presented, which Drawing circular causal diagrams will help to better understand the problem. The results of the research showed that the first step in the digitalization of banking processes is the implementation of digital governance in banks, and for the implementation of digital governance, preliminaries such as the formulation of digital strategy by the senior managers of banks, digital culture, the development of the country's digital infrastructure by the central bank and the facilitation of laws And removing the legal barriers to using digital banking is needed.

کلیدواژه‌ها English

digitalization
Banking Services
System Dynamics
[1] Monaghan, S., Tippmann, E., & Coviello, N. Born digitals: Thoughts on their internationalization and a research agenda. Journal of International Business Studies, (2020). 51(1), 11-2
[2] Shahabi, V., Azar, A., Razi, F. F., & Shams, M. F. F. Simulation of the effect of COVID-19 outbreak on the development of branchless banking in Iran: Case study of Resalat Qard–al-Hasan Bank. Review of Behavioral Finance. (2020).

[3] Shibata, S. Digitalization or flexibilization? The changing role of technology in the political economy of Japan. Review of International Political Economy, (2022). 29(5), 1549-1576
[4] Block J. H., Colombo M. G., Cumming D. J., Vismara S. New players in entrepreneurial finance and why they are there. Small Business Economics.(2018)., 50, 239–250.
[5] Bonini S., Capizzi V. The role of venture capital in the emerging entrepreneurial finance ecosystem: Future threats and opportunities. Venture Capital, (2019). 21(2–3), 137–175.https://doi.org/10.1080/13691066.2019.1608697
[6] David, Loide, and Teresia Kaulihowa. The Impact of E- Banking on Commercial Banks’ Performance in Namibia. International Journal of Economics and Financial Research.2018. 4: 313–21
[7] Buchak G., Matvos G., Piskorski T., Seru A. Fintech, regulatory arbitrage and the rise of shadow banks. Journal of Financial Economics, (2018). 130(3), 453–483.https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2018.03.011

]8[ بابکی راد. سناریوهای خدمات بانکداری دیجیتال در افق 1408. آینده پژوهی مدیریت, (2021). (32شماره 1 (پیاپی 124).
]9[ دنیای اقتصاد (1401)، شماره روزنامه:۵۴۳۶ - شماره خبر:۳۸۶۰۰۹۲
]10[ سلطانی, & طهماسبی آقبلاغی. تبیین نقش شراکت راهبردی بانک تجارت با فین‌تک‌ها در کارایی با میانجیگری تحولات فناورانه و بانکداری دیجیتال. مدیریت بازرگانی.(2020)., 12(3), 800-832
[11] Puschmann, T. Fintech. Business & Information Systems Engineering, (2017). 59(1), 69–76.

[12] Bömer, M., & Maxin, H. Why fintechs cooperate with banks—evidence from germany. Zeitschrift Für Die Gesamte Versicherungswissenschaft, (2018). 107(4), 359–386.
[13] Ernst, B. & Young, L.L.P. Imagining the Digital future. How digital themes are transforming companies across industries. (2017).
]14[ طجرلو, انصاری, دیواندری, & کیماسی. طراحی چارچوب توسعه محصول جدید با رویکرد بانکداری دیجیتال (نمونه‌پژوهی: بانک ملت). مدیریت صنعتی(2022).13(4), 559-579.
‌]15[ محمودی‌‎ تبار, محمدیان، ناصحی‌‎ فر, تقوی‌‎ فرد, & سالک‌‎ مقدم. ارائه و تبیین مدلی از بانکداری شرکتی دیجیتال (موردمطالعه: بانک های تجارت، ملت و آینده). اقتصاد و مدیریت شهری.(2022).
[16] Gunawan, R., & Rustiadi, S. Banking Digitally To Micro-Business: Exploring Value Co-Creation Strategy in New Product Development. ASEAN Marketing Journal. (2021). https://doi/org/10.21002/amj.v13i1.13186
]17[ شهابی, آذر, عادل, فائزی, فرشاد, فلاح شمس, & میرفیض. مدل سازی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر پذیرش و توسعۀ بانکداری دیجیتال. مطالعات رفتار مصرف‌کننده.(2021) 8(2), 92-113.
]18[ سعدی، محمدرضا محمدی مقدم، یوسف عباسپور، جعفر عباسپور، حیدر. بررسی موانع بانکداری الکترونیک در ایران با رویکرد فراتحلیل. نشریه مطالعات مدیریت هوشمند کار و کسب1397 . .137-160 ،267
[19] zabala Aguayo, Francisco, and Beata Ślusarczyk. "Risks of banking services’ digitalization: The practice of diversification and sustainable development goals." Sustainability 12.10 (2020): 4040
[20] Carbó‐Valverde, Santiago, et al. "The effect of banks' IT investments on the digitalization of their customers." Global Policy 11 (2020): 9-17.‌
[21] Magboul, I., & Abbad, M. Antecedents and adoption of e-banking in bank performance: The perspective of private bank employees. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, (2018). 13, 361- 381

[22] Abbas, S. K., Hassan, H. A., Asif, J., Ahmed, B., & Haider, S. S. Integration of TTF, UTAUT, and ITM for mobile Banking Adoption. International Journal of Advanced Engineering, Management and Science (IJAEMS) (2018). Vol4, Issue-5.

[23] Valarezo, Á., Pérez-Amaral, T., Garín-Muñoz, T., García, I. H., & López, R. Drivers and barriers to cross-border e-commerce: Evidence from Spanish individual behavior. Telecommunications Policy, . (2018). 42(6), 464-473
[24] Sterman, J. Instructor's Manual to Accompany Business Dyanmics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World. McGraw-Hill. (2000).
[25] Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Press. (2014).
[26] DeLone, W., Migliorati, D., & Vaia, G. Digital IT governance. In CIOs and the Digital Transformation (2018). (pp. 205-230). Springer, Cham.

[27] https://web.mit.edu
[28] Haber Dyakonova., J, H Milchakova A. Estimation of fintech market in Ukraine in term global development of financial and banking system. Public and Municipal Finance 2018. 7 /2-14.23
[29] Shaparak .[Persian in Report Economic Annual Shaparak). 2020.
[30] Shahabi, Vahid, Adel Azar, Farshad Faezy Razi, and Mir Feiz Fallah Shams. "Analysis of factors affecting the development of the banking service supply chain in the Industry 4.0." Management Research in Iran (2022).
]31[ شهابی, آذر, ‌عادل, فائزی‌رازی, ‌فرشاد, فلاح‌شمس, & ‌میر‌فیض. مدلسازی تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر زنجیره تامین خدمات بانکی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم و تکنیک دیماتل فازی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی(2021)., 13(4), 67-8
]32[ خانلری, انصاری چهارسوقی, شهریار, حسنقلی پور, عزیزی, & شهریارتبیین و طراحی مدل شکل گیری بازار خدمات بانکی مبتنی بر فناوری مالی (فین تک) در ایران بر اساس رویکرد داده بنیاد. تحقیقات حسابداری و حسابرسی. (2020)., 12(47), 73-8
[33] https://www.rqbank.ir
[34] https://www.partdp.ir