شناسایی و دسته‌بندی موداهای سازمان با تأکید برتفکر ناب به روش فراترکیب

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مودا در‌ واقع نقطه مقابل بهره‌وری است و هر آن چیزی را که باعث اتلاف منابع سازمانی باشد، مودا گویند. اتلاف منابع سازمانی نه‌تنها سبب ناکارامدی سازمان‌ها می‌شود بلکه بار مالی اضافه بر سازمان‌ها تحمیل می‌کند و تلاش‌های سازمانی را در مسیر بهره‌وری با شکست مواجه می‌نماید. هدف این پژوهش این بوده است که از راه شناسایی و دسته‌بندی موداهای سازمانی گامی در مسیر کاهش اتلاف و هدر ‌رفت منابع سازمانی برداشته شود. برای‌این‌منظور از روش فراترکیب استفاده شده است. نمونه اولیه شامل 90 پژوهش مرتبط بود که از پایگاه‌های اطلاعاتی مانند امرالد، الزویر، ساینس دایرکت، اسپرینگر، ویلی‌‌‌استخراج شد. پس از غربالگری پژوهش‌ها از نظر مواد مختلفی مانند عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت 26 مطالعه باقی ماند که نتایج آنها با یکدیگر تلفیق شد. نتیجه اجرای این فرایند استخراج ۶۴ مؤلفه مودا‌های سازمانی و دسته‌بندی این مؤلفه‌ها در چهار گروه شامل عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و شغلی می‌باشد. بنابراین مطالعه حاضر موداهای سازمانی را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا بتوانند این عوامل اتلاف را مدیریت کرده و در بهره‌وری سازمان‌های خود موفق‌تر عمل کنند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying and categorizing organization muda with an emphasis on lean thinking in a metacombination method

نویسندگان English

Hamid Zare 1
Fatemeh bahonar 2
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Phd student of human resources management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده English

Muda is essentially the antithesis of productivity, referring to anything that causes organizational resource wastage. Organizational resource wastage not only leads to inefficiencies within organizations but also imposes additional burdens and hinders organizational efforts towards productivity. The aim of this research has been to take a step towards reducing waste and resource loss by identifying and categorizing organizational muda. To achieve this, the meta-synthesis method was employed. The initial sample consisted of 90 relevant studies extracted from databases such as Emerald, Elsevier, sciencDirect, Springer, and Wiley. After screening the studies for various criteria including title, abstract, content, and quality, 26 studies remained, the results of which were synthesized. The outcome of this process yielded 65 components of organizational muda, categorized into four groups: individual, organizational, managerial, and occupational factors. Therefore, this study provides a classified understanding of organizational muda for managers to effectively manage these wasteful factors and enhance the productivity of their organizations.

کلیدواژه‌ها English

Muda
Lean Thinking
Productivity
Organizational Resource Waste
[1]Clark, D.M., K. Silvester, and S. Knowles, Lean management systems: creating a culture of continuous quality improvement. Journal of clinical pathology, 2013
[2] جعفری. پ، یزدانی س، رویکردهای مدیریتی شش سیگما و ناب در آموزش و پرورش، مجله علوم تربیتی، سال اول، شماره سوم، 1387، ص40-7
[3] Dieste, M., Panizzolo, R., Garza-Reyes, J. A., & Anosike, A.. The relationship between lean and environmental performance: Practices and measures. Journal of Cleaner Production, 224, (2019) 120-131.‏
[4] معمارزاده، غ.، فرهادی محلی، ع.، و سرفرازی، م. رویکرد تلفیقی مهندسـی ارزش و اصول نـاب در خـلق ارزش. خطمشی‌گذاری عمومی در مدیریت، دوره1، شماره3، 1389، ص 25-59.
[5] موسوی. س م، شبگو منصف. س م، بررسی تاثیر کایزن در ارتقای بهره وری شرکت های صنعتی، مجله رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 3، 1395، ص89-85
[6] Bamber, G. J., Stanton, P., Bartram, T., & Ballardie, R. Human resource management, Lean processes and outcomes for employees: towards a research agenda. The International Journal of Human Resource Management, 25(21) (2014)., 2881-2891.‏
[7] صالحی.ا ،طالب قصابی.م ،مالچی. ف ،تولید ناب الگویی از مدیریت نوین در ژاپن (پایان مادیگرایی و شروع معنویت)،ماهنامه پژوهش های مدیریت و حسابداری، شماره28، 1395، ص74-58
[8] گیلانی نیا، ش، تاثیر تفکر ناب در بهبود مهندسی مجدد فرآیندها،فصلنامة دانش مدیریت، سال 19، شماره 74 ،1385، ص91-110
[9] یونسی. ر، فکری. ر. و بابائیان پور. م ،بررسی تأثیر ناب بودن بر بهره وری فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران،مدیریت بهره وری، سال دهم _ شماره 38، 1395، ص 115-91
[10] اعتمادی.ا، و کسرایی.ا، چارچوب زنجیره تأمین ناب در بخش فراساحل صنعت نفت و گاز با رویکرد توسعه پایدار. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. دوره 22 شماره 5، 1399، ص313-326
[11] Dibia, I. K., & Onuh, S. Lean revolution and the human resource aspects. In Proceedings of the World Congress on Engineering . (2010, June) .
[12] استراس، انسلم و کوربین جولیت، اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی، رویه ها و شیوه ها. ترجمه بیوک محمدی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1390، ص72
[13] Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company(2006).108.
[14]جعفری نژاد. ن، مقبل با عرض، ع و آذر. ع. شناسایی و استخراج مولفه های اصلی مدیریت ریسک سازمان با استفاده از روش فراترکیب، چشم انداز مدیریت صنعتی، 1393، ص 79-57
[15] Finfgeld, D. L. Meta synthesis: the state of the art–so far. qualitative Health Research, 33(7).(2003), 333-444.
[16] Walters, L. M., Nickerson, M. A., & Hall, L. A. Improving the 1040 process by applying lean principles: a case study. The TQM Journal, 32(2),(2020), 249-267.‏
[17] Dibia, I. K., Dhakal, H. N., & Onuh, S. Lean: a continuous improvement philosophy in agile systems based on quality management principles. International Journal of Agile Systems and Management, 5(4),(2012) 370-389.‏
[18] Chalice, R. Improving healthcare using Toyota lean production methods. Quality press (2006).117.
[19] Bicheno, J. (2004). The new lean toolbox: towards fast, flexible flow. Production and Inventory Control, Systems and Industrial Books (PICSIE Books).‏
[20] Jadhav, J. R., Mantha, S. S., & Rane, S. B. Barriers for successful implementation of JIT: a manufacturer perspective. International Journal of Procurement Management, 7(3),(2014) 316-342.‏
[21] Timans, W., Antony, J., Ahaus, K. and van Solingen, R, “Implementation of Lean Six Sigma in small and medium-sized manufacturing enterprises in the Netherlands”, Journal of the Operational Research Society, Vol. 63 No. 3,(2012) pp. 339-353.
[22] Carbone, P.P, “Cultura organizacional do setor público brasileiro: desenvolvendo uma metodologia de gerenciamento da cultura”, Revista de Administração Pública, Vol. 34 No. 2, (2000) pp. 133-144.
[23] Nicola Bateman, Zoe Radnor and Russ Glennon Guest editors(2017) The development of ‘Lean’ (and associated techniques) in public, third and voluntary services, (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/rpmm20
[24] Bortolotti, T., Boscari, S. and Danese, P. “Successful lean implementation: organizational culture and soft Lean practices”, International Journal of Production Economics, Vol. 160 (2015), pp. 182-201.
[25] Jadhav, J. R., Mantha, S. S., & Rane, S. B. Exploring barriers in lean implementation. International Journal of Lean Six Sigma, 5(2) (2014) 122-148.‏
[26] Gregor Bouvillea & David Alisb, The effects of lean organizational practices on employees' attitudes and workers' health: evidence from France The International Journal of Human Resource Management, 25:21, (2014) 3016-3037.
[27] Agarwal, R., Green, R., Brown, P.J., Tan, H. and Randhawa, K. “Determinants of quality management practices: an empirical study of New Zealand manufacturing firms”, International Journal of Production Economics, Vol. 142 No. 1, (2013), pp. 130-145.
[28] de Almeida, J. P. L., Galina, S. V. R., Grande, M. M., & Brum, D. G. Lean thinking: planning and implementation in the public sector. International Journal of Lean Six Sigma, 8(4), (2017). 390-410.‏
[29] Engle, P. “Lean office?”, Industrial Engineer, Vol. 44 No. 8, (2012), p. 22.
[30] امیری. م، صفار. ش،ابراهیم زاده. ع، بررسی انواع اتلاف (مودا) در نظام اداری، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی در آتن- یونان، 1395.
[31] Rüttimann, B. G., & Stöckli, M. T. (2016). Going beyond triviality: The Toyota production system—lean manufacturing beyond Muda and Kaizen. Journal of Service Science and Management, 9(2), 140-149.