بازنمایی از وضعیت منابع انسانی در سازمان‌های عمومی: نظریه زمینه‌ای

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
استادیار، گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، ایران.
چکیده
در محیط پویا و پیچیده سازمان‌های عمومی، مدیریت منابع انسانی به‌عنوان عاملی حیاتی و تعیین ‌کننده در بهبود عملکرد سازمانی و ارتقای خدمات به شهروندان مطرح است. در این مقاله با بهره‌گیری از روش نظریه داده‌بنیاد، الگوی جامعی در زمینه مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های عمومی تدوین شد. داده‌های موردنیاز از راه مصاحبه با 35 خبره و مدیر ارشد سازمان‌های عمومی و بررسی مقاله‌ها و گزارش‌های مرتبط جمع‌آوری و تحلیل شده است. بر‌اساس یافته‌های پژوهش، مهم‌ترین چالش‌های منابع انسانی در بخش عمومی عبارت است از ناکارآمدی مدیریت، فقدان مدیریت نظام‌مند در حوزه منابع انسانی، سطوح بالای استرس و نارضایتی شغلی، عدم‌تناسب در رابطه پرداخت و عملکرد، راهبرد‌ کاهش شدید هزینهها و افزایش حجم و پیچیدگی خدمات در بخش عمومی و عدم‌توسعه نیروی انسانی متناسب با آن. این چالش‌ها نه‌تنها به عوامل قانونی و محدودیت‌های بودجه‌ای مرتبط با حاکمیت عمومی برمی‌گردند، بلکه از ضعف فرهنگ سازمانی و توجه ‌نکردن به منافع عمومی در سازمان‌های عمومی نشأت می‌گیرند. راهبردهای بالندگی منابع انسانی در بخش عمومی شامل برنامه‌ریزی منابع انسانی، ایجاد نظام پاداش عادلانه، آموزش و توسعه کارکنان، ارزیابی عملکرد، ایجاد نظام روابط کار مؤثر، ارتقای فرهنگ سازمانی و توسعه ساختار سازمانی است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Representation of the State of Human Resources in Public Organizations: A Grounded Theory

نویسندگان English

yusof Ramezani
Seyed Mojtaba Moussavi Neghabi
Assistant professor, Department Management, Faculty of Literature and Humanities, University of Gonabad, Gonabad, Iran.
چکیده English

In the dynamic and complex environment of public organizations, human resource management is considered a vital and determinant factor in improving organizational performance and enhancing services to citizens. In fact, the importance of human resources in public organizations is greater than that in private organizations due to the widespread services these organizations provide to society. In this article, using the grounded theory approach, an inclusive model in the field of human resource management in public organizations has been formulated. According to the findings of this research, the most important human resource challenges in the public sector include inefficient management, lack of systematic management in the human resources domain, high levels of stress and job dissatisfaction, inconsistency in the relationship between payment and performance, a strategy of significant cost reduction, increased volume and complexity of services in the public sector, and the lack of proportional human resource development. Various reasons contribute to the emergence of challenges and problems in the human resources of public organizations. These challenges are not only related to legal factors and budget constraints associated with public governance but also stem from organizational culture weaknesses and a lack of attention to public interests in public organizations. Strategies for improving human resources in the public sector include human resource planning, establishing a fair reward system, training and development of employees, performance evaluation, safety and health, effective establishment of a relational system, creating an effective safety and health system, promoting organizational culture, and developing organizational structure.

کلیدواژه‌ها English

Human Resource Management
Public organizations
Challenges of Human Resources
The Public Sector
1. Khan, S.Z., Q. Yang, and A. Waheed, Investment in intangible resources and capabilities spurs sustainable competitive advantage and firm performance. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 2019. 26(2): p. 285-295.
2. رمضانی, ی. و ز. صفری, مدیریت سرمایه انسانی. 1396, مشهد: انتشارات مؤسسه آموزش عالی عطار.
3. Al Awadhi, T.H. and S.B. Muslim, Reviewing the relation between human resources practices, talent management and succession planning in UAE public sector. Information Sciences Letters, 2023. 12(4): p. 1271-1283.
4. آباد, م.م.ف. و ه. حمداللهی, طراحی الگوی شایسته سالاری در بخش عمومی در راستای حکمرانی خوب؛ مطالعه‌ای کیفی با رویکرد چند زمینه ای. جامعه‌شناسی سیاسی ایران, 1401. 5(3): p. 263-283.
5. Prabawati, I. and T. AOktariyanda. Competency-based training model for human resource management and development in public sector. in Journal of physics: conference series. 2018. IOP Publishing.
6. وانانی, ر.ق., و همکاران, فهم راهبردهای ارتقای به زیستی منابع انسانی در محل کار در سازمان‌های دولتی ایران: پژوهشی کیفی. مدیریت دولتی, 1401. 14(52): p. 554-579.
7. Antonakas, N.P., N. Konstantopoulos, and I. Seimenis, Human Resource Management's role in the public sector and the level of corruption: The case of Greek Tax Administration. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014. 148: p. 455-462.
8. آقازاده, ه. و ح. ابوالملوکی, آسیب شناسی نظام مدیریت استراتژیک در یک سازمان عمومی (رویکرد ترکیبی). مدیریت دولتی, 1397. 10(34): p. 227-250.
9. Aghaz, A., A. Sheikh, and T. Amirkhani, Human resource management in the public sector: An investigation into the Iranian ministries. Iranian Journal of Management Studies, 2017. 10(3): p. 667-695.
10. بحری ثالث, ج. و ف. رسولی, استراتژیهای برتر مدیریت منابع انسانی در بخش عمومی مورد مطالعه : اداره کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجانغربی. خطمشی‌گذاری عمومی در مدیریت, 1398. 10(3(پیاپی 35 پاییز1398)): p. 99-111.
11. Macchi Silva, V.V. and J.L.D. Ribeiro, Human resource management for the resilience of public organizations: a model based on macro-competences. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2022. 9(4): p. 656-674.
12. Reina, R. and D. Scarozza, Human Resource Management in the Public Administration, in Organizational Development in Public Administration: The Italian Way, M. Decastri, et al., Editors. 2021, Springer International Publishing: Cham. p. 61-101.
13. Butitova, D., Perceptions of organizational justice among state government employees: The effect of years of public service. Public Personnel Management, 2019. 48(3): p. 345-368.
14. Nor, R., et al., Organizational commitment and professionalism to determine public satisfaction through good governance, public service quality, and public empowerment. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 2022. 19(1): p. 191-217.
15. Hidir, A., A. Zunaidi, and P.J. Pattiasina, Understanding human resources management strategy in implementing good government practice: what research evidence say. International research journal of management, IT and social sciences, 2021. 8(3): p. 265-273.
16. سوته, ر.ا.ق.پ., و همکاران., طراحی مدل مدیریت منابع انسانی بخش دولتی ایران در راستای بهبود شاخص‌های حکمرانی خوب. حقوق اداری, 1399. 8(24): p. 135-160.
17. Siegel, J. and I. Proeller, Human Resource Management in German Public Administration, in Public Administration in Germany, S. Kuhlmann, et al., Editors. 2021, Springer International Publishing: Cham. p. 375-391.
18. ابراهیمی, ع., آ.ق. پور, و م.ش. حسینی, طراحی مدل شایستگی‌های عمومی مدیران ارشد سازمان‌های دولتی افغانستان (مورد مطالعه: سازمان‌های دولتی استان هرات). پژوهش‌های مدیریت عمومی, 1399. 13(49): p. 5-29.
19. Boselie, P., J. Van Harten, and M. Veld, A human resource management review on public management and public administration research: stop right there…before we go any further…. Public Management Review, 2021. 23(4): p. 483-500.
20. Zhao, C., F.L. Cooke, and Z. Wang, Human resource management in China: what are the key issues confronting organizations and how can research help? Asia Pacific Journal of Human Resources, 2021. 59(3): p. 357-373.
21. کار, س.ز., ح.ر. فرجاد, و س.ن. زاده, شناسایی چالش‌های مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی و تاثیر آن بر بهره‌وری. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 1399. 12(4): p. 197-224.
22. خیراندیش, م. و ن. عسگری, شناسایی و رتبه بندی چالش‌های منابع انسانی به منظور ارتقای بهره‌وری دورکاری در سازمان‌های دولتی. مدیریت بهره‌وری, 1399. 14(52): p. 97-116.
23. اردلان, ا., ا. اصغرزاده, و م. گلسرخ, چالش‌های مدیریت و منابع انسانی در بخش دولتی: کاربرد پژوهش آمیخته. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی, 1398. 2(4): p. 180-197.
24. Fahim, M.G.A., Strategic human resource management and public employee retention. Review of Economics and Political Science, 2019. 3(2): p. 20-39.
25. قمصری, ف.م., ص. ببران, و ا. سعیدی, تدوین الگوی توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی در سازمان صدا وسیما: یک مطالعه آمیخته. مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 1399. 16(59): p. 187-212.
26. باتمانی, م.ا. و همکاران, تبیین ابعاد و عوامل مؤثر بر حرفه‌ای گرایی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی: پژوهشی فراترکیب. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی, 1397. 10(37): p. 3-34.
27. راوند, م., م. سرلک, و م. سیدنقوی, طراحی و تبیین مدل مدیریت حرفه‌ای گرایی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران (مورد مطالعه: صنعت برق). مدیریت تحول, 1396. 9(1): p. 24-54.
28. موسوی نقابی, س.م. و م. انوشه, تدوین الگوی توسعه ارتباط دانشگاه و بنگاه‌های کوچک و متوسط. نشریه نوآوری و ارزش آفرینی, 1401. 11(22): 101-118. DOR: 20.1001.1.27170454.1401.11.22.5.9
29. Moser, A., & Korstjens, I. Practical guidance to qualitative research. Part 3: Sampling, data collection and analysis. European Journal of General Practice, 2018. 24(1), 9-18.
30. Hosseini, S.M., Qhalibaf, M.B., Moussavi Neghabi, S.M. et al. Developing a model of strategies for enhancing food security against the phenomenon of food geopolitization. Environ Dev Sustain (2023). https://doi.org/10.1007/s10668-023-02979-7
31. Aldiabat, K. M., & Le Navenec, C. L.. Data saturation: The mysterious step in grounded theory methodology. The Qualitative Report, 2018, 23(1), 245-261.‏
32. کرسول، ج. د.، روش و طرح تحقیق کیفی: انتخاب از میان پنج رویکرد تحقیق کیفی. (حسنقلی پور، طهمورث، اشکان الهیاری، مجتبی براری، مترجمان)، 1391، انتشارات نگاه دانش: تهران.
33. Sinkovics, R. R., Penz, E., Ghauri, P. N. Enhancing the Trustworthiness of Qualitative Research in International Business. Management International Review, 2008. 48(6), 689- 714.
34. موسوی نقابی, س.م. م. انوشه, تدوین الگوی توسعه شبکه‌ای بنگاه‌های کوچک و متوسط: ارائه نظریه داده بنیاد. مدیریت بازرگانی, 1399. 12(46): p. 1030-1049. doi: 10.22059/jibm.2020.299638.3802
35. انوشه, م., آقامحسنی فشمی, ع., موسوی نقابی, س.م. تدوین مدل راهبردهای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی. مطالعات جامعه شناختی شهری, 1397. 8(29), 171-190.
36. Vollstedt, M., & Rezat, S. An introduction to grounded theory with a special focus on axial coding and the coding paradigm. Compendium for early career researchers in mathematics education, 2019. 13(1), 81-100.‏.
37. ایمانی, ح., قلی پور, آ., آذر, ع., پورعزت, ع.ا. شناسایی مؤلفه‌های سیستم تأمین منابع انسانی در راستای ارتقای‌ سلامت نظام اداری. مدیریت دولتی, 1398; 11(2): 251-284. doi: 10.22059/jipa.2019.277466.2504
38. عسگری ده آبادی, ح.ر. آسیب شناسی نظام جذب و تأمین منابع انسانی در بخش دولتی ایران: مطالعه ای درباره روش های مکمل آزمون های استخدامی (19425). ماهنامه گزارش های کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی, 1402; 31(9): 1-25. doi: 10.22034/report.2023.9886
39. زراعت کار, س., رجبی فرجاد, ح., نقاش زاده, س. شناسایی چالش های مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی و تأثیر آن بر بهره وری. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 1399. 12(4), 197-224.
40. اردلان, ا., اصغرزاده, ا., گلسرخ, م. چالش‌های مدیریت و منابع انسانی در بخش دولتی: کاربرد پژوهش آمیخته. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی, 1398. 2(4), 180-197. doi: 10.22034/qjimdo.2020.160624
41. قلی پور سوته ر.ا، حمداللهی ه.، سیدجوادین س.ر.، قربانی زاده و.ح. طراحی مدل مدیریت منابع انسانی بخش دولتی ایران در راستای بهبود شاخص‌های حکمرانی خوب. حقوق اداری. ۱۳۹۹; ۸ (۲۴) :۱۳۵-۱۶۰
42. سوری, خ. زمانی مقدم, ا. بررسی و تبیین مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ارباب رجوع محور(مورد مطالعه سازمان ثبت احوال کشور). خطمشی‌گذاری عمومی در مدیریت, 1400. 12(3), 113-127.
43. قنبری وانانی, ر. دانایی فرد, ح. کاظمی, س.ح. دلخواه, ج. فهم راهبردهای ارتقای به‌زیستی منابع انسانی در محل کار در سازمان‌های دولتی ایران: پژوهشی کیفی. مدیریت دولتی, 1401. 14(4), 554-579. doi: 10.22059/jipa.2022.343684.3163
سیدنقوی، م.ع. الوانی، س.م. قربانی زاده، و. حسینی، س.س. الگوی توسعه منابع انسانی در سازمان های دولتی ایران با رویکرد خدمات عمومی نوین (مورد مطالعه: وزارت نیرو). مدیریت فردا، 1398. 18(58 )، 19-34.