مفهوم‌پردازی نظام‌مند ترک خدمت کارکنان با تأکید بر عوامل پیشایندی با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : مروری سیستماتیک

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت کسب‌وکار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری، گروه علوم تصمیم و سیستم‌های پیچیده، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران.
چکیده
ترک خدمت کارکنان یکی از چالش‌های مهم سازمان‌ها است که غفلت از آن می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای سازمان به بار آورد. بخش مهمی از عواملی که بر اقدام به ترک خدمت کارکنان تأثیرگذارند، بهعنوان عواملی شناخته می‌شوند که نیت یا قصد ترک خدمت را در کارکنان شکل ‌می‌دهند که می‌توان از آنها بهعنوان عوامل پیشایندی نام برد. هدف این مطالعه، مفهوم‌پردازی نظام‌مند ترک خدمت کارکنان با تأکید بر عوامل پیشایندی با استفاده از روش فراترکیب است. در این مطالعه، 175 مطالعه که به بررسی عوامل ترک خدمت کارکنان پرداخته بودند، شناسایی و تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های این مطالعه نشان داد که عوامل پیشایندی ترک خدمت کارکنان را می‌توان در سه دسته کلی قرار داد:

الف) عوامل فردی: شامل عوامل جمعیت
شناختی کارکنان؛ سرمایه روانی و روانشناختی؛ موفقیت شغلی؛ ب) عوامل شغلی: شامل رضایت شغلی، تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری؛ ج) عوامل سازمانی (درونی و بیرونی): شامل عوامل کلان اقتصادی، سابقه کار در سازمان، روابط کار- خانواده، حمایت سازمانی، عدالت سازمانی و درنهایت ارتباط با مدیر. این عوامل می‌توانند بهصورت مستقیم (مانند کیفیت زندگی کاری) یا غیرمستقیم (مانند نداشتن رضایت شغلی) بر اقدام به ترک خدمت کارکنان تأثیرگذار باشند. این مطالعه بر اهمیت توجه به عوامل پیشایندی ترک خدمت کارکنان تأکید می‌کند. مدیران و سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی و رفع عوامل پیشایندی ترک خدمت، از ترک خدمت واقعی کارکنان جلوگیری کرده و خود را از چالش‌های جدی بعدی نجات دهند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Systematic conceptualization of employee turnover with emphasis on antecedent factors using metasynthesis method

نویسندگان English

alireza chitsazian 1
Amir Hossein Adeli Jazeb 2
Ali Yaghoubalipourkoundelaji 3
1 Assistant Professor, Faculty of Financial Science, Management and EntrepreneurshipT University of kashan, Iran.
2 Master's student, Department of Organizational Behavior and Human Resource Management, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University(AS), Tehran, Iran.
3 PhD student, Department of Decision Sciences and Complex Systems, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University(AS), Tehran, Iran.
چکیده English

Employee turnover is one of the most important challenges of organizations, which neglecting it can bring a lot of costs to the organization. An important part of the factors that influence the act of leaving the service of employees are known as factors that form the intention or intent to leave the service in employees, which can be called as antecedent factors. The aim of this study is to systematically conceptualize employee turnover with an emphasis on antecedent factors using metacomposite method. In this study, 175 studies that investigated the factors of employees leaving the service were identified and analyzed. The findings of this study showed that the antecedent factors of employees leaving the service can be placed in three general categories: a) Individual factors: including demographic factors of employees; mental and psychological capital; Career Success; b) job factors: including job satisfaction; Organizational Commitment; Quality of working life; c) organizational factors (internal and external): including macroeconomic factors; work experience in the organization; work-family relations; Organizational support; Organizational justice and finally communication with the manager. These factors can directly (such as the quality of work life) or indirectly (such as lack of job satisfaction) affect the act of leaving the service of employees. This study emphasizes the importance of paying attention to the antecedent factors of employees leaving the service. Managers and organizations can prevent the actual leaving of employees by identifying and eliminating the factors that lead to leaving the service and save themselves from serious challenges in the future.

کلیدواژه‌ها English

Employee turnover
Antecedent factors
Metasynthesis
Systematic conceptualization
‌‫[‫1] صالح اردستانی ع، ورزشکار ه. نقش سرمایه ی انسانی در افزایش بازدهی سرمایه گذاری بر پایه ی مدل سه شاخکی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 24(8): ۱۳۹۵؛209-32. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌[‫2] جمشیدیان م. تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر قصد ترک کارکنان با تاکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی. مهندسی مدیریت نوین. 20-21(6): ۱۳۹۶؛91-107. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌[‫3] خیاط م، قنبری ز. بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت (موردمطالعه: سازمان اقتصادی انرژی پارس). مطالعات مدیریت و کار آفرینی. 26(4): ۱۳۹۷؛174-82. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[4] Mokoena W, Schultz C, Dachapalli L-A. A talent management, organizational commitment and employee turnover intention framework for a government department in South Africa. SA J Human Resource Management;20,2022.
[5] Elangovan A. Causal Ordering of Stress, Satisfaction and Commitment, and Intention to Quit: A Structural Equations Analysis. Leadership Organization Development Journal;22,2001,page 159-165.
[6] O’Connell M, Kung M (Mei-C. The Cost of Employee Turnover. Industrial Management;49,2007,page 14-19.
[7] Ruth Mayhew. Employee Turnover Definitions & Calculations. Chron. 2019.
[8] Mujtaba BG, Senathip T. Workplace Mobbing and the Role of Human Resources Management. Business Ethics and Leadership; 4, 2020, page 17-34.
[9] Meyer J, Smith C. HRM Practices and Organizational Commitment: Test of a Mediation Model. Canadian Journal of Administrative Sciences;17,2000.
[10] Lee HW, Pak J, Kim S, Li L-Z. Effects of Human Resource Management Systems on Employee Proactivity and Group Innovation. Journal of Management, 45, 2016.
[11] Pak K, Kooij D, De Lange A, Veldhoven M. Human Resource Management and the ability, motivation and opportunity to continue working: A review of quantitative studies. Human Resource Management Review;29,2018.
[12] Smith L, Thneibat M, Weir D, Mcintosh B. HRM practices and innovation synergy: an intra-organisational perspective. International Journal of Human Resources Development and Management;22, 2022, page 98.
[13] Collins C, Clark K. Strategic Human Resource Practices, Top Management Team Social Networks, and Firm Performance: The Role of Human Resource Practices in Creating Organizational Competitive Advantage. Academy of Management Journal;46,2003,page 740-751
[14] A. Carmeli, and J. Weisberg, “Exploring turnover intentions among three professional groups of employees,” Hum. Resour. Dev. Int., vol. 9, no. 2. 2006. pp. 191-206.
[15] K. Purani, and D. Sahadev, “The moderating role of industrial experience in the job satisfaction, intention to leave relationship: An empirical study among salesmen in India,” J. Bus. Ind. Mark., vol. 23, 2008.
[16] A. Verma, “Book Review: Organization: Employee-Organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism & Turnover,” ILR Rev., vol. 38, no. 2, 1985, pp. 300-301,.
[17] R. Johnston, “The determinants of service quality: satisfiers and dissatisfiers,” Int. J. Serv. Ind. Manag., vol. 6, 1995, pp. 53-71.
[18] R. T. Coward, T. L. Hogan, R. P. Duncan, C. H. Horne, M. A. Hilker, and L. M. Felsen, “Job satisfaction of nurses employed in rural and urban long-term care facilities,” Res. Nurs. Health, vol. 18, no. 3. 1995. pp. 271-284.
[19] S. Cho, M. M. Johanson, and P. Guchait, “Employees intent to leave: A comparison of determinants of intent to leave versus intent to stay,” Int. J. Hosp. Manag., vol. 28, no. 3, 2009, pp. 374-381.
[20] R. P. Steel, and N. K. Ovalle, “A review and meta-analysis of research on the relationship between behavioral intentions and employee turnover,” J. Appl. Psychol., vol. 69, no. 4. 1984, pp. 673-686.
[21] S. K. Tan, “Herzberg’s Two-Factor Theory on Work Motivation: Does it Works for Todays Environment?,” Glob. J. Commer. Manag. Perspect., vol. 2. 2013. , pp. 18-22.
‌‫[22] عریضی سامانی س‌ح‌ر، علی محمدی س، گل پرور م. رابطه تعهد سازمانی و مؤلفه های آن با متغیرهای سازمانی پیشایند و پسایند مبتنی بر تحلیل مسیر. روانشناسی. 43(11): ۱۳۸۶؛302-22‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[23] افجه س‌ع‌ا، صالح غفاری ع. عوامل موثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش محور. راهبرد فرهنگ. 21(6): ۱۳۹۲؛79-112.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[24] جعفری نیا س، خیراندیش م، لطیفی جلیسه س. مطالعه‌ای در زمینه فراتحلیل پیامدها و پیشایندهای هویت‌یابی سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی. 24(6): ۱۳۹۶؛1-26. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[25] سلطانی م، نجات س، خمویی ف، پسندیده پ. بررسی پیشایندهای قصد ترک خدمت (مطالعه‌ای در یک بیمارستان دولتی). مدیریت فرهنگ سازمانی. 45(15): ۱۳۹۶؛551-73.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[26]. فیضی ط، خیراندیش م، لطیفی جلیسه س. پیشایندها و پیامدهای فردی، سازمانی و مدیریتی خودشیفتگی مدیران: کاربرد تحلیل اسنادی و آنتروپی‌شانون. مطالعات رفتار سازمانی. 30(8): ۱۳۹۸؛171-88. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[27] رهبری ه، پورصادق ن، یزدانی ح. شناسایی عوامل موثر بر درهم‌تنیدگی شغلی با رویکرد فراترکیب. اندازه گیری تربیتی. 40(10): ۱۳۹۹؛171-97.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[28] کاوسی س‌ا، دانایی فرد ح، نیری ش، فانی عا. تبیین علل ترک خدمت کارکنان در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و ارائه راهکار: بررسی نقش جبران خدمات. پژوهش های مدیریت عمومی. 53(14): ۱۴۰۰؛92-114. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[29] سلطانی م، نجات س، خمویی ف، پسندیده پ. بررسی پیشایندهای قصد ترک خدمت (مطالعه‌ای در یک بیمارستان دولتی). مدیریت فرهنگ سازمانی. 45(15): ۱۳۹۶؛203-89.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[30] R. P. Steel, and N. K. Ovalle, “A review and meta-analysis of research on the relationship between behavioral intentions and employee turnover.,” J. Appl. Psychol., vol. 69, 1984, pp. 673-686.
[31] Verma, Book Review: Organization: Employee-Organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism & Turnover. 1985.
[32] J. Cotton, J. M. Turtle, and E. Turnover, “Employee Turnover: A Meta-Analysis and Review with Implications for Research,” Acad Manage Rev, vol. 1986. 1986, pp. 55-70.
[33] J. Weisberg, “Measuring Workers′ Burnout and Intention to Leave,” Int. J. Manpow., vol. 15, 1994, pp. 4-14.
[34] R. Griffeth, P. Hom, and S. Gaertner, “A Meta-Analysis of Antecedents and Correlates of Employee Turnover: Update, Moderator Tests, and Research Implications for the Next Millennium,” J. Manag., vol. 26, 2000. pp. 463-488.
[35] K. E. YOSHIMURA, “EMPLOYEE TRAITS, PERCEIVED ORGANIZATIONAL SUPPORT, SUPERVISORY COMMUNICATION, AFFECTIVE COMMITMENT, AND INTENT TO LEAVE: GROUP DIFFERENCES,” 2003.
[36] R. P. Tett, and J. P. Meyer, “Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention, and turnover: Path analyses based on meta-analytic findings.,” Pers. Psychol., vol. 46, 2006, pp. 259-293.
[37] L. Steed, B. Swider, S. Keem, and J. Liu, “Leaving Work at Work: A Meta-Analysis on Employee Recovery From Work,” J. Manag., vol. 47, p. 014920631986415. 2019.
[38] M. Sandelowski, J. Barroso, and C. Voils, “Using Qualitative Metasummary to Synthesize Qualitative and Quantitative Descriptive Findings,” Res. Nurs. Health, vol. 30. 2007, pp. 99-111.
[39] D. Walsh, and S. Downe, “Meta-Synthesis Method for Qualitative Research: A Literature Review,” J. Adv. Nurs., vol. 50, 2005, pp. 204-11.
[40] C. Holly, S. Salmond, and M. Saimbert, Comprehensive Systematic Review for Advanced Practice Nursing. 2021.
‌‫[41] غفاری ش، عاشوری م. تعیین نقش ادراک قلدری سازمانی در ارتباط بین استرس شغلی و تمایل به ترک خدمت درکارکنان وزارت ورزش و جوانان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش.16(4): ۱۳۹۶؛ 129-40.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[42] سمیعی را، صالحی‌نیا م، کوروش‌زاده ن. بررسی نقش میانجی استرس شغلی در رابطه بین رهبری اخلاقی و اثربخشی رهبری با قصد ترک خدمت. پژوهش های اخلاقی.29(8): 1396؛ 29-48..‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[43] ثنا ع، مقری ج، قوامی و، طباطبایی سس. کیفیت زندگی کاری و تمایل به ترک خدمت پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهر هرات- افغانستان: 1399-1398. مدیریت سلامت. 84(24):1400؛ 34-44. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[44] مرادی م، حکیمی ا. تأثیر رابطه‌بازی بر سلامت روان: بررسی نقش میانجی منفی‌گرایی شفاهی، استرس و تمایل به ترک خدمت کارکنان. مطالعات منابع انسانی. 32(9): ۱۳۹۸؛73-88. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[45] حسن زاده ت، سید دانش سی، ایل بیگی اصلی ن. بررسی و تبیین رابطه بین استرس شغلی و رفتارهای کناره گیری کارکنان اداره کل شیلات استان گیلان. پژوهش نامه مدیریت تحول. 12(6):1393؛ 113-34.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[46] بسطی ش، دانایی فرد ح، فانی عا، دلخواه ج. طراحی مدل ترک خدمت داوطلبانه کارکنان. پژوهشنامه‌ی مدیریت اجرایی. 64(14): ۱۴۰۱؛381-410. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[47] نادی م، شجاعی م. رابطه بین ادراک از قلدری در محیط کار، ازخودبیگانگی شغلی، حمایت سازمانی با نیت ترک خدمت و نقش میانجی رفتار شهروندی اجباری. جامعه شناسی کاربردی. 73(30): 1398؛167-88. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[48] گل پرور م، حسین زاده خ، عابدینی م، اشجع آ. الگوی ساختاری نقض قرارداد روان‌شناختی، تعهد سازمانی، ‌ترک خدمت، رضایت شغلی و رفتارهای انحرافی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری. 6(4): ۱۳۹۳؛ 55-70. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[49] رسولی ر، شهائی ب، صفایی م. عوامل مؤثر بر نیت ترک خدمت کارکنان در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور. مدیریت دولتی. 9(4): ۱۳۹۱؛27-42. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[50] شهائی ب، حضوری م. رفتار شهروندی سازمانی در ساپکو: ابعاد، محرک‌ها و پیامد. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. ۱7(2) : ۱۳۹1؛64-86. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[51] بروکی میلان ش، قاسم زاده علیشاهی ا، یارمحمدزاده پ. تعامل سیاست ادراک شده سازمانی و سرمایه ی روان شناختی در پیش بینی اخلاق حرفه ای. اخلاق در علوم و فناوری40.(11): 1395؛ 9-20. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[52] شجاعی س. بررسی رابطه بین نقض قرارداد روان شناختی با رفتار شهروندی سازمانی و نیت جابه جایی با نقش تعدیلی فاصله قدرت. فرآیند مدیریت و توسعه. 96(30):1395؛ 117-44. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[53] بنی اسدی م، ربانی ز. نقش تعدیل کنندگی سرمایۀ‌ روانشناختی در تأثیر سیاست‌های ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی، ترک خدمت و عملکرد شغلی کارکنان شرکت‌های خودروسازی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 87(23): ۱۴۰۱؛199-211. ‬‌‫[54] رنگریز ح، مهذبی م. اقدامات مدیریت منابع انسانی و تمایل به ترک خدمت سازمان: بررسی نقش میانجیِ نقض قرارداد روان‌شناختی. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 40(10): ۱۳۹۸؛97-120. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[55] تهرانی ر، قاضی طباطبایی م، خلیفه سلطانی سا. بررسی تضاد حرفه ای - سازمانی در حسابداری. بررسی های حسابداری و حسابرسی. 41(12): ۱۳۸۴؛3-28. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[56] مرادی م، خلیلی م. تأثیر تعهد حرفه‌ای و تعهد سازمانی بر تضاد حرفه‌ای- سازمانی بین پرستاران و بهیاران و نقش آن در عملکرد منابع انسانی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 44(15): ۱۳۹۶؛419-43. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[57] اشرفی س، فرزانه م، عزیزی م. رابطه‌ی مدیریت استعداد و تمایل به ترک خدمت معلمان با نقش میانجی دلبستگی شغلی. اندیشه های نوین تربیتی. 43(13): ۱۳۹۶؛137-63.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[58] طاهرلو ث، فضل زاده ع، صنوبر ن، فاریابی م. تأثیر تناسب شخص- شغل بر تمایل به ترک خدمت و بهبود کیفیت شغلی با تأکید بر نقش دلبستگی شغلی: شواهدی از صنعت کارگزاری. مدیریت فرهنگ سازمانی. 44(15): ۱۳۹۶؛249-69. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[59] زبانی شادآباد مع، حسنی م، قاسم زاده ا. رابطه درگیری شغلی و تناسب شغلی با اخلاق حرفه‌ای و تمایل به ترک خدمت. اخلاق در علوم و فناوری. 43(12): ۱۳۹۶؛ 77-84. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[60] دعایی حا، مرتضوی س، کوشازاده سع. اثر توانمندسازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 7-8(2): ۱۳۸۹؛121-48.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[61] رستگار ع، عین علی م، باقری قره بلاغ ه، همتی ا. واکاوی نقش اخلاق کار اسلامی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان با تأکید بر میانجی گری درگیری شغلی. مطالعات رفتار سازمانی. 30(8): ۱۳۹۸؛189-211.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‬‬‬‬‌[62] زارعی س. نقش واسطه ای دلبستگی شغلی در رابطه بین تعارض کار- خانواده و حمایت سازمانی ادراک شده با نیت ترک خدمت در کارکنان نظامی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 37(10): ۱۳۹۸؛171-98. ‬‬‬‬
‌‫[63] رضایی منش ب، قربانی پاجی ع. نقش اخلاق کاری اسلامی و رهبری معنوی بر تمایل به ترک خدمت اساتید دانشگاه با نقش میانجی دلبستگی شغلی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 31(9): ۱۳۹۸؛187-208. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[64] اردکانی مش، ابزری م، شائمی برزکی ع، فتحی س. بررسی تاثیر مدیریت تنوع بر پیامدهای رفتاری با تاکید بر نقش تعدیل‌کنندگی فرهنگ سازمانی در صنعت فولاد ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی. 43(15): ۱۳۹۶؛43-68. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[65] هاشم زهی ر، نجف بیگی ر، ذبیحی م. طراحی مدل ترک خدمت کارکنان دانشی در شرکت پخش فراورده‌های نفتی خراسان رضوی. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 47(12):1400؛ 23-39. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[66] گل پرور م، حسین زاده خ. الگوی ارتباط عدم تناسب فرد - شغل با فرسودگی هیجانی و تمایل به ترک خدمت: شواهدی برای الگوی استرس - نامتعادلی - جبران. روان شناسی کاربردی. 17(5): ۱۳۹۰؛41-56. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[67] هادوی نژاد م، مومنی ع. شناسایی عوامل مؤثر در تمایل به جابجایی کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 18(5): ۱۳۹۲؛195-229. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[68] حسین زاده ط، رستگار ا. رابطه سرمایه‌های روانشناختی و تمایل به ترک شغل با تأکید بر نقش واسطه‌ای فرسودگی شغلی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 7(2): ۱۳۹۲؛33-53.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[69] افخمی اردکانی م، رادمرد سق، رجب پور ا. بررسی نقش تعدیل‌‌گر حمایت اجتماعی در رابطه ی تعارض کار- خانواده و رضایت شغلی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 39(14): ۱۳۹۵؛97-116. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[70] خلیفه سلطانی سا، براری س. بررسی علل و پیامد‌های استرس نقش حسابرس. حسابداری مالی. 28(7): ۱۳۹۴؛32-55. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[71] حمیدی زاده مر، نکویی زاده م. اخلاق حرفه ای و پیامدهای آن در کارکنان خدمات پس از فروش صنعت خودروسازی. مدیریت فردا. 22(8): ۱۳۸۸؛3-14. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[72] گل پرور م، جوادیان ز، ادیبی ز، مصاحبی مر، خبازیان ب. الگوی ساختاری رابطه فشارزاهای شغلی و نیازهای روانی ـ اجتماعی با عملکرد کارکنان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری. 7(2): ۱۳۹۳؛1-16.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[73] صالح اردستانی ع، سیدنقوی م. تبیین رابطه فلات‌زدگی شغلی با بی‌تفاوتی سازمانی و تمایل خروج از خدمت کارکنان. پژوهش های مدیریت عمومی. 31(9): ۱۳۹۵؛145-60. ‬‬‬‬
‌‫[74] هوشیار و، رحیمی قره چماق م. تاثیر سکوت سازمانی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان به واسطه حمله عاطفی در میان کارکنان موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی شهر مشهد. مدیریت فردا. 45(13): ۱۳۹۴؛141-52. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[75] طبرسا غ، رضاییان ع، فلکی پ. بررسی رابطه میان آوای کارکنان و پیامدهای رضایت شغلی به‌واسطه نقش تعدیلی تبادل رهبر ـ عضو. مدیریت دولتی. 40(11): ۱۳۹۸؛661-81.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[76] قاسم پور ح، ویسه سم. بررسی اثرگذاری سبک رهبری زهرآگین بر پیدایی تمایل به ترک خدمت داوطلبانه؛ تبیین نقش میانجی سکوت سازمانی. توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی. 57(15): ۱۳۹۹؛56-82. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[77] کمالپورخوب ن، نظری خ. نقش سکوت سازمانی در تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت. جامعه شناسی آموزش و پرورش. 12(5): ۱۳۹۸؛133-45. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[78] ابراهیمی نژاد م، ابراهیمی نژاد غ، یاری ناصریه م. بررسی رابطه میان تنش های سازمانی و تمایل کارکنان به ترک خدمت در سازمان های دولتی. دانشور رفتار. 38(16): ۱۳۸۸؛35-43. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[79] مهرگان م، سید کلالی ن. بررسی ارتباط میان عوامل مؤثر بر ترک خدمت دانشگران ICT در صنعت ارتباطات همراه ایران با استفاده از متدولوژی نقشه های شناختی فازی. پژوهش های مدیریت عمومی. 18(5)؛ ۱۳۹۱؛25-44. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[80] شکراللهی یانچشمه م، کاظمی ح، بهشتی فر م. شناخت و تحلیل کیفی عوامل نگه‌داشت منابع انسانی سازمان. مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 27(7): ۱۳۹۸؛51-84. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[81] جودزاده م، منصوری م. بررسی تاثیر تهدید کرونا بر تمایل به ترک خدمت با نقش میانجی اضطراب روان‌شناختی (مورد مطالعه: بیمارستان‌های دولتی شهر اهواز). روانشناسی معاصر. 30(15): ۱۳۹۹؛94-107.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[82] مشرفی زنوزی ع، مالدار ا. بررسی عوامل موثر بر ترک خدمت پیش از موعد کارکنان مطالعه موردی، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) آجا. علوم و فنون نظامی. ۱ دی ۱۳۹۲؛26(9):71-97. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[83] زبانی شادباد م، حسنی م، قاسم زاده علیشاهی ا. نقش اخلاق حرفه ای در پیامدهای فردی و سازمانی. اخلاق پزشکی. 40(11): ۱۳۹۶؛54-62. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[84] مجیبیان ف، فرتوک زاده ح، رجبی نهوجی م، مصطفایی خ. بررسی علل خروج کارکنان دانشی از شرکت های دانش بنیان با رویکرد پویایی شناسی سیستم. علوم مدیریت ایران. 37(10): ۱۳۹۴؛23-49. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[85] پناهی ب. فراتحلیل پیشران‌ها و پیامدهای برند کارفرما در ایران. مدیریت برند. 19(6): ۱۳۹۸؛76-106. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[86] بارانی ص، عسگری ن، افضلی ه. شناسایی عوامل مؤثر بر نیت ترک خدمت ارادی کارکنان (مطالعۀ موردی: یک سازمان نظامی). مدیریت نظامی. 66(17): ۱۳۹۶؛139-65. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[87] خیراندیش م، سیدنقوی م، صفری س. الگوی عوامل پیشران تمایل به ترک خدمت نخبگان از دیدگاه مدیران در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 31(8): ۱۳۹۶؛ 41-71. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[88] کاملی مج، تابان م، خرازانی تفرشی حر. رابطه اثربخشی رهبری و تمایل به ترک شغل کارکنان و نقش تعدیلی عوامل فشارزای شغلی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 14(4): ۱۳۹۵؛37-60. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[89] فانی عا، دانائی‌فرد ح، کاوسی سا، نیری ش. طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در سازمان‌های دانش‌بنیان فناوری‌محور. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 42(12): ۱۳۹۹؛161-95. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[90] رحیم نیا د، نیکخواه فرخانی ز. تأثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان. اخلاق در علوم و فناوری. 21(6): ۱۳۹۰؛10-20. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[91] پیوسته ا، بهلولی زیناب ن، نصیری باری ح. عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی فرماندهان و مدیران و بررسی رابطه ابعاد سه گانه تعهد بر قصد ترک خدمت از سازمان. پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 30(9): ۱۳۹۳؛305-24. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[92] حمیدی زاده مر، نکویی زاده م. رفتار مبتنی بر اخلاق فردی و حرفه ای و خدمات پس از فروش. اخلاق در علوم و فناوری.15(5): ۱۳۸۹؛84-93. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[93] واحد اسرمی مج، مرادزاده ع، یعقوبی نم. نقش میانجی احساس انرژی در رابطه‌ی بین اخلاق کاری اسلامی و تمایل به ترک خدمت. پژوهش های مدیریت عمومی. 28(8): ۱۳۹۴؛33-56. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[94] عرب ع، امین بیدختی عا، مرادزاده ع، رستگار عع. بررسی روابط ساختاری بین اخلاق کاری اسلامی، تأمین نیازهای رشد، احساس انرژی و تمایل به ترک خدمت. مدیریت اسلامی. 94(24): ۱۳۹۵؛51-84. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[95] رشیدی م. مطالعه و تحلیل تاثیر رهبری ارتقا دهنده ی سلامت بر قصد ماندن کارکنان. مشاوره شغلی و سازمانی. 41(11): ۱۳۹۸؛109-34. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[96] رحیم نیا ف، نصرتی س، اسلامی ق. بررسی تأثیر امنیت و استقلال شغلی بر ترک خدمت به‌واسطۀ درهم‎تنیدگی شغلی در سازمان‌های دولتی. مدیریت دولتی. 30(9): ۱۳۹۶؛333-57.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[97] عباسی م، خنیفر ح، واعظ موسوی ما، صمیمی م. بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی اسلامی بر عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت کارکنان. مدیریت اسلامی. 101(25): ۱۳۹۶؛203-30. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[98] قربان زاده د، وهاب زاده ش، کاظمی ا. بررسی تأثیر عدم امنیت شغلی درک شده بر تمایل به ترک خدمت. مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. 100(30): ۱۴۰۰؛163-91. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[99] کرد ب، کرد ح، عرب ع. بررسی رابطه بکارگیری نظام مدیریت استعداد و کاهش تمایل به ترک خدمت. پژوهش های مدیریت عمومی. 24(7): ۱۳۹۳؛113-40. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[100] کوثری پور م، شهلایی باقری ج، افشاری م. بررسی ارتباط بین کارکردهای اهتمام بر عوامل مدیریتی و حفظ نیروهای انسانی در وزارت ورزش و جوانان. مطالعات مدیریت ورزشی. 26(11): ۱۳۹۳؛71-92. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[101] ابراهیمی ا. بررسی تأثیر درهم‌تنیدگی شغلی و سازمانی بر قصد ترک خدمت معلمان آموزش و پرورش: نقش تعدیلگر مرحله کارراهه شغلی. مدیریت بر آموزش سازمان ها. 16(9): ۱۳۹۹؛199-219. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[102] علی پور ع، عزیزی ب. بررسی رابطه‌ی بین اخلاق کاری اسلامی با رضایت شغلی، تعهد سازمانی و نیت ترک خدمت در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران. مدیریت ورزشی. ۱ آذر ۱۳۹۵؛34(8):681-93. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[103] حمیدی‌زاده ع، زارعی متین ح، ظفری ه. بررسی تأثیر سبک رهبری زهرآگین و رفتارهای کژ کارکردی بر پیامدها و نگرش شغلی کارکنان. مطالعات رفتار سازمانی. 23(6): ۱۳۹۶؛1-32. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[104] ابراهیمی سع، عین علی م، باقری قره بلاغ ه. واکاوی پیامدهای رهبری زهرآگین در هیات‌های ورزشی: با تاکید بر نقش میانجی مدنیت واحد. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 35(18): ۱۳۹۹؛181-97. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[105] عابدی جعفری ح، شیعه زاده ا، سیدحسینی سس. تأثیر حسادت بر تمایل ‌به‌ترک خدمت پرستاران به میانجی‌گری خوداحترامی ‌و رفتارهای غیرشهروندی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 34(12): ۱۳۹۳؛763-86. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[106] سیدنظری ز، حسنی م، قلعه ای عر، کاظم زاده بیطالی م. رابطه بین ادراک از فضای سیاسی سازمان با تمایل به ترک شغلی، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی: آزمون میانجی عدالت سازمانی. توانبخشی. 68(17): ۱۳۹۵؛339-49. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[107] دهقانان ح، ادیب پور م، فردوسی ش، شجاعی مح. بررسی و تبیین پیامدهای رهبری اخلاقی. مدیریت سازمان‌ های دولتی. 13(4): ۱۳۹۴؛57-70. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[108] احمدی پ، صفری کهره م، میرمهدی س، اسماعیلی کاخکی ف. رابطه بین ارزش های اخلاقی کارکنان با تناسب شخص - سازمان و ترک خدمت. اخلاق در علوم و فناوری. 25(7):۱۳۹۱؛81-8. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[109] عدل خانقاه م، زنگانه م، مردانی دمر. تاثیر تناسب ضعیف فرد با سازمان بر تمایل به ترک خدمت کارکنان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش با توجه به نقش میانجی فرسودگی شغلی و تعدیل‌‌کننده معنویت. پژوهش های مدیریت عمومی. 45(12): ۱۳۹۸؛314-30. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[110] افخمی اردکانی م، فرحی ر. فرهنگ، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی: طراحی و تبیین مدلی در پژوهشگاه صنعت نفت. علوم مدیریت ایران. 24(6): ۱۳۹۰؛1-24. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[111] قنبرپور نصرتی اق، دیگران. نقش رضایت شغلی در ارتباط فرهنگ سازمانی با تمایل به ترک شغل در فدراسیون‌های ورزشی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 24(12): ۱۳۹۳؛149-62. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[112] اسمعیلی ا، مهدیون ر، قاسم‌زاده ا. طراحی و اعتباریابی مدل ساختاری پیامدهای فرهنگ سازمان یادگیرنده‌(مطالعه موردی: دانشگاه اراک). نامه آموزش عالی. 52(13): ۱۳۹۹؛191-213.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[113] رحیم نیا ف، نیکخواه فرخانی ز. بررسی تاثیر جو اخلاقی سازمان بر عملکرد سازمانی و تمایل به ترک خدمت. مدیریت فردا. 37(12):۱۳۹۲؛139-56. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[114] بحرینی زاده م، اسماعیل پور م، شهنیایی ع. بررسی تأثیر بازار محوری بر نگرش های شغلی - مطالعه: بانک های تجاری شهر بوشهر -. تحقیقات بازاریابی نوین. 4(2): ۱۳۹۱؛149-66. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[115] علیرحیمی مم، امیرخانی ا، رسولی ر، طالقانی غ. نقش رهبری اخلاقی و اخلاق سازمانی در کاهش ترک خدمت سازمانی،اخلاق در علوم و فناوری، 46(13):۱۳۹۷؛56-64.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[116] الدینی مض، رمضانی قوام ابادی س. الگوی غنی سازی و اشتیاق شغلی برای سنجش میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان. مطالعات مدیریت راهبردی. 15(3): ۱۳۹۲؛177-99. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[117] صحت س، سجادیان ف. ادراک کارکنان از فعالیت‌های منابع انسانی تعهد محور. مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. 91(28): ۱۳۹۸؛31-64. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[118] رهبری ه، پورصادق ن، یزدانی ح. شناسایی عوامل موثر بر درهم‌تنیدگی شغلی با رویکرد فراترکیب. اندازه گیری تربیتی. 40(10): ۱۳۹۹؛171-97. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[119] پورصادق ن، یزدانی حر، رهبری ه. طراحی و اعتبارسنجی مدل درهم‌تنیدگی شغلی کارکنان. مطالعات منابع انسانی. 43(12): ۱۴۰۱؛153-78. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[120] مرادی دم. پیامدهای رهبری اخلاقی و نقش آن در کاهش انحراف سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری. 50(14): ۱۳۹۸؛50-7. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[121] همتی نوعدوست گیلانی دم. فراتحلیل مطالعات مرتبط با رهبری اخلاقی در حوزۀ مدیریت. اخلاق در علوم و فناوری. 53(14): ۱۳۹۸؛213-8. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[122] سبک رو م، کلهریان ر، کامجو زا، طالقانی غ. تعارض کار و خانواده: نقش ادراک حمایت های سازمانی در قصد ترک خدمت - مورد کاوی پرستاران بیمارستان های شهر تهران -. مدیریت دولتی. 6(3): ۱۳۹۰؛111-26. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[123] دعایی حا، پور س، خریدار ف. تحلیل و بررسی عوامل پیش بینی کننده تعارض کار - خانواده و قصد ترک خدمت؛ نمونه مورد مطالعه: پرستاران بیمارستان قائم (عج) در مشهد. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد. 19(9): ۱۳۹۱؛63-88. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[124] احمدی ش، نادی م. بررسی تاثیر پیشرفت شغلی، فلات زدگی شغلی، تعهد عاطفی، دل‌بستگی شغلی و فرسودگی شغلی بر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی و تمایل به ترک خدمت. پژوهش نامه مدیریت تحول. 21(11): ۱۳۹۸؛ 105-32. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[125] حدادیان ع، رفیعی م، فیاضی م. بررسی تأثیر ادراک فرا شایستگی بر نگرش‌های شغلی. پژوهش نامه مدیریت تحول. 24(12): ۱۳۹۹؛207-28. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[126] جهان بین م، مشرف جوادی م، محمدی س. طراحی مدل مدیریت پیامدهای بدبینی نسبت به تغییرات سازمان (مطالعه موردی: وزارت ورزش و جوانان). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 41(17): ۱۳۹۷؛285-301. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[127] فانی عا، احمدی آزرم ه، صفایی شکیب ع، حسن زاده ح. جامعه پذیری سازمانی و نقش آن در تمایل به ترک خدمت کارکنان جدید الاستخدام (مطالعه موردی: شرکت نفت و گاز پارس). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 20(20): ۱۳۹۳؛3-26. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[128] هادی پیکانی م، خنیفر ع. تبیین و اولویت‌بندی عوامل موثر بر ترک خدمت کارکنان کلیدی در شرکت‌های واگذار شده شرکت نفت به بخش خصوصی (مورد مطالعه: شرکت لوله سازی اهواز). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 31(8): ۱۳۹۶؛153-75.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[129] تقوی لاریجانی ت، جودکی ک. بررسی ارتباط بین تنش اخلاقی و تمایل به ترک خدمت در پرستاران بخش های مراقبت ویژه. اخلاق پزشکی. 45(14): ۱۳۹۹؛64-74.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[130] آقاجان پور چهارده ف، رضایی کلیدبری ح. نقش مبادله رهبر- پیرو در تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. علوم مدیریت ایران. 36(9): ۱۳۹۳؛101-19. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[131] رنگریز ح، رنجبر کبوترخانی م. توسعه کارکنان و تمایل به ترک‌خدمت داوطلبانه با نقش میانجی قابلیت‌استخدام. مطالعات رفتار سازمانی. 28(7): ۱۳۹۷؛189-211. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[132] احمدی عا، مرادی م، کمال آبادی ف. تأثیر رابطه بازی بر نگرش و رفتار کارکنان سازمان. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 11(4): ۱۳۹۱؛115-36. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[133] کوشازاده س‌ع، عزیزآبادی ا. تأثیر عدالت سازمانی ادراک شده بر تمایل به ترک خدمت با میانجیگری هویت سازمانی، حمایت سازمانی و خشنودی شغلی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 56(15): ۱۳۹۳؛25-36. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[134] امیری ق، محمود زاده سم. بررسی عوامل مؤثر برکاهش ترک خدمت کارکنان در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی: ستاد وزارت راه وشهرسازی). مدیریت فرهنگ سازمانی. 36(13): ۱۳۹۴؛559-80. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[135] احمدزاده س، سلاجقه س، صیادی س. بررسی رابطه بین رفتار مدیر به عنوان مربی با تمایل بر ترک خدمت کارکنان: با تبیین نقش میانجی نگرش‌های شغلی. مطالعات رفتار سازمانی. 21(6): ۱۳۹۶؛57-79. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[136] آرمان م، نیکخواه کیارمش را. بررسی رابطۀ بین شهرت سازمانی ادراک‌شده توسط کارکنان و تمایل به ترک خدمت با میانجی‌گری رضایت شغلی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 45(15): ۱۳۹۶؛503-27. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[137] مبارکی م، سالارزهی حا، مرادزاده ع. نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه‌ی بین برندسازی داخلی و تمایل به ترک خدمت. مدیریت برند. 5(3): ۱۳۹۵؛97-118. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[138] افجه سعا، صالح غفاری ع. عوامل موثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش محور. راهبرد فرهنگ. 21(6): ۱۳۹۲؛79-112. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[139] عباس پور ع، سیدخاموشی سم. بررسی رابطه بین اجتماعی شدن و گرایش به ترک خدمت در کارکنان تازه وارد. چشم انداز مدیریت دولتی. 15(0): ۱۳۹۲؛73-94. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[140] فیاضی م، ضیایی ث. تأثیر فلات زدگی شغلی بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کتابداران. پژوهش نامه مدیریت تحول. 11(6): ۱۳۹۳؛73-91. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[141] زردشتیان ش، حسینی م، کریمی ج. اثر فلات زدگی شغلی بر تمایل به ترک خدمت با ملاحظه نقش میانجی فرسودگی شغلی دردبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 15(4): ۱۳۹۶؛61-9. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[142] عریضی حر، دارمی ز. رابطه عدم توازن تلاش-پاداش و فنون تجدید قوا در کارکنان با ملاحظه بر حمایت سازمانی. مطالعات روان شناختی. 40(10): ۱۳۹۳؛111-34. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[143] امیرکبیری ع، تقوی نژاد سک، خادمی عا. بررسی رابطه بین ابعاد توانمندسازی و رضایت شغلی و تمایل به جابجایی کارکنان (مطالعه موردی: سازمان امور مالیاتی کشور). پژوهشنامه مالیات. 83(25): ۱۳۹۶؛87-106. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[144] زارعی گن، زارعی ا، مرزبان س. همبستگی بین کیفیت زندگی کاری و تمایل به ترک خدمت: مطالعه ای در بین کارکنان مراکز بهداشت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران. پژوهنده. 100(19): ۱۳۹۳؛200-6. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[145] علیرحیمی مم، امیرخانی ا، رسولی ر. طراحی مدل کاهش ترک خدمت سازمانی(مورد مطالعه:شرکت پایانه های نفتی ایران). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی. 34(9): ۱۳۹۶؛53-82. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[146] دیهیم پور م، دولتی ح. تاثیر عوامل ایجاد کننده ترومای سازمانی برمیزان ترک خدمت کارکنان نظامی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 30(9): ۱۳۹۶؛1-26. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[147] حسنی م، بشیری ژ. رابطه ی جو اخلاقی با پیامدهای مثبت و منفی سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری. 37(10): ۱۳۹۴؛27-36. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[148] حسن‌زاده ک، سهرابی آ، فیاضی م. بررسی تأثیر جواخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی با تأکید بر نگرش کارکنان بانک مسکن استان تهران. مدیریت فرهنگ سازمانی. 48(16): ۱۳۹۷؛439-60. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[149] بامری م، ناستی زایی ن. نقش هوش معنوی، اخلاقی و سازمانی در تمایل به ترک خدمت مدیران. پژوهش های روان شناسی اجتماعی. 22(6): ۱۳۹۵؛67-96. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[150] حیدری س، معروفی ف، احمدی زاد آ. تاب‌آوری فروشندگان بنگاه‌های کسب و کار. کاوش های مدیریت بازرگانی. 17(9): ۱۳۹۶؛225-47. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[151] گل پرور م، عریضی حر. فراتحلیلی بر رابطه بین ابعاد تعهد سازمانی با جایگزین های شغلی میل به ماندن و تمایل به ترک خدمت. دانشور رفتار. 33(15): ۱۳۸۷؛85-100. ‬‬‬‬
‌‫[152] اخباری مس، عریضی حر، قاسمی و، نوری ا. رابطه میان پنج شکل تعهد کاری و میل به ماندن و قصد ترک خدمت در میان کارکنان پالایشگاه نفت. روانشناسی. 62(16): ۱۳۹۱؛176-92. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[153] نیکخواه فرخانی ز، ریحانی م. نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی. مدیریت منابع انسانی در ورزش. 13(7): ۱۳۹۸؛151-67. ‬‬‬‬
‌‫[154] عریضی ح، گل ‌پرور م. الگوی مسیر روابط حمایت سازمانی ادراک شده با متغیرهای شغلی، حرفه‌ای و سازمانی. پژوهش های مدیریت در ایران. 4(15): ۱۳۹۰؛147-73. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[155] زارعی متین ح، سید کلالی ن، اخوان انوری مر، یزدانی حر. بررسی اثر تحلیل رفتگی شغلی بر پیامدهای شغلی کارکنان. چشم انداز مدیریت دولتی. 9(1): ۱۳۹۱؛73-90. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[156] حقیقتیان م، دوله م، طعیمه پور ا، دوله ف. رابطه بین تعهد سازمانی و گرایش به فساد اداری بین کارکنان شهرداری تهران. رفاه اجتماعی. 61(16): ۱۳۹۵؛41-66. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[157] شیرزاد کبریا ب، شامانی س، نوروزی م، شامانی س. بررسی تطبیقی تعهد سازمانی و پیامدهای آن در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان سمنان. مدیریت بهداشت و درمان. 12(4): ۱۳۹۱؛33-42. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[158] عریضی ح‌ر، گل پرور م، جنتیان س. مقایسه ی فراتحلیل شش مدل تأثیر نگرش های شغلی بر عملکرد کارکنان در 13 شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، نقش واسطه ای خود اثربخشی. مشاوره شغلی و سازمانی. 17(5): ۱۳۹۲؛51-74. ‬‬‬‬
‌‫[159] عریضی سامانی س‌ح‌ر، علی محمدی س، گل پرور م. رابطه تعهد سازمانی و مؤلفه‌های آن با متغیرهای سازمانی پیشایند و پسایند مبتنی بر تحلیل مسیر. روانشناسی. 43(11): ۱۳۸۶؛302-22.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[160] محمدنژاد فدردی م، حمیدی زاده ع، باباشاهی ج. تاثیر نشان کارفرما بر نگهداشت کارکنان: هویت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در نقش میانجی. فرآیند مدیریت و توسعه. 96(30): ۱۳۹۵؛47-70. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[161] فیاضی م، پریشان ف، صالحی ساداتی ز. بررسی تاثیر معنویت بر فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان. مطالعات منابع انسانی. 23(7): ۱۳۹۶؛65-86. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[162] شیرازی ع، شجاعیان ا، غلامی م. رابطه بین ابعاد ویژگی‌های شغلی، فرسودگی شغلی، تمایل به ترک خدمت و بازنشستگی پیش از موعد کارکنان نیروی انتظامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 26(7): ۱۳۹۸؛53-76. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[163] کمیلی ر، ادهمی مقدم ف، صاحب الزمانی م. بررسی مقایسه‌ای تمایل به ترک خدمت، فرسودگی و رضایت شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت سال1395. مدیریت بهداشت و درمان. 32(8): ۱۳۹۶؛51-8. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[164] مشیری ک، دیگران. ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک‌شده با فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 23(12):65۱۳۹۳؛-76. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[165] مزرعه ش، صفری ع، شایمی برزکی ع. نقش انتظارات نیروی کار و وعده‌های برند در شکل‌گیری تجربه برند کارفرما. مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. 98(29): ۱۳۹۹؛9-38.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[166] آذرپرور ا، کریمی ف. الگوی ساختاری قصد ترک خدمت و عملکرد شغلی مدیران براساس ذهن‌آگاهی: نقش میانجی فرسودگی هیجانی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 23(9): ۱۳۹۹؛184-208. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[167] گل پرور م، نادی مع. ارزش های فرهنگی و انصاف عدالت سازمانی رضایت شغلی و ترک خدمت. تحقیقات فرهنگی ایران. ؛9(3): ۱۳۸۹؛207-28. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[168] کرمپور ع، احمدی ح، صفری کهره م، اسداللهی دهکردی ا. بررسی و اولویت‌بندی علل و عوامل ترک خدمت کارکنان شرکت پتروشیمی مبین در پارس جنوبی. مدیریت دولتی. 15(5): ۱۳۹۲؛123-42. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[169] قاضی زاده م، امانی ج، کریمی خسرو ح. بررسی عوامل مؤثر بر ماندگاری سازمانی نیروی انسانی. دانشور رفتار. 29(15): ۱۳۸۷؛29-40. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[170] بامداد صوفی ج، تقوی فرد مت، ارجمند قهستانی ا. چارچوبی برای تحلیل ریسک از دست رفتن دانش ناشی از خروج نیروهای دانشی. مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. 82(25): ۱۳۹۵؛29-59‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[171] میر محمدی سم. نقش تعادل کار و زندگی در تغییرات نگرش های کاری؛ مورد مطالعه: پرستاران بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی. 16(5): ۱۳۹۲؛42-67. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[172] صالحی ساداتی ز، فیاضی د، پریشان ف. نقش ارزش‌های اخلاقی در رشد معنویت سازمانی و پیامدهای رفتاری کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری. 50(14): ۱۳۹۸؛89-95. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[173] نادی م‌ع، حق شناس ز. تأثیر رهبری موثق بر تجربه قلدری در محل کار، خستگی عاطفی و حفظ پیامدها. مدیریت بر آموزش سازمان ها. 11(6): ۱۳۹۶؛153-81. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‌‫[174] بارانی ف، ناستی زایی ن. تأثیر رهبری مخرب بر تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس با نقش میانجی بی‌عدالتی سازمانی، School administration 11(8): ۱۳۹۹؛231-58. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[175] S. Bacha, “Antecedents and Consequences of Employee Attrition: A Review of Literature,” SSRN Electron. J..2016.
[176] H. Jaffery, and G. Abid, “Occupational Calling: Antecedents, Consequences and Mechanism,” Iran. J. Manag. Stud., vol. 13 , 2020, pp. 413-439.
[177] A. Munir, K. Omar, O. Aburumman, N. H. Nik Mat, and M. Almhairat, “The impact of career planning and career satisfaction on employees turnover intention,” J. Entrep. Sustain. Issues, vol. 8. 2020, pp. 218-232.
[178] M. Mor Barak, J. Nissly, and A. Levin, “Antecedents to Retention and Turnover among Child Welfare, Social Work, and Other Human Service Employees: What Can We Learn from Past Research? A Review and Metanalysis,” Soc. Serv. Rev., vol. 75, p. 625. 2001.
‌‫[179] دعایی حا، برجعلی لو ش. بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت. چشم انداز مدیریت دولتی. اول(3): ۱۳۸۹. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
[180] J. W. Han, “A review of antecedents of employee turnover in the hospitality industry on individual, team and organizational levels,” Int. Hosp. Rev., vol. ahead-of-print,.2020.
[181] R. Asif, and S. Nisar, “Policies, Rewards and Opportunities: Antecedents of Employee Retention,” Indian J. Commer. Manag. Stud., vol. 13, no. 1. 2022, pp. 18-26.
[182] A. Mohsin, J. Lengler, and B. Kumar, “Exploring the antecedents of intentions to leave the job: The case of luxury hotel staff,” Int. J. Hosp. Manag., vol. 35. 2013, pp. 48-58.