شناسایی و مفهوم‌پردازی پیش‌نیازهای نوآوری استراتژیک (مورد مطالعه: صنعت فوتبال)

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران.
4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران.
5 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: علیرغم اهمیت پیش‌نیازهای نوآوری استراتژیک، تحقیقات این حوزه در ابتدای راه است و اکثر مطالعات صرفاً به توصیف یک یا چند وجه از این عوامل تأثیرگذار بر آن پرداخته‌اند. هدف از مطالعه حاضر شناسایی و مفهوم‌پردازی پیش‌نیازهای نوآوری استراتژیک است.

روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف توسعه‌­ای-کاربردی و از نظر رویکرد کیفی-کمی است. در بخش کیفی از دو رویکرد فراترکیب و مطالعه‌موردی و در بخش کمی از مدل­‌سازی نرم دیمتل استفاده گردید. گردآوری داده­‌ها در مرحله فراترکیب براساس تحلیل داده­‌های حاصل از مرور نظامند مطالعات در بازه زمانی 24 سال اخیر (1998 لغایت 2022)، مرحله مطالعه‌موردی مصاحبه با 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در مرحله پیمایشی از طریق پرسشنامه بوده است. برای تحلیل داده­ها در بخش کیفی تحلیل مفهوم، تحلیل محتوا و تحلیل تم و در بخش کمی از تکنیک دیمتل استفاده شده است.

یافته‌های پژوهش: نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که پیش‌­نیازهای نوآوری استراتژیک در قالب پنج مقوله عوامل ساختاری، عوامل سرمایه انسانی، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی و کارآفرینانه و حمایت‌های مدیریتی قابل‌دسته­‌بندی هستند و براساس تحلیل کمی انجام شده با استفاده از روش دیمتل مشخص گردید که عوامل ساختاری دارای بیشترین تعامل و حمایت‌های مدیریتی کمترین تعامل را دارا هستند و همچنین عوامل سرمایه انسانی، عوامل ساختاری و حمایت‌های مدیریتی اثرگذار و عوامل فرهنگی و کارآفرینانه و عوامل سازمانی اثرپذیر هستند.

نوآوری پژوهش: مدیران صنعت فوتبال می‌توانند با به‌کارگیری پیش­نیازهای نوآوری استراتژیک، بسترهای لازم برای نوآوری استراتژیک را فراهم کنند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identify and Conceptualize the Antecedents of strategic innovation (Case: football Industry)

نویسندگان English

Seyedeh Roya Kalati 1
Asadollah Kordnaeij 2
Ali Saberi 3
Hamid Reza Yazdani 4
Ghodratollah Bagheri Ragheb 5
1 PhD. student of sports management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Farabi Campus, Tehran, Iran.
2 Professor, Business Management Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Sports Management Department, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Farabi Campus, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Business Management Department, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Farabi Campus, Tehran, Iran.
5 Associate Professor, Sports Management Department, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Farabi Campus, Tehran, Iran.
چکیده English

Abstract

Objective: Despite the importance of strategic innovation in the organization, research in this field is in its infancy and most studies have only described one or more aspects of these influencing factors. The purpose of this study is to identifying and conceptualizing the Antecedents of strategic innovation.

Methodology: This research is a mixed method (qualitative-quantitative) and in terms of purpose, it is applied-developmental research. At first, in the qualitative stage, meta synthesis method was used, then case study, and in the quantitative stage, DEMATEL method was used. To collect the data in the meta synthesis stage, a systematic literature review published in the years 1998 to 2022 was used, and in the case study stage, interviews were conducted with 21 experts active in the executive and academic department of football industry. Content analysis was used to analyze it, and finally, in the survey phase, using a questionnaire, the DEMATEL technique was used for the final model.

Research innovation: The results of the present research help managers and activists of the football industry to have a comprehensive view of the antecedents of strategic innovation in the football industry and provide the necessary background and platforms for strategic innovation in the football industry.

کلیدواژه‌ها English

Strategy
innovation
strategic issues
strategic innovation
[1] Escamilla-Fajardo, P., Núñez-Pomar, J.M., Ratten, V. and Crespo, J. (2020). Entrepreneurship and innovation in soccer: Web of science bibliometric analysis. Sustainability, 12(11), p.4499.
[2] Strategic Innovation Group, (2002), A Framework for Strategic Innovation from Breakthrough Inspiration to Business Impact.
[3] Junior, E. L., & Rodrigues, C. (2019). The Chinese plan for football development: a perspective from innovation theory. Sport, Business and Management: An International Journal, 9(1), 63-77.
[4] Vos, Steven; Breesch, Diane; Kesenne, Stefan L.J. and Lagae, Wim (2012). “The value of human resources in non-public sports providers: The importance of volunteers in non-profit sports clubs versus professionals in for-profit fitness and health clubs”, International Journal of Sport Management and Marketing 11(1/2), 3 - 25
[5] Walker, R. M. (2008). An empirical evaluation of innovation types and organizational and environmental characteristics: Towards a configuration framework. Journal of public administration research and theory, 18(4), 591-615.
[6] Tjønndal, A. (2016). Sport, innovation and strategic management: A systematic literature review. Brazilian Business Review, 13(Special Ed), 38-56.
[7] Tjønndal, A. (2017). Sport innovation: Developing a typology. European Journal for Sport and Society, 14(4), 291-310.
[8] Kataria, S. (2013). Strategic innovation: A review and a theoretical framework.
[9] Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.
[10] AlQershi, N. )2021(. Strategic thinking, strategic planning, strategic innovation and the performance of SMEs: The mediating role of human capital. Management Science Letters, 11(3), pp.1003-1012.
[11] Kalay, F. and Gary, L.Y.N.N. (2015). The impact of strategic innovation management practices on firm innovation performance. Research Journal of Business and Management, 2(3), pp.412-429.
[12] Xu, Qing-Rui; Chen, Zheng-Rong, and Wu, Hua-Bin (2020). Dynamic Analysis of Strategic Innovation in Traditional Manufacturing Enterprises—A Case Study Based on Haier Group. DEStech Transactions on Social Science, Education and Human Science
[13] Keeton, K. E., Richard, E. E., & Davis, J. R. (2017). Strategic Innovation at NASA: The Solution Mechanism Guide. The Journal of Business Inquiry, 16(1 Spec), 50-59.
[14] Rismayani, R., Manuel, B., & Latifah, U. (2022). The influence of strategic innovation management on firm innovation performance in the Indonesian mid-size telecommunication industry.
[15] Ildikó-Csilla, T. (2018). Strategic innovation management through organizational change. Journal of Innovation & Business Best Practice, pp.1-10.
[16] Winand, M., Scheerder, J., Vos, S. and Zintz, T. (2016). Do non-profit sport organisations innovate? Types and preferences of service innovation within regional sport federations. Innovation, 18(3), pp.289-308.
[17] Berghman, L.)2006(. Strategic innovation capacity: a mixed method study on deliberate strategic learning mechanisms (No. EPS-2006-087-MKT).
[18] Mirza, S., Mahmood, A. and Waqar, H. (2022). The interplay of open innovation and strategic innovation: Unpacking the role of organizational learning ability and absorptive capacity. International Journal of Engineering Business Management, 14, p.18479790211069745.
[19] طاهرپورکلانتری، حبیب اله ، حسینی، سیده مریم (1399)، "تأثیر جهتگیری یادگیری بر نوآوری استراتژیک در پرتو جو نوآورانه سازمانی"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 43، پاییز، ص 93-81.
[20] حق شناسی گرگابی، محمد و کیماسی، مسعود (1396)، "شناسایی و ارائه چارچوب مؤلفه های نوآوری استراتژیک )مورد مطالعه: پارکهای علم و فناوری تهران("، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری/ دوره پنجم/ شماره 3 /زمستان 1، ص ص 205-169.
[21] Sirat, A., Soleymani Damaneh, R., Dehghani Soltani, M. The Role of Information Technology Governance Mechanisms and Strategic Innovation in Organizational Agility. Innovation Management in Defensive Organizations, 2023, 6(2): 70-49.
[22] Saunders , Mark ; Lewis, Philip; Thornhill, Adrian (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education
[23] Sandelowski, M. and Barroso, J. (2007) Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer Publishing Company, New York.
[24] Yin, R. (2014). Case Study Research: Design and Methods (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
[25] Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
[26] Warrens MJ (2015), Five Ways to Look at Cohen’s Kappa. J Psychol Psychother 5:107..
[27] Ratten, Vanessa (2020). Football ecosystems and innovation. In Sport startups: New advances in entrepreneurship (pp. 71-87). Emerald Publishing Limited.
[28] Kodama, M., & Shibata, T. (2014). Strategy transformation through strategic innovation capability–a case study of F anuc. R&D Management, 44(1), 75-103.
[29] Kanario, M. C. (2017). Influence Of Sports Innovation on Organizational Performance: A Case of Football Kenya Federation (Doctoral dissertation, United States International University-Africa).
[30] Govindarajan, V., & Trimble, C. (2004). Strategic innovation and the science of learning. MIT Sloan Management Review.
[31] Talke, K., Salomo, S., & Kock, A. (2011). Top management team diversity and strategic innovation orientation: The relationship and consequences for innovativeness and performance. Journal of product innovation management, 28(6), 819-832.
[32] Szekely, F., & Strebel, H. (2013). Incremental, radical and game-changing: strategic innovation for sustainability. Corporate governance.
[33] محمدی، اسفندیار؛ شرفی، وحید و ویسی، سعید، (1396)،" تاثیر نوآوری استراتژیک بر تمایل به خرید مشتری: نقش تعدیلگری قابلیتهای نوآوری"، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال ششم، شماره دوازدهم، پائیز و زمستان، صص 98-81
[34] Gebauer, H., Worch, H., & Truffer, B. (2012). Absorptive capacity, learning processes and combinative capabilities as determinants of strategic innovation. European Management Journal, 30(1), 57-73.
[35] Markides, Constantinos C. (1997). “To Diversify or Not to Diversify”, Harvard Business Review, November-December
[36] Berghman, L., Matthyssens, P., Streukens, S., & Vandenbempt, K. (2013). Deliberate learning mechanisms for stimulating strategic innovation capacity. Long Range Planning, 46(1-2), 39-71.
[37] Jacobs, C. D., & Heracleous, L. T. (2005). Answers for questions to come: reflective dialogue as an enabler of strategic innovation. Journal of Organizational change management.
[38] Palmer, Derrick & Kaplan, Soren (2007). A Framework for Strategic Innovation Blending strategy and creative exploration to discover future business opportunities. Managing Principals, Innovation Point LLC.
[39] Enayati, G., Titkanloo, A.S. and Mahmouie, A.M. (2014). Strategic Innovation: The Formation and Its Effect on Organization. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 4(1), pp.2231-6345.
[40] Sánchez, A., Lago, A., Ferràs, X., & Ribera, J. (2011). Innovation management practices, strategic adaptation, and business results: evidence from the electronics industry. Journal of technology management & innovation, 6(2), 14-39.
[41] Schroeder, H. (2013). Strategic innovation for business performance: The art and science of transformation. Technology Innovation Management Review, 3(9).