شناسایی عوامل ارتقای صمیمیت سازمانی در شرایط دورکاری: رویکرد تحلیل محتوا

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
صمیمیت در سازمان، به‌عنوان یک رابطه یا تعامل از راه اشتراک‌گذاری خواسته‌های کاری با دیگر کارکنان است که می‌تواند مشکلات زیادی را رفع و یا از بروز آنها جلوگیری کند. در همین راستا هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ارتقای صمیمیت سازمانی در شرایط دورکاری بود. جهت‌گیری پژوهش حاضر، توسعه‌ای و روش‌شناسی آن کیفی است. رویکرد پژوهش در این پژوهش، تحلیل محتوا و واحد تحلیل آن کلمه و مضمون بود. با بهره‌گیری از این رویکرد در تحلیل محتوا که به شیوه تمرکز در کلمه‌ها، تجزیه، توصیف، تشریح و تفسیر نظریه‌های پشتیبان و متون تجربی بود، داده‌ها گردآوری شدند. همچنین در این بخش، جامعه پژوهش متشکل از خبرگان دانشگاهی بودند که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری زنجیره‌ای در مصاحبه پانزدهم اشباع نظری حاصل شد. بر‌اساس ترکیب الگوی تحلیل سندلوسکی و باروس (2007) و براون و کلارک (2006) مقولات اصلی و عوامل پژوهش شناسایی شدند. برای ارزیابی کفایت تحلیل محتوا، از روایی تئوریک با رویکرد دریافت نظرات متخصصان و ضریب کاپای کوهن استفاده شد. با بازبینی و تأیید اعضای مشارکت‌کننده در فرایند اعتبارسنجی و برآورد ضریب 91/0، یافته‌های پژوهش از قابلیت اعتبار و اعتماد لازم برخوردار بود. براساس با یافته‌ها و الگوی شبکه‌ای پژوهش، سه مقوله فراگیر و چهل و یک عامل پایه از عوامل ارتقای صمیمیت سازمانی می‌باشند. نتایج نشان داد قابلیت‌های رفتاری، ساختاری و محیطی سازمان، در ارتقای صمیمیت سازمانی در شرایط دورکاری مؤثر است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying the factors that promote organizational intimacy in teleworking conditions: a content analysis approach

نویسندگان English

seyed ali ghoreyshiyan 1
Mohamad ali Sarlak 2
Davood Gholam Rezaee 3
ashraf rahimian 3
1 Ph.D. Student, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده English

Intimacy in the organization, as a relationship or relationship through sharing work demands with others, can solve or prevent many problems. The purpose of this research was to identify the factors that promote organizational intimacy in telework conditions. The direction of the current research is developmental and its methodology is qualitative. The research approach in this study was content analysis and the unit of analysis was word and theme. Using this approach in content analysis, which was focused on words, analysis, description, description and interpretation of supporting theories and empirical texts, data were collected. Also, in this section, the research community was composed of university experts, who used the chain sampling method in the 15th interview to achieve theoretical saturation. Based on the combination of the analysis model of Sandelowski and Baros (2007) and Brown and Clark (2006), the main categories and factors of the research were identified. To evaluate the adequacy of content analysis, theoretical validity was used with the approach of receiving experts' opinions and Cohen's kappa coefficient. By reviewing and confirming the participating members in the validation process and estimating the coefficient of 0.91, the research findings had the necessary reliability and trustworthiness. According to the research findings and network model, three inclusive categories and forty one basic factors are the factors of promoting organizational intimacy. The results showed that behavioral, structural and environmental capabilities in the organization are effective in promoting organizational intimacy in remote working conditions.

کلیدواژه‌ها English

Organizational Intimacy
Teleworking
Qualitative method
Content Analysis
Government organizations
]1[ بی ریا، س. آموزش عالی در دوران کرونا در ایران و جهان. آموزش علوم دریایی، 9(30)، (1401)، 241-252.
]2[ جامی‌پور، م.، طاهری، ف. ارائه چارچوب ارزیابی آمادگی سازمان‌ها در پیاده‌سازی دورکاری: رویکردی آمیخته. بهبود مدیریت، 8(3)، (1393)، 123-145.
[3] Pyoria P., Managing telework: risks, fears and rules, Management Research Review, 34(4), (2011), 386-399.
[4] Beetles, A.C., and Harris, L.C., The role of intimacy in service relationships: an exploration. Journal of Services Marketing, 24(5), (2010), 347-358.
[5] Roulston, K., Data analysis and ‘theorizing as ideology, Qualitative Research, 1(3), (2001), 279-302.
[6] Sguera, V., Sidoli, L., Bird, A.J., Paizis, A. and Bazzano, A., Chasing candidate Supergiant Fast X-ray Transients in the 1000 orbits INTEGRAL/IBIS catalogue Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 491(3), (2020), 4543–4553.
]7[ روح الهی، ا.، امت‌محمدی، س.ر. بررسی رابطه بین مهارت‌های ارتباطی مدیران با صمیمیت سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت ملّی پخش فراورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی). مطالعات مدیریت و حسابداری، 5(2)، (1398)، 66-78.
[8] Sharabany, R., Intimate friendship scale: Conceptual underpinnings, psychometric properties and construct valid-ity. Journal of Social and Personal Relationships, 44, (1994), 119–119.
[9] Tavares, F., Santos, E., Diogo, A. and Ratten, V., Teleworking in Portuguese communities during the COVID-19 pandemic. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 15 (3), (2021), 334-349.
[10] Chakrabarti, S., Does telecommuting promote sustainable travel and physical activity? Journal of Transport & Health, 9, (2018), 19-33.
[11] Liang, J., Miwa, T., Wang, J. and Morikawa, T., Impact of telecommuting on Japanese Citizen’s travel, activities, and residential locations: Experiences and future expectations under COVID-19 pandemic. Asian Transport Studies. 9, (2023), 1-18.
]12[ حقیقی کفاش، م.، الماسی فرد، م.ر.، بامداد صوفی، ج. بررسی فعالیت های منابع انسانی مؤثر بر بهره‌وری ادراک شده ی دورکاران مورد مطالعه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. مدیریت بهره وری، 8(31)، (1393)، 7-35.
[13] Li, B., Xue, C., Chen, Y., Lim, E. and Tan. C-W., Understanding work experience in epidemic-induced telecommuting: The roles of misfit, reactance, and collaborative technologies. Journal of Business Research, 154, (2023), 1-16.
[14] Gajendran, R.S. and Harrison, D.A., the Good, the Bad, and the Unknown about Telecommuting: MetaAnalysis of Psychological Mediators and Individual Consequences. Journal of Applied Psychology, 92 (6), (2007), 1524-1541.
]15[ جابری‌منش، ع.، شیری، ا.، تابان، م. فهم شکل‌گیری صمیمیت سازمانی با استفاده از روش داده‌بنیاد. مدیریت سازمان‌های دولتی، 7(2)، (1398)، 11-26.
]16 [محقق‌منتظری، م.، اکبری، م.، ابراهیم‌پور، م. طراحی الگوی ایجاد صمیمیت با مشتری در خدمات بیمه با استفاده از نظریه داده بنیاد. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8(2)، (1400)، 1-31.
[17] Kark, R., Workplace Intimacy in Leader–Follower Relationships. In Gretchen M. Spreitzer, and Kim S. Cameron (eds), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, Oxford Library of Psychology, (2012).
]18[ شریعتی، م.، محمدی مقدم، ی.، باقریان، م.ر. تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر صمیمیت سازمانی (مورد مطالعه: سازمان عقیدتی سیاسی ناجا). فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، دوره 14(41)، (1396)، 69-87.
[19] Anazodo, R.; Ezenwegbu, N.C. and Chukwurah, D.C.J., Employee Engagement, Organizational Intimacy and Talent Management: A Common Buzz Phrase in the Human Resource Development. International Journal of Innovative Research & Development, 9 (12), (2020), 57-60.
[20] Salari, M. and Nastiezaie, N., The Relationship between Transformational Leadership and Organizational Intimacy with Mediating Role of Organizational Empathy. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7 (1), (2020), 51-60.
[21] Powell, Ch., Phenomenological Study of Exemplary Elementary School Principals Leading Through Conversational Intimacy, Interactivity, Inclusion, and Intentionality. Doctoral Dissertation, Brandman University, (2018).
[22] Bashir, S.N., Breach of psychological contract, organizational cynicism and unin commitment: a study of hospitality industry in pakstan. International Journal of Hospitality Managementm, 34, (2013), 51-69.
[23] Mukherjee, J., Interpersonal Intimacy in the corporate sector: Effects on Work Productivity. JETIR, 8 (8), (2021), 220-228.
[24] Music, J., Charlebois, S., Toole, V. and Large, Ch., Telecommuting and food E-commerce: Socially sustainable practices during the COVID-19 pandemic in Canada. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 13, (2022), 1-7.
]25[ سنگری، ن.، حیدری‌پور، م.، نوح‌زاده ملکشاه، ن. کارکرد شبکه اجتماعی درون سازمانی و تأثیر آن بر سرمایه اجتماعی. مدیریت منابع انسانی پایدار، 2(3)، (1399)، 193-208.
]26[ زکی، م.ج. تاثیر دورکاری بر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری در سازمان تعزیرات حکومتی. سومین کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق، تهران، (1399).
[27] Desai, V., potter, R.B., Doing Development Research. SAGE Publications, (2006), 324 p.
]28[ شریفیان، ف. نوع شناسی و فرآیند طراحی و اجرای پژوهش ترکیبی. فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، 14(57)، (1387)، 75-103.
]29[ کمری، ع.ع.، الهیاری، ع.ع.، مرادی، ع.ر.، و آزاد فلاح، پ. تدوین و اثربخشی مدل نظری سالم زیستی سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایرانی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران). فصلنامه روان شناسی تربیتی، 13(43)، (1396)، 1-34.
]30[ محمدپور، ا.، صادقی، ر.، و رضایی، م. روش های تحقیق ترکیبی به عنوان سومین جنبش روان شناختی: مبانی نظری و اصول عملی. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان، 21(2)، (1389)، 77-100.
]31[ هولستی، ال. آر. تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. ترجمه نادر سالار زاده امیری. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی (تاریخ ترجمه اثر به زبان اصلی 1969).
[32] Sandelowski, M., Sample size in qualitative research. Res Nurs Health; 18(2), (1995), 179-183.
[33] Berelson, B., Content analysis in communication research. Glencoe, III. Free press, (1952).
[34] Chelimsky, E., Content analysis: A methodology for structuring and analyzing written material. Publish by: United States General Accounting Office (GAO), (1989).
]35[ تبریزی، م. تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 21(64)، (1393)، 105-138.
[36] Sinnott, G., Madison, G. H., Pataki, G. E., Competencies: Report of the Competencies Workgroup, Workforce and Succession Planning Work Groups. New York State Governor’s Office of Employee Relations and The Department of Civil Service, (2002).
[37] Park, H., Public Policy and the Effect to Sib ship Size on Educational Achievement: A Competitive Study of 20 Countries. Social Science Research, 37, (2008), 874-887.
]38[ بیک‌زاد، ج. (1401). ارائه مدل ساختاری تأثیر رهبری دانشی و سلامت سازمانی درک‌شده بر شور و شوق کاری با تاکید برنقش میانجی صمیمیت سازمانی. فصلنامه مدیریت و چشم‌انداز آموزش، 4(4)، (1401)، 22-42.
[39] Dolamore, S., Detecting empathy in public organizations: Creating a more relation public administration. Administrative Theory & Praxis, 43(1), (2021), 58-81.
]40[ اردلان، م.ر.، قنبری، س.، کریمی، ا. بررسی تاثیر ویژگی های سازمانی بر هویت منسجم سازمانی برای توسعه ظرفیت های سازمانی در دانشگاه های شهر همدان. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، 27(2)، (1395)، 157-174.
]41[ کهن، ن.ا.، صفری، ع.، تیموری، ه. عوامل تخریب‌کننده دوستی در محل کار با رویکرد مردم‌نگاری. اندیشه مدیریت راهبردی، 12(2)، (1397)، 264-289.
]42[ کهن، ن.ا.، صفری، ع.، تیموری، ه. تبیین عوامل مؤثر بر دوستی در محل کار با رویکرد مردم‌نگاری. مدیریت سازمان‌های دولتی، 5(3)، (1396)، 13-32.
[43] Singh, J., Workplace friendship to boost TMX, LMX and performance. International Journal of Management Studies, 2(1), (2018), 16-19.
[44] United Nations Development Program me., Capacity Assessment. Practice Note. New York, October, (2008a), 1-31.
[45] Peters, G., The Policy Capacity of Government. Canadian Centre for Management Development Publishing, (1996), 120 p.
[46] Putnam, R.D., The Prosperous Community: Social Capital and Public life. The American Prospect, 13 spring, (1993), 36-42.