تحلیل تاریخی نهادی تغییرات ساختاری وزارت آموزش ‌و پرورش

نوع مقاله : مروری تحلیلی

نویسندگان
1 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
تغییرات ساختاری در دولت به‌طورمعمول در دولت‌های مختلف به‌صورت مقطعی با رویکردی جزئی و بدون نگاهی کلان رخ می‌دهد. اصلاحات ساختاری دولت نیازمند درک روند کلی این تغییرات از دیدگاهی کلان و در بازه زمانی بلندمدت است. هدف از این پژوهش بررسی تغییرات ساختاری وزارت آموزش‌ و ‌پرورش پس از انقلاب اسلامی تا زمان حال و تحلیل نهادی تاریخی این تغییرات است.

شرط اصلاحات ساختاری مطلوب در دولت، شناخت زمینه تاریخی- نهادی شکل‌گیری و تغییر ساختارهاست. راهبرد این پژوهش تفسیری است. در پژوهش تفسیری توصیف‌ها و تفسیرهای چندلایه از پدیده‌ها و رویدادهای اجتماعی آنگونه که اتفاق می‌افتند، انجام می‌شود نه آنگونه که برنامه‌ریزی می‌شوند. بنابراین به‌منظور درک عمیق و یا شناخت یک سازمان باید به شناخت، درک ریشه و زمینه‌های تاریخی آن پرداخت.

در این مطالعه با بررسی تغییرات ساختاری وزارت آموزش ‌و ‌پرورش با نگاه تاریخی نهادی دریافت شد که تعدد مراجع تصمیم‌گیرنده در‌خصوص ساختار وزارت آموزش‌ و‌ پرورش سبب بی‌نظمی و انسجام ‌نداشتن در خط‌مشی‌های کلان این وزارتخانه شده است، به‌طوری‌که اغلب در تعارض با یکدیگر و خنثی کننده تصمیم‌های پیشین یکدیگر بوده‌اند. با وجود آنکه از لحاظ قانونی صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر جایگاه قانونی برای ایجاد تغییر در ساختار دولت محل ابهام است، اما همچنان این مرجع در حاشیه‌ای به‌نسبت امن و نقدناپذیر به گسترش بی‌رویه و گاهی‌وقت‌ها موازی‌سازی در ساختار وزارت آموزش‌ و‌ پرورش ادامه می‌دهد و ضروری است اصلاحات نهادی در مورد به‌رسمیت ‌شناختن مسیری واحد و قانونی برای ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت آموزش‌ و‌ پرورش انجام شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Historical Institutionalism Analysis of Restructuring the Ministry of Education

نویسندگان English

Reza Vaezi 1
Parisa Maki 2
Ali Asghar Pourezzat 3
Davood Hoseinpour 4
1 Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Public Administration,Faculty of Management,Tehran University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Public Administration,Faculty of Management and accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده English

Structural changes in the government usually occur in different governments in a piecemeal manner, with a partial approach and without a macro view. The structural reforms of the government require understanding the general process of these changes from a macro perspective and in a long-term period.The purpose of this research is to examine the structural changes of the Ministry of Education since the Islamic Revolution and the historical institutional analysis of these changes.

The necessity of the desired structural reforms in the government is to know the historical-institutional context of the formation and change of structures. The strategy of this research is interpretive; Therefore, in order to deeply understand or know an organization, it is necessary to know and understand its roots and historical contexts.

we found that the multiplicity of decision-making authorities regarding the structure of the Ministry of Education causes disorganization and incoherence in the policy. This ministry's policies have become so that they often conflict with each other and neutralize each other's previous decisions. Even though the legal competence of the Supreme Council of Cultural Revolution is ambiguous in terms of its legal position to change the structure of the government, but still this authority is relatively safe and uncriticized in the margin of indiscriminate expansion and sometimes parallelism in the structure of the Ministry of Education and Education continues and it is necessary to carry out institutional reforms in the Ministry of Education regarding the recognition of a single and legal path to create structural changes.

کلیدواژه‌ها English

Historical Institutionalism Analysis
Education Ministry
Structural changes
Baba, Marietta L, Jeanette Blomberg, Christine LaBond, and Inez Adams. 2013. "New Institutional Approaches to Formal Organizations." A Companion to Qrganizational Anthropology 74-97.
Della Porta, Donatella , and Michael Keating, . 2008. Approaches and methodologies in the social sciences: A pluralist perspective. Cambridge University Press.
Fioretos, Orfeo , Tulia G. Falleti, and Adam Sheingate, . 2016. The Oxford Handbook of Historical Institutionalism. New York: Oxford University Press.
Leimer , Paul Frederick , James F Wolf, Patrick S Roberts, Kenneth C Baile , and Anne M Khademian . 2015. "Investigating Implementation of Federal Agency Reorganization." Doctoral Dissertation. Virginia Polytechnic Institute and State University.
Rixen, Thomas , and Lora Anne Viola. 2016. Historical institutionalism and international relations: towards explaining change and stability in international institutions. Oxford University Press.
Rowlinson, M, J Hassard, and S Decker. 2014. "Research strategies for organizational history: A dialogue between historical theory and organization theory‌." Academy of Management Review 39 (3): 250-274.
Shih, Mei-Chiang , Milan Tung-Wen Sun, and Guang-Xu Wang. 2012. "The historical institutionalism analysis of Taiwan’s administrative reform." International Review of Administrative Sciences 78 (2): 305–327.
Thoenig, Jean-Claude. 2011. "Institutional Theories and Public Institutions." In The Handbook of Public Administration, by B.G. Peters and J.Pierre, 185-101. Sage.
پیرسون, پل. 1393. سیاست در بستر زمان: تاریخ، نهادها و تحلیل اجتماعی. با ترجمه محمد فاضلی. تهران: نشر نی.
زیمل, گئورگ. 1386. مقالاتی درباره تفسیر در علم اجتماعی. با ترجمه شهناز مسمی‌پرست. تهران: شرکت سهامی انتشار.
صافی, احمد. 1391. سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران. ویراست سوم. سمت.
صفوی, امان اله. 1383. تاریخ آموزش و پرورش ایران: از ایران باستان تا 1380 هجری شمسی. تهران: رشد.
گروه پژوهشی ساختار سازمانی وزارت آموزش و پرورش. 1372. بررسی وضع موجود ساختار و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
محمدپور, احمد. 1392. روش تحقیق کیفی ضد روش (منطق و طرح در روش شناسی کیفی). تهران: طیف‌نگار.
مک ناب, دیوید ای. 1390. روش‌های تحقیق کمی و کیفی مدیریت دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی. 2. با ترجمه رضا واعظی و محمدصادق آزمندیان. تهران: صفار