سرمایه‌گذاری در توسعه قابلیت‌های پژوهشی منابع انسانی: بررسی اثربخشی پایان‌نامه‌‌ها به‌عنوان یک ابزار اجرای خط‌مشی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی‌نژاد مشهد، دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران.
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پایان‌نامه‌های پایانیافته دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان در سال‌های 1395 تا 1400 بهعنوان ابزاری برای توسعه توانمندی پژوهشی معلمان بهعنوان بخشی از منابع سازمانی است.

روش پژوهش: از جهت هدف، کاربردی و از جهت اجرا، توصیفی- ارزیابی است. این مطالعه موردی متمرکز بر دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی پایان‌نامه‌های دفاع شده از سال 1395 تا 1400 است و نمونه این پژوهش 138 پایان‌نامه بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار مطالعه سیاهه محقق ‌ساخته با 17 مؤلفه و 83 نشانگر بود.

یافته‌ها: یافته‌های آزمون t تکنمونه‌ای نشان می‌دهد، پایان‌نامه‌های بررسی شده فقط در مؤلفه‌های موضوع و عنوان، واژههای کلیدی، سؤالها یا فرضیههای پژوهش و منابع، وضعیت مطلوبی دارد و در سایر مؤلفه‌ها وضعیت مطلوب ندارد. مؤلفه پیشینه پژوهش و پیوست، نسبت به سایر مؤلفه‌ها از وضعیت نامطلوبتری برخوردار است. همچنین یافته‌های حاصل از تحلیل واریانس دو متغیره نشان می‌دهد که بین کیفیت پایان‌نامه‌های 8 رشته تخصصی در 17 مؤلفه تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون خی­دو دو متغیری برای مقایسه پایان‌نامه‌ها در رشته‌های تخصصی مختلف از لحاظ تعداد مطالعات بینرشته‌ای و ماهیت پژوهش (کمی، کیفی، آمیخته) نیز نشان می‌دهد که تفاوت معناداری در تعداد مطالعههای بینرشته‌ای و ماهیت پژوهش در پایان‌نامه‌ها وجود دارد.

نتیجهگیری: برای رسیدن به وضعیت مطلوب و اثربخشی پایاننامهها بهعنوان ابزاری برای توسعه پژوهشی افراد، توجه به پیامدهای خطمشی اتخاذی نظیر میزان انتشار مقالهها، تبیین هدف انجام پایاننامه برای ذینفعان و همآموزی تجربههای سازنده استادان در این زمینه ضروری است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investing in the development of research capabilities of human resources: examining the effectiveness of theses as a policy implementation tool

نویسندگان English

sedigheh Kazemi 1
Fatemeh Alidoosti 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Hasheminejad Campus, Mashhad, Farhangian University. Tehran. Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Khayyam University, Mashhad, Iran.
چکیده English

Objective:The present study was an analysis and evaluation of the completed master's theses of Farhangian University between 2015 and 2020 as a tool for developing the research capabilities of teachersas a part of organizational resources.

Research method: in terms of purpose, it is applied and in terms of execution, it is descriptive-evaluative.This case study focused on Farhangian University. The statistical population of the research includes all theses defended from 2015 to 2020 and the sample of this research was 138 theses with relative stratified random sampling. The sample size was calculated based on Cochran's formula. The study tool was a researcher-made checklist with 17 components and 83 indicators.

Findings: The findings of the one-sample t-test show that the examined theses have a favorable condition only in the components of the topic and title, keywords, research questions or hypotheses, and sources, and their condition is not favorable in other components. The component of research background and attachment has a more unfavorable situation than other components. Also, the findings of bivariate variance analysis show that there is a significant difference between the quality of theses of 8 specialized fields in 17 components. The results of the chi-square test to compare theses in different specialized fields in terms of the number of interdisciplinary studies and the nature of research (quantitative, qualitative, mixed) also show that there is a significant difference in the number of interdisciplinary studies and the nature of research in theses.

Conclusion:To achieve the desired status and effectiveness of theses as a tool for the research development of individuals, paying attention to the outcomes of the adopted policy such as the number and quality of published articles, explaining the purpose of conducting the thesis to the main stakeholders, and sharing the constructive experiences of the professors is essential.

کلیدواژه‌ها English

Evaluation
research-based approach
mastertheses
Farhangian University
[1] Sugito, K. E. P. Managing human resource development of educators in inclusion-based elementary school, Journal of Education and Learning, 15(1), 2021, P. 1-10.
[2] Lynch, D., & Worden, J. M. It ‘s all about the people. Phi Delta Kappan, 92(3), 2010, P. 53- 56.
[3] Munthe, E. & Rogne, M. Research based teacher education. Teaching and Teacher Education, 46, 2015, P. 17-24.
[4] Eklund, G.; Aspfors, J.; Hansen, S. Master’s thesis – a tool for professional development? Teachers’ experiences from Finnish teacher education, Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 2019.
[5] Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (Eds.). Preparing Teachers for a Changing World: What Teachers Should Learn and be able to do. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, 2005.
[6] Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. Effective Teacher Professional Development. Palo Alto: Learning Policy Institute, 2017.
[7] Afdal, H. W., & Spernes, K. Designing and redesigning research-based teacher education, Teaching and Teacher Education, 74, 2018, P. 215–228.
[8] Sitomaniemi-San, J. Fabricating the Teacher as Researcher: A Genealogy of Academic Teacher Education in Finland. PhD diss., Faculty of Education. University of Oulu, 2015.
[9] Kansanen, P. Teaching as a Master’s level profession in Finland: theoretical reflections and practical solutions. In O. McNamara, J. Murray & M. Jones (Eds.), Workplace Learning, 2014.
[10] Toom, A., Kynäslahti, H., Krokfors, L., Jyrhämä, R., Byman, R., Stenberg, K. Maaranen, K., & Kansanen, P. Experiences of a research-based approach to teacher education: suggestions for future policies. European Journal of Teacher Education, 45(2), 2010, P. 331–344.
[11] Chambers, Ph. Evaluating the impact of continuing professional development: the professional dissertation in lifelong learning, Journal of In-Service Education, 27(1), 2001, P. 123-142, DOI: 10.1080/13674580100200136
[12] Paré, A., Starke-Meyerring, D., & McAlpine, L. The dissertation as multi-genre: Many readers, many readings. In C. Bazerman, A. Bonini, & D. Figueiredo (Eds.), Genre in a changing world (pp. 179–193). Fort Collins, CO: The WAC Clearinghouse and Parlor Press. 2009. Retrieved from http://wac.colostate.edu/books/genre/ [Crossref], [Google Scholar]
]13[ فتحی واجارگاه، ک. موسی پور، ن. و یادگارزاده، غ. برنامه ریزی درسی آموزش عالی (مقدمه ای بر مفاهیم، دیدگاه ها و الگوها)‌، تهران، مهربان نشر،1400.
]14[ خوی نژاد، غ. روش‌های پژوهش در علوم تربیتی. تهران: سمت، 1380.
]15[نوه ابراهیم، ع. و رحیمی، س. پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی به منظور ارتقاء کیفیت یادگیری دانشگاهی، آینده پژوهی مدیریت (پژوهش‌های مدیریت) ، ‌ (100)25‌ ،1393، 1-12.
[16] Råde, A. Professional formation and the final thesis in European teacher education: a fusion of academic and professional orientation, Education Inquiry, 10:3, 2019. P. 226-242, DOI: 10.1080/20004508.2018.1514910,To link to this article: https://doi.org/10.1080/20004508.2018.1514910
]17[حاج، ز. تحلیل محتوای پایان نامه‌های کارآفرینی در ایران از نظر موضوع‌‌شناسی و روش‌‌شناسی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی، دانشکده ی مدیریت، 1398.
]18[ امیدزاده، س. تحلیل محتوای(کمی-کیفی) پایان نامه‌های کارشناسی ارشد حوزه نگارگری مبتنی بر مولفه‌های نوآوری و کارآفرینی (مورد پژوهش: دانشگاه هنر اصفهان) ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده صنایع دستی، 1397.
]19[محمدی‌فر، ج. تحلیل محتوای موضوعی و روش‌‌‌شناسی پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌‌های تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1396، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز،1397.
]20[ رنجبری صوفیان، و. تحلیل محتوای موضوعی و روش‌شناختی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌ی علوم تربیتی دانشگاه تبریز در فاصله سال‌های 1376 - 1395 (از بدو تاسیس تا حال)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، پردیس خودگردان، 1396.
]21[ عباس زاده، ف. تحلیل محتوای بخش چکیده و نتیجه گیری پایان‌ نامه‌های کارشناسی ارشد زبان‌‌شناسی،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 1396.
]22[ مهدوی، ف. س. ارزیابی کیفیت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، پایان نامه نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1395.
]23[ خلیلی، م. و فلاح، ر. ارزشیابی پایان‌نامه‌های دکترای دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ۸ (۱) ، 1383 ، 10-۱۸.
]24[ گل‌پاش، ح. تحلیل محتوای عنوان و نوع روش پژوهش پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در سال‌های 1388- 1393، دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، 1394.
]25[ کیامنش، ع. ر. ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات پیام نور، 1380.
[26] Stufflebeam, D. L. & Shinkfield, A J. Evaluation theory, models, and applications, second edition, U.S.A. Jossey-Bass, 2007.
]27[ فتحی واجارگاه، ک. اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی. تهران: علم استادان،1400.
[28] Berelson, B. Content Analysis in Communication Research”, New York, Hafner, 1971.
[29] Lawshe, C. H. A quantitative approach to content validity”, Personnel psychology, 28(4), 1975, P. 563-575.
]30[ نوه ابراهیم، ع. ؛ منصوریان، ی. ؛ رحیمی، س. ارزیابی کیفیت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی به منظور ارتقاء کیفیت یادگیری دانشگاهی، آینده پژوهی مدیریت، 100، 1393، 1-12.
]31[کوه بومی، اله؛ عزیزی، ف. ؛ ولایی، ن. ؛ رضایی، م.؛ مهربان، ب. ؛ کهریزی، م. بررسی وضعیت شاخص‌های روش تحقیق در پایان‌نامه‌های دکترای عمومی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. فصلنامه علوم پزشکی کرمانشاه. 10(2)، 1385، 186-177.
]32[ فتح‌آبادی، ج. کند و کاو در یک دهه انتشار مقالات فصلنامه تعلیم و تربیت در قلمرو روانشناسی تربیتی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 3، 1389 ،33 -69 .
[33] Yavuz, S. A Content Analysis Related to Theses in Environmental Education: The Case of Turkey (2011-2015), Journal of Education and Training Studies, 4(10), 2016, ISSN 2324-8068 http://dx.doi.org/10.11114/jets.v4i10.1794