عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی

نوع مقاله : توصیفی و نظرسنجی

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 دکتری مدیریت رفتاری، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌وکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد بانکداری اسلامی، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و جزء صنایع روبهرشد دنیا شناخته شده است. ازاینرو هدف پژوهش پیشرو شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان با رویکرد آراس فازی است. پژوهش حاضر یک پژوهش توسعه‌ای-کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 15 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه بانکداری و اقتصاد اسلامی بوده که به روش دردسترس انتخاب شدند. در گام اول با بررسی‌های کتابخانه‌ای و ارزیابی یافته‌های مطالعات گذشته مرتبط با موضوع، عوامل مؤثر بر پذیرش یا انتخاب بانک اسلامی از سوی مشتریان بررسی شد. در گام بعد بهمنظور غربال‌سازی عوامل شناسایی شده، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. در ادامه نیز بهمنظور دستیابی به وزن و اهمیت عوامل از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی استفاده شد. درنهایت نیز برای اولویتبندی عوامل از روش آراس فازی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان میدهد که عوامل مذهب و اعتقادهای مذهبی جامعه، سازگاری با ارزش‌های جامعه؛ مشتریان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی سیستم بانکداری اسلامی بیشترین اهمیت را در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان دارند. شهرت و تصویر بانک، مزیت نسبی نسبت به سیستم بانکی متعارف و تبلیغات در پذیرش بانکداری اسلامی از سوی مشتریان از عوامل با اهمیت کمتری شناخته شدند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Factors affecting the acceptance of Islamic banking by customers with a Fuzzy ARAS approach

نویسندگان English

Seyed Kazem Chavoshi 1
farshid khamoei 2
Mozameh shokrolahtabar 3
1 Assistant Prof, Business Management Group, Faculty of Management, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
2 PhD of Behavioral management, Human Resources and Business Management Group, Faculty of Management, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
3 Master of Islamic Banking, Business Economics Group, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده English

Islamic banking has grown significantly in recent decades and is known as one of the growing industries in the world. Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the acceptance of Islamic banking by customers with a fuzzy ARAS approach. The present study is a development-applied research.The statistical population of this study was 15 experts in the field of banking and Islamic economics who were selected by available methods .in the first step with library reviews and evaluation of the findings of previous studies related to the subject, the factors affecting the acceptance or selection of Islamic Bank by customers were examined. In the next step, Shannon entropy technique was used to screen for the identified factors. In order to achieve the weight and importance of the factors, the fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP) technique was used and finally the fuzzy Aras technique was used to prioritize the factors. Findings show that the factors of religion and religious beliefs of the society, compatibility with the values of society and customers and social responsibility of the Islamic banking system are the most important in the acceptance of Islamic banking by customers. Bank reputation and image, comparative advantage over conventional banking system and advertising in accepting Islamic banking by customers were recognized as less important factors.

کلیدواژه‌ها English

Islamic banking
acceptance
Fuzzy ARAS Approach
[1] Faiza, K. "Determinants of Consumers’ Decision to Switch to Islamic Banking System: A Case Study of Oman". Contemporary Review of the Middle East, 10(1), (2023): 46-61.
[2] علم‌الهدی، سید سجاد (1397). "بانکداری اسلامی و ریسک، یک تحلیل تطبیقی". فصلنامـه اقتصاد مالی، دوره 12، ش 44، صص 69-86.
[3] Thambiah, S., Ramanathan, S., & Mazumder, M. N. H. "The determinants of Islamic retail banking adoption in Malaysia". International Business & Economics Research Journal (IBER), 11(4), (2012): 437-442.‌
[4] Apriyanti, H. W. "Perkembangan Industri Perbankan Syariah di Indonesia: Analisis Peluang dan Tantangan". MAKSIMUM: Media Akuntansi Universitas Muhammadiyah Semarang, 8(1), (2018):16-23.
[5] Riaz, U., Burton, B., & Fearfull, A. "Emotional propensities and the contemporary Islamic banking industry". Critical Perspectives on Accounting, 3(4), (2022):102449.
[6] Marlina, L., Rusydiana, A. S., Hidayat, P., & Firdaus, N. "Twenty years of Islamic banking in Indonesia: A biblioshiny application". Library Philosophy and Practice (e-journal), (2021): 4999.‌
[7] Aziz, Z., A. "Governor of Central Bank of Malaysia: Keynote address at the Financial Industry”. Conference, 3 November, Kuala Lumpur. (2010).
[8] Trends, & Forecast. "The Global Islamic Finance Market Growth, report has been added to Research And Markets. com's offering. (2018 - 2023).
[9] چرخ آبی، محمدرضا (1401). "نظارت شرعی در بانکداری اسلامی از دیدگاه نظری و کاربردی". دوازدهمین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری. https://civilica.com/doc/1566288.
[10] کیماسی، ‌مسعود؛ صالحی، مژگان؛ ‌مشهدی عبدل، مریم (1394). "بررسی تجربه بانکداری اسلامی در عربستان سعودی". فصلنامه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی، دوره 1،‌ ش 1، صص 169-199.
[11] Akbar, C. S. "Rising trend in non-performing loans and performance of Islamic banking". The Financial Express. Retrieved from http://www.thefinancialexpress-bd.com. (2015).
[12] Mair, M., & Khan, M. "Britain to lead the world in Islamic finance". The Telegraph. Retrieved from http://www.telegraph.co.uk. (2015).
[13] Hannah, F. "Sharia-compliant savings and bank accounts rocket in popularity across Britain". Independent. (2015).
[14] طالبی، محمد؛ کیائی، حسن(1391). "ریشه‌یابی چالش‌های استفاده از عقود مشارکتی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران". نشریه تحقیقات مالی اسلامی. دوره 1، ش 2، صص 37-55.
[15] غلام نیا، علی (1401). "بانکداری اسلامی با نظارت شرعی بر اساس رویکرد عدالتی و اخلاق‌مداری". تهران،؛ پنجمین کنفرانس بین المللی سالانه تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.https://civilica.com/doc/1539628.
[16] یوسفی، جعفر؛ صفوی میرمحله، سید رحیم؛ اسکندر‌پور،‌ بهروز (1397).‌ "طراحی الگویی برای کارایی بانکداری اسلامی با رویکرد تفسیری ساختاری (مورد مطالعه: شعب بانک کشاورزی استان اردبیل)".‌ نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی، دوره 7، ش 24،‌ صص 39-60.
[17] Disli, M., Aysan, A. F., & Abdelsalam, O. "Favoring the small and the plenty: Islamic banking for MSMEs". Economic Systems, 47(2023):101051.
[18] Nastiti, N. D., & Kasri, R. A. "The role of banking regulation in the development of Islamic banking financing in Indonesia." International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 12(5), (2019):643-662.
[19] Pilatin, A., & Dilek, O. "Customer Preference for Islamic Banks in Turkey". Turkish Journal of Islamic Economics (TUJISE), 10(1), (2022):25-38.
[20] Abdelrahman Y. "Does Islamic banking help in economic development of Muslim countries?" Journal of Islamic Business and Management, 6(2), (2016):19-39.
[21] آشورماهانی، عباس (1401). "نقد و بررسی بانکداری معمول از حیث مشروعیت و انطباق آن نسبت به بانکداری اسلامی". شیراز؛ سومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه. https://civilica.com/doc/1498394.
[22] مباهات، محمد (1401). "تحلیل مقایسه‌ای تفاوت های مبانی نظری بانکداری اسلامی و بانکداری ربوی، تهران؛ دومین کنفرانس بین‌المللی یافته‌های پژوهشی در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. https://civilica.com/doc/1488347
[23] Hassan, M. K., & Aliyu, S. "A contemporary survey of Islamic banking literature". Journal of Financial Stability, 34(9), (2018): 12-43.‌
[24] اکبریان، رضا؛ رفیعی،‌ حمید‌ (1386)."بانکداری اسلامی؛ چالش‌های نظری – عملی و راهکارها". نشریه اقتصاد اسلامی، دوره 7، ش 26، صص 97-118.
[25] Selvanathan, M., Nadarajan, D., Zamri, A. F. M., Suppramaniam, S., & Muhammad, A. M. "An exploratory study on customers’ selection in choosing Islamic banking". International Business Research, 11(5), (2018): 42-49.‌
[26] Latip, M., Yahya, M. H., & Junaina, M. "Factors Influencing Customer's Acceptance of Islamic Banking Products and Services". Ikonomika, 2(1), (2017), 1-18.‌
[27] Mariadas, P. A., & Murthy, U. "Factors Influencing the Adoption of Islamic Banking in Malaysia". International Journal of Business and Management, 12(11), (2017):175- 187.‌
[28] Obeid, H., & Kaabachi, S. "Empirical investigation into customer adoption of Islamic banking services in Tunisia". Journal of Applied Business Research, 32(4), (2016): 1235-1243.‌
[29] Seyed-Javadin, S. R., Raei, R., Iravani, M. J., & Safari, M. Conceptualizing and examining the critical success factors for implementing Islamic banking system towards banking sector of Iran: A mixed method approach. Iranian Journal of Management Studies, 8(3), (2015): 421-452.‌
[30] Estiri, M., Hosseini, F., Yazdani, H., & Javidan Nejad, H. "Determinants of customer satisfaction in Islamic banking: evidence from Iran". International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 4(4), (2011):295-307.‌
[31] آذر، عادل (1380).‌ "بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پرداش داده‌ها در تحلیل محتوا". ‌نشریه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (ص). دوره ‌11، ش 37 (پیاپی 38)، صص 1-18.
[32] عادل آذر؛ حجت فرجی (1381). "علم مدیریت فازی؛ مرکز مطالعات و بهره‌وری ایران". تهران: انتشارات اجتماع.
[33] Gumus, A. T. "Evaluation of hazardous waste transportation firms by using a two step fuzzy-AHP and TOPSIS methodology". Expert systems with applications, 36(2), (2009): 4067-4074
[34] Zavadskas, E. K. & Turskis, Z. "A new additive ratio assessment (ARAS) method in multicriteria decision‐making". Ukio Technologinis ir Ekonominis Vystymas, 16(2), (2010): 159-172.
[35] Ashtiani, B., Haghighirad, F., Makui, A., & Ali, M. G. Extension of fuzzy TOPSIS method based on interval-valued fuzzy sets. Soft Computing, 9(5), (2009): 457–461.
[36] Arif, M. "Islamic Banking: A Variation of Conventional Bank". Monash Business Review, 3(1), (2007): 1-8.
[37] سپهوند، مرتضی؛ گرشاسبی فخر، سعید؛ آسایش، حمید (۱۴۰۱). "تعیین عوامل موثر بر پذیرش اسناد خزانه اسلامی توسط پیمانکاران در مناطق مختلف ایران". نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی. دوره ۱۱، ش۴۱، صص 306-277.