سخن سردبیر: نظریه «خساست مقدس» در کشورداری: فهم پدیده، زمینه‌سازان و دستاوردهای آن

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

چکیده
کشورداری را فرآیند پویای حکمرانی، اداره امور عمومی و امور جاریه کشور تعریف کرده‌اند که در پرتو خط‌مشی‌های عمومی، راهبردهای بخش دولتی و رویه‌های حاکم بر عملیات روزمره ساحت‌های مختلف جامعه و تعاملی پویا با محیط بین‌الملل کلیت یکپارچه‌ای را شکل می‌دهد. آنچه این فرآیند را «به نیکویی یا به بدی» روح می‌بخشد، حاکمان، سیاستمداران، مدیران و کارکنان بهعنوان «سرمایه انسانی» جامعه هستند. این انسان‌ها آنگاه که نسبت به کشور خود غیرت و احساس مالکیت روانشناختی آگاهانه پیدا میکنند در تصمیمگیریهای خود، نسبت به «منابع عمومی کشور» حساس، دقیق و با حساب و کتاب میشوند و به عبارت دیگر دچار «حساسیت مقدس» در رفتار حکمرانی، مدیریتی و عملیاتی خود می‌شوند. فهم این پدیده، زمینهسازان و دستاوردهای آن هدف غایی این نوشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


]1[ اعرافی، ع. نگرش به حکومت و مدیریت از منظر امام علی (ع). روش‌شناسی علوم انسانی، 7 (26)، (1380)، 22-45.‎
]2[ بحار‌الانوار
]3[ پاک‌نیا، ع. امام محمد باقر علیه‌السلام سرچشمه دانش. قم: فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، (1388).
]4[ تحف‌العقول
]5[ تفسیر الإمام العسکری علیه السلام
]6[ دانایی‌فرد، ح. به سوی چارچوبی برای مطالعه مدیریت دولتی اسلامی بخش 2: مضامین کلیدی و چارچوب پیشنهادی. دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 5(10)، (1395)، 137-160.‎
]7[ دنهارت، رابرت بی. نظریه‌های مدیریت دولتی. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد. تهران نشر صفار، (1397).
]8[ الذهبی، ش. تاریخ‌الاسلام، (1410).
]9[ طباطبایی، سیدم. ترجمه تفسیرالمیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج 4، دفتر انتشارات اسلامی، (1374).
]10[ غرر الحکم
]11[ گفتاری از استاد قرائتی درباره حق الناس ۱۳۹۰-۹-۵ یاداشت پژوهی در تسنیم
]12[ فلاح سلوکلایی، م. سیمای کارگزاران دولت اسلامی از منظر امام علی. معرفت، 93: (1384)، صص 118ـ102.
]13[ قران کریم
]14[ الکافی
]15[ لغت‌نامه دهخدا
]16[ مستدرک الوسائل
]17[ مصباح یزدی، م. ره‌توشه: پندهای پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) به ابوذر/ تحقیق و نگارش: کریم سبحانی. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، (1391).
]18[ مطهری، م. سیری در نهج‌البلاغه. تهران: انتشارات صدرا، (1354).
[19] Frederickson, H. G. Toward a theory of the public for public administration. Administration & Society, 22(4), (1991) , 395-417.
[20] Denhardt, R. B. The pursuit of significance: Strategies for managerial success in public organizations. New York: Wadsworth Publishing Company, (1993).
[21] Dyer Jr, W. G., & Wilkins, A. L. Better stories, not better constructs, to generate better theory: A rejoinder to Eisenhardt. Academy of management review, 16(3), (1991) ,613-619.
[22] Kernaghan, K., & Langford, J. W. The responsible public servant. Halifax: Institute for Research on Public Policy, (1990).
[23] Mulgan, R. Public servants and the public interest. Canberra Bulletin of Public Administration, (97), (2000) , 1-4.
[24] Muradian, R. Frugality as a choice vs. frugality as a social condition. Is de-growth doomed to be a Eurocentric project?. Ecological Economics, 161, (2019) , 257-260.
[25] Hatch, M. J. Organization theory: Modern, symbolic, and postmodern perspectives.New York: Oxford University Press, (2018).