گونه شناسی انواع ارزش پیشنهادی کارکنان در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
جذب کارکنان شایسته و ماهر و همچنین نگهداشت نیروی‌های فعلی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارهای پیشرو، در فضای رقابتی و پویای امروز تبدیل ‌شده است. ارزش پیشنهادی کارکنان در قالب مجموعه‌ای از پیشنهاد‌ها و ارزش‌ها، محرکی کلیدی برای جذب استعدادهای برتر در بازار کار بوده و ضمن ایجاد رضایت شغلی برای کارکنان فعلی، تأثیر به‌سزایی در کاهش نرخ جابه‌جایی افراد از سازمان و ترک خدمت آنان دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی انواع ارزش پیشنهادی کارکنان در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و با روش آمیخته (کیفی- کمی) انجام شد. در فاز کیفی نخست از راه مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 10 نفر از خبره­های شرکت‌های دانش‌بنیان، داده‌های موردنظر جمع‌آوری‌شده و به روش تحلیل تم تجزیه‌وتحلیل شد. در ادامه با هدف اولویت‌بندی انواع ارزش پیشنهادی شناسایی‌شده، پرسشنامه در میان 10 نفر از خبرگان حوزه مربوط توزیع شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، روش بهترین- بدترین (BWM) استفاده شد. درنهایت با اولویت‌بندی 14 ارزش اصلی، طراحی مسیر شغلی جذاب و هدفمند به‌عنوان مهم‌ترین ارزش و طراحی فرهنگ سازمانی دوستانه، به‌عنوان کم‌اهمیت‌ترین گونه ارزش پیشنهادی شناسایی شدند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Typology of Employee Value Proposition in Knowledge-Based Businesses

نویسندگان English

behzad mohammadian 1
Asef Karimi 2
Vahid Shariati 3
1 Assistant Professor of Management Department at Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of Management Department at Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Graduated of Entrepreneurship (MA) at Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده English

Attracting talented and skilled employees as well as retaining the current workforce has become one of the most important concerns of leading organizations and businesses in today's competitive and dynamic environment. Employee value proposition in the form of a set of suggestions and values ​​is a key stimulus to attract top talent in the labor market and while creating job satisfaction for current employees, has a significant impact on reducing the rate of turnovers of people from the organization. The aim of this study is to identify and prioritize the types of value proposition of employees in knowledge-based businesses with a mixed method (qualitative-quantitative). In the first phase, through semi-structured interviews with 10 experts from knowledge-based companies, the data were collected and analyzed by thematic analysis. In order to prioritize the types of value propositions identified, the questionnaire was distributed among 10 experts in the field. The Best-Worst Method (BWM) was used to analyze the obtained data. Finally, by prioritizing 14 core values, designing an attractive and purposeful career path as the most important value and designing a friendly organizational culture were identified as the least important type of value proposition

کلیدواژه‌ها English

Value Proposition
Employee Value Proposition
Vale Creation
Employee Experience Management
ابوالعلایی، ب.، کارکنان چرا می‌آیند، چرا می‌مانند، چرا می‌روند، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1396.
حمیدیان پور، ف.، ضیایی بیده، ع. سعیدا اردکانی، م. ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 5(9)، 1397، 20-1.
Wilden, R., Lings, I. Employer branding: strategic implications for staff recruitment. Journal of Marketing Management, 26(12),2018, 56-73.
Barber, B.K., Olsen, J.E., Shagle, S.C. Associations between parental psychological and behavioral control and youth internalized and externalized behaviours, Child Development, 65, 1994,1120-1136.
Lievens, F., Van Hoye, G., Anseel, F. Organisational identity and employer image: towards a unifying framework, British Journal of Management, 18, 2007, 45-59.
Davies, G. Employer Branding and It’s Influence on Managers. European Journal of Marketing, 42(5&6), 2008, 667-681.
Mandhanya, Y., Shah. M. Employer branding: a tool for talent management”, Global Management Review, 4 (2), 2010, 43-48.
Wilden, R., Gudergan, S. and Lings, I. Employee-based brand equity”, in Drennan, J. (Ed.), Proceedings of ANZMAC 2006, QUT, Brisbane, 47.
Ong, L. D. Employer Branding and its Influence on Potential Job Applicants. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(9), 2019, 1088-1092.
Priyadarshi, P. Employer brand image as predictor of employee satisfaction, affective commitment and turnover, The Indian Journal of Industrial Relations, 46(3), 2011, 510-522.
Shahzad, K., GulKhan, A.K. Zafar, R. Relationship between perceived employer branding and intention to apply: evidence from Pakistan, European Journal of Social Sciences, 18(3), 2011, 462-467.
Rounak, S., Misra, R. K. Employee value proposition: an analysis of organizational factors – the way to enhance value perception, Development and Learning in Organizations, 34(6), 2020. 9-12.
Insync. How to create a compelling employee value proposition. Melbourne: Insync, 2016.
Harvey, L. Building An Employee Value Proposition. The HR Observation Webinars. Web, 2015.
Zhang, T. C., Gu, H., Jahromi, M. F. What makes the sharing economy successful? An empirical examination of competitive customer value propositions. Computers in Human Behavior, 95, 2019, 275-283.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A. Value proposition design: How to create products and services customers want: John Wiley & Sons, 2014.
Armstrong, M. Strategic Human Resource Management, A Guid to Action. London: Kogan Page Limited, 2018.
Towers Watson Co. Employee Value Proposition: Key to Getting and Keeping the Best. London: Towers Watson Co, 2012.
Valène, J. Employee Value Proposition: The Complete Guide to Building a Great EVP, 2020.
Asha Binu, R. Impact of employee value proposition on employees’ intention to stay: moderating role of psychological contract and social identity. South Asian Journal of Business Studies, 2020.
حاتمی، ک. طراحی الگوی ارزش پیشنهادی کارفرما از دیدگاه نخبگان دانشجویی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، 1391.
شمشیری میلانی، س.، نوح پیشه، ن. طراحی ارزش پیشنهادی شغلی در سازمان،اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران، 1395.
آیباغی اصفهانی، س.، حسنی، ع.ا.، و فنائی جیزآباد، م. بررسی تأثیر طراحی ارزش پیشنهادی به کارکنان در مدل‌های کسب‌وکار ایرانی با رویکرد مقایسه برترین‌ها، دومین کنفرانس ملی اندیشه‌های نوین در مدیریت کسب‌وکار، تهران، 1398.
Rezaei, J. Best-worst multi-criteria decision-making method: Some properties and a linear model, 2016.
Kucherov, D., Zavyalova, E. HRD practices and talent management in the companies withthe employer brand”, European Journal of Training and Development, 36(1),2012. 86-104.
Ambler, T., Barrow, S. The Employer Brand. Journal of Brand Management, 4, 1996, 158–206.
Maxwell, R., Knox, S. Motivating employees to "live the brand": a comparative case study of employer brand attractiveness within the firm, 25(9), 2009, 893-907.
Sehgal, K., Malati, N. Employer Branding: A potent organisational tool for enhancing competitive advantage. IUP Journal of Brand Management, 10, 2013, 51–65.
Sokro, E. Impact of employer branding on employee attraction and retention, European Journal of Business and Management, 4(18), 2012, 164-173.
Biswas, M. and Suar, D. Which employees’ values matter most in the creation of employer branding?, Journal of Marketing Development and Competitiveness, 7 (1), 2012, 93-102.