شناسایی و تحلیل اهمیت- عملکرد شایستگی اعضای هیئت علمی موردمطالعه دانشگاه امام صادق (ع)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شایستگی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و اولویت‌بندی نشانگرهای شایستگی‌های شناسایی‌ شده است. برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته‎ متوالی اکتشافی (کیفیکمی) استفاده شده است. در آغاز برای شناسایی شایستگی‌ها، با 23 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده‌های مختلف که در 10 ترم پیاپی جزو 10 عضو هیئت علمی برتر هر دانشکده بودند، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته به‌عمل آمد و شایستگی‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون در سه سطح تشکیل شد. سپس نشانگرهای مستخرج از این مصاحبه‌ها در قالب پرسش‌نامه در اختیار اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت که 23 نفر پاسخ‌نامه را تکمیل کرده و عودت دادند. با انجام تحلیل اهمیت- عملکرد، اولویت این نشانگرها مشخص شد. با انجام این پژوهش، شایستگی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در سه سطح تشکیل شد. این شایستگی‌ها شامل 5 بعد، 16 مؤلفه و 60 نشانگر است. ابعاد این شایستگی‌ها شامل بعد پژوهشی، آموزشی، تربیتی، اجرایی و شخصی می‌باشد. در پایان این شایستگی‌های شناسایی ‌شده مورد تحلیل عملکرد-اهمیت قرار گرفت و اولویت نشانگرهای شایستگی‌ها مشخص شد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying and Importance-Performance Analyzing Faculty Members’ Competency at Imam Sadiq (PBUH) University

نویسندگان English

Asadollah Ganjali 1
Alireza Chitsazian 2
Mohammad Saber Morshed 3
1 Associate professor at the Department of Business Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
2 Assistant professor at the Department of Public Administration, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
3 Corresponding author: master of Islamic Studies and management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
چکیده English

The purpose of this research is identifying competencies of Imam Sadiq University (PBUH) faculty members and prioritizing indicators of identified competencies. In order to do this research, the Mixed method (Qualitative Quantitative) was used. At first, to identify competencies, semi structured interview was conducted with 23 best-performance faculty members of different faculties who were among top ten faculty members in 10 semesters sequentially and competencies were identified by using Thematic Analysis method. Then, extracted indicators from these interviews in the form of questionnaire were given to faculty members that 23 of them completed it. By conducting IPA, the priority of these indicators was revealed. By doing this research, the competencies of Imam Sadiq (PBUH) University faculty members were classified in three levels. These competencies consist of five dimensions, 16 components and 60 indicators. The dimensions of these identified competencies are research, training, educating, operating and personal dimensions. At the end, IPA method was conducted on these identified competencies and priority of competency indicators was identified.

کلیدواژه‌ها English

Competency
Competency Identification
Faculty members
Islamic Humanities Universities
Imam Sadiq (PBUH) University
[1] معتزلی، ابن ابی الحدید(649ق). شرح‌ نهج‌ البلاغه، ج۲۰: ص319.
[2] Ljubetić. M. (2012). New Competences for the Pre-school Teacher a Successful Response to the Challenges of the 21st Century. World Journal of Education, 2 (1): 82- 90.
[3] Alexander, A., Karvonen, M., Ulrich, J., Davis, T., & Wade, A. (2012). Community college faculty competencies. Community College Journal of Research and Practice, 36(11), 849-862. [2] Caupin, G., Knoepfel, H., Koch, G., Pérez-Polo, F., & Seabury, C. (2006). ICB—IPMA Competence Baseline version 3.0. International Project Management Association.
[4] Hyatt. L, Williams. P. E. (2011). 21st Century Competencies for Doctoral Leadership. Faculty.Innov High Educ, 36: 53- 66.
[5] Gappa. J. M. (2008). Today's Majority: Faculty outside the Tenure System. Change: The Magazine of Higher Learning, 40(4): 50-54.
[6] González. K, Padilla. J. E, Rincón. D. A. (2011).Roles, functions and necessary competences for teachers’ assessment in blearing Contexts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29: 149 – 157.
[7] Mâţă, L (2011). Experimental research regarding the development of methodological competences in beginning teachers”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, pp. 1895 – 1904.
[8] Caupin, G., Knoepfel, H., Koch, G., Pérez-Polo, F., & Seabury, C. (2006). ICB—IPMA Competence Baseline version 3.0. International Project Management Association.
[9] Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. New York: John Wiley & Sons.
[10] Hoffman, T. (1999). The Meaning of Competency. Journal of European Industrial Training, 23 (6), 275-285.
[11] Byham and Moyer (2000). Developing Dimension/Competency-Based Human Resource Systems: A Monograph.
[12] Green, P. C. (1999). Building robust competencies: Linking human resource systems to organizational strategies. San Francisco: Jossey-Bass.
[13] Parry, S. B. (1996). The quest for competencies. Training, 33, 48–54.
[14] Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey- Bass/Pfeiffer.
[15] Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency-based human resource management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
[16] Boyatzis, R. (1982). The Competent Manager. New York: John Wiley.
[17] Dubois, D. D., & Rothwell, W. J. (2000). The competency toolkit. Human Resource Development.
[18] Cooper, K. E. (2000). Effective competency modeling and reporting: A step-by – step guide for improving individual and organizational performance. New York: AMACOM.
[19] Shipman, J. S. (2000). A sh R A., Batti sta M., et a1. The Practice of Competence Modeling. The Practice of Competency Modeling, 53, 697-707.
[20] Smith, K. S., & Simpson, R. D. (1995). Validating teaching competencies for faculty members in higher education: a national study using the Delphi method. Innovative higher education, 19(3), 223-234.
[21] Tripathi, P., Ranjan, J., & Pandeya, T. (2010). PAKS: A Competency based model for an Academic Institutions. International journal of innovation, management and technology, 1(2), 214.
[22] Kiffer, S., & Tchibozo, G. (2013). Developing the Teaching Competences of Novice Faculty Members: a review of international literature. Policy Futures in Education, 11(3), 277-289.‌
[23] Blašková, M., Blaško, R., & Kucharčíková, A. (2014). Competences and competence model of university teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 457-467.
[24] Alqiawi, D. A., & Ezzeldin, S. M. (2015). A Suggested Model for Developing and Assessing Competence of Prospective Teachers in Faculties of Education. World Journal of Education, 5(6), 65-73.
[25] سنگری، نگین (1396). تدوین مدل شایستگی های محوری اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی(مورد مطالعه دانشگاه الزهرا(س)). مدیریت در دانشگاه اسلامی . 45-60.
[26] خیراندیش، مهدی، زراعتی، محسن و کریمی طاهر، رسول (1396). الگوی شایستگی‌های مدرسی دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران. آموزش علوم دریایی . 88-104.
[27] جهانی، جعفر، راضی، الهام (1397). توسعه چارچوب های شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا.
[28] فرجی ده سرخی، حاتم، پرهیزکاری، سحر، کریمی، سرگل و مقاره زاده، فاطمه (1397). ارزیابی شایستگی تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجومعلمان. دوازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی.
[29] محبت، هدیه، فتحی واجارگاه، کوروش و جعفری، پریوش (1398). شناسایی مدل و تدوین شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران: یک مطالعه ی کیفی. آموزش و توسعه منابع انسانی . 67-92.
[30] Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
[31] Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
[32] Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health, 29(5), 489-497.
[33] Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading. MA: Addison-Wesley (content analysis).
[34] Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-performance analysis. Journal of marketing, 41(1), 77-79.
[35] Rial, A., Rial, J., Varela, J., & Real, E. (2008). An application of importance-performance analysis (IPA) to the management of sport centres. Managing Leisure, 13(3-4), 179-188.
[36] دانایی فرد، حسن، قنبری وانانی، راضیه (1401). تصمیم گیری در سازمان: فهم مبانی فلسفی، اسلوب اجرای روش تحلیل اهمیت-عملکرد و نقد آن. روش شناسی علوم انسانی. 1-17.