[1] معتزلی، ابن ابی الحدید(649ق). شرح نهج البلاغه، ج۲۰: ص319.
[2] Ljubetić. M. (2012). New Competences for the Pre-school Teacher a Successful Response to the Challenges of the 21st Century. World Journal of Education, 2 (1): 82- 90.
[3] Alexander, A., Karvonen, M., Ulrich, J., Davis, T., & Wade, A. (2012). Community college faculty competencies. Community College Journal of Research and Practice, 36(11), 849-862. [2] Caupin, G., Knoepfel, H., Koch, G., Pérez-Polo, F., & Seabury, C. (2006). ICB—IPMA Competence Baseline version 3.0. International Project Management Association.
[4] Hyatt. L, Williams. P. E. (2011). 21st Century Competencies for Doctoral Leadership. Faculty.Innov High Educ, 36: 53- 66.
[5] Gappa. J. M. (2008). Today's Majority: Faculty outside the Tenure System. Change: The Magazine of Higher Learning, 40(4): 50-54.
[6] González. K, Padilla. J. E, Rincón. D. A. (2011).Roles, functions and necessary competences for teachers’ assessment in blearing Contexts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29: 149 – 157.
[7] Mâţă, L (2011). Experimental research regarding the development of methodological competences in beginning teachers”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, pp. 1895 – 1904.
[8] Caupin, G., Knoepfel, H., Koch, G., Pérez-Polo, F., & Seabury, C. (2006). ICB—IPMA Competence Baseline version 3.0. International Project Management Association.
[9] Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. New York: John Wiley & Sons.
[10] Hoffman, T. (1999). The Meaning of Competency. Journal of European Industrial Training, 23 (6), 275-285.
[11] Byham and Moyer (2000). Developing Dimension/Competency-Based Human Resource Systems: A Monograph.
[12] Green, P. C. (1999). Building robust competencies: Linking human resource systems to organizational strategies. San Francisco: Jossey-Bass.
[13] Parry, S. B. (1996). The quest for competencies. Training, 33, 48–54.
[14] Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey- Bass/Pfeiffer.
[15] Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency-based human resource management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
[16] Boyatzis, R. (1982). The Competent Manager. New York: John Wiley.
[17] Dubois, D. D., & Rothwell, W. J. (2000). The competency toolkit. Human Resource Development.
[18] Cooper, K. E. (2000). Effective competency modeling and reporting: A step-by – step guide for improving individual and organizational performance. New York: AMACOM.
[19] Shipman, J. S. (2000). A sh R A., Batti sta M., et a1. The Practice of Competence Modeling. The Practice of Competency Modeling, 53, 697-707.
[20] Smith, K. S., & Simpson, R. D. (1995). Validating teaching competencies for faculty members in higher education: a national study using the Delphi method. Innovative higher education, 19(3), 223-234.
[21] Tripathi, P., Ranjan, J., & Pandeya, T. (2010). PAKS: A Competency based model for an Academic Institutions. International journal of innovation, management and technology, 1(2), 214.
[22] Kiffer, S., & Tchibozo, G. (2013). Developing the Teaching Competences of Novice Faculty Members: a review of international literature. Policy Futures in Education, 11(3), 277-289.
[23] Blašková, M., Blaško, R., & Kucharčíková, A. (2014). Competences and competence model of university teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 457-467.
[24] Alqiawi, D. A., & Ezzeldin, S. M. (2015). A Suggested Model for Developing and Assessing Competence of Prospective Teachers in Faculties of Education. World Journal of Education, 5(6), 65-73.
[25] سنگری، نگین (1396). تدوین مدل شایستگی های محوری اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی(مورد مطالعه دانشگاه الزهرا(س)). مدیریت در دانشگاه اسلامی . 45-60.
[26] خیراندیش، مهدی، زراعتی، محسن و کریمی طاهر، رسول (1396). الگوی شایستگیهای مدرسی دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران. آموزش علوم دریایی . 88-104.
[27] جهانی، جعفر، راضی، الهام (1397). توسعه چارچوب های شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا.
[28] فرجی ده سرخی، حاتم، پرهیزکاری، سحر، کریمی، سرگل و مقاره زاده، فاطمه (1397). ارزیابی شایستگی تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجومعلمان. دوازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی.
[29] محبت، هدیه، فتحی واجارگاه، کوروش و جعفری، پریوش (1398). شناسایی مدل و تدوین شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران: یک مطالعه ی کیفی. آموزش و توسعه منابع انسانی . 67-92.
[30] Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
[31] Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
[32] Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health, 29(5), 489-497.
[33] Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading. MA: Addison-Wesley (content analysis).
[34] Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-performance analysis. Journal of marketing, 41(1), 77-79.
[35] Rial, A., Rial, J., Varela, J., & Real, E. (2008). An application of importance-performance analysis (IPA) to the management of sport centres. Managing Leisure, 13(3-4), 179-188.
[36] دانایی فرد، حسن، قنبری وانانی، راضیه (1401). تصمیم گیری در سازمان: فهم مبانی فلسفی، اسلوب اجرای روش تحلیل اهمیت-عملکرد و نقد آن. روش شناسی علوم انسانی. 1-17.