ارائه مدل تأثیر کلان‌داده‌ها بر ایجاد ارزش تجاری با در‌نظر‌گرفتن نقش متغیر میانجی نوآوری در کسب‌و‌کارهای حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهران، ایران.
3 کارشناس ‌ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
امروزه در عصر دیجیتال می‌توان داده‌ها را مهم‌ترین منبع سازمانی در نظر گرفت که چگونگی نوآوری و کسب ارزش تجاری آنها اهمیت بالایی پیدا کرده است. بر این اساس، هدف این پژوهش آن است که با استفاده از روش پژوهش پیمایشی نقش ویژگی‌های کلان‌داده‌ها و تحلیل‌های مرتبط با آن را بر نوآوری و سپس بر ایجاد ارزش تجاری مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک است که از حجم، سرعت و تنوع داده‌ای بالایی برخوردار بوده‌اند. شیوه نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بوده و داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج این پژوهش نشان داد ویژگی‌های کلان‌داده بر تحلیل‌های کلان‌داده‌ها در کسب‌و‌کارها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مشخص شد که تحلیل‌های کلان‌داده‌ها در کسب‌و‌کارها بر نوآوری و ارزش تجاری سازمان تأثیر مثبت دارد و نوآوری مبتنی بر کلان‌داده‌ها نیز منجر به ایجاد ارزش تجاری در کسب‌و‌کارهای ایرانی شده است. همچنین نتایج پژوهش وجود رابطه معنادار بین ویژگی‌های کلان‌داده و نوآوری را تأیید کرد. در‌نهایت ارتباط میان تحلیل‌های کلان‌داده و ارزش تجاری با در‌نظر‌گرفتن نقش میانجی‌گری نوآوری مورد تأیید قرار گرفت که نشان می‌دهد نوآوری‌های ناشی از تحلیل حجم بالایی از داده‌های متنوع می‌تواند منجر به ایجاد ارزش تجاری در کسب‌و‌کارهای ایرانی شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Modeling the Big Data Impact on Business Value Considering the Mediating Factor of Innovation in IT and Electronic Commerce Companies

نویسندگان English

Ayoub Mohammadian 1
Mandana Farzaneh 2
mohammad jalali 3
1 Assistant Professor of information Technology, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty Member of Information Technology Department, Research Institute of Communication and Information Technology (ITRC), Tehran, Iran.
3 MSc., Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده English

In the digital age, data can be considered as the most important organizational resource. Given the increasing volume, velocity and variety of data in Iranian businesses, it has become a concern for their executives how to gain innovation as well as business value from data. In this regard, the purpose of this study is to investigate the role of big data and related analytics on innovation and then on business value using survey method. The study population was 158 Iranian businesses in Information Technology and E-business sector. In this case, businesses were questioned through judgmental sampling and questionnaires were analyzed via structural equation modeling (SEM). The results showed that the characteristics of big data have a positive and significant effect on big data analytics in those organizations. It was also found that data analytics in the businesses have a positive impact on the innovation and business value of the firms. Moreover, the impact of big data-driven innovation on business value creation in Iranian digital businesses has been confirmed. Also, the research results confirm the significant relationship between big data characteristics and innovation. Finally, the mediating role of innovation on the relationship between big data analytics and business value was approved. The results showed that innovations resulting from the analysis of large volumes of diverse data can lead to business value in Iranian businesses.

کلیدواژه‌ها English

Big data
Big Data Analytics
innovation
Business Value
[1] Hooi, T., Abu, N., & Abdul Rahim, M. “Relationship of big data analytics capability and product innovation performance using smartPLS: Hierarchical component modelling in PLS-SEM”, International Journal of Supply Chain Management, 7(1), 2018, 51-64.
[2] محمدیان، ا.، خداداد برمی، م.، جلالی، م.، یاری، ع. ”ارائه مدل تبیین تأثیرات اقتصادی اجرای طرح ملی جویشگر بومی در کشور ایران با در نظر گرفتن نقش مداخله‌گر دولت و متغیر میانجی عملکرد کسب‌وکارهای نوپا“، نشریه علمی مدیریت اطلاعات، 5(1)، 1398، 61-80.
[3] Manyika, J., Chui, M., Brown, B., & Bughin, J. “Big Data: The Next Frontier for Innovation, Comptetition, and Productivity”, McKinsey Global Institute,2011.
[4] Gandomi, A., & Haider, M. “Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics”, International Journal of Information Management, 35 (2),2015, 137-144.
[5] Upadhyaya, S. & Kynclova, P. “Big Data – Its relevance and impact on industrial statistics, United Nations Industriail Development Organization”, United Nations Industrial Development Organization,2017.
[6] Curley, M. G., & Salmelin, B. “Open Innovation 2.0: The New Mode of Digital Innovation for Prosperity and Sustainability”, Springer International Publishing,2018.
[7] Saggi, M., & Jain, S. . “A survey towards an integration of big data analytics to big insights for value-creation”, Information Processing & Management, 54 (5), 2018, 758-790.
[8] Haile , N., & Altmann, J. “Structural analysis of value creation in software service platforms”, Electronic Markets, 26 (2),2016, 129–142.
[9] Grover, V., Chiang, R.H.L., LIANG, T.-P., & Zhang, D. “Creating Strategic Business Value from Big Data Analytics: A Research Framework”, Journal of Management Information Systems, 35 (2),2018, 388–423.
[10] Vitari, C., & Raguseo, E. “Big data analytics business value and firm performance: Linking with environmental context”, International Journal of Production Research, 2019,1-21.
[11] Zhang, H., Patton, D., & Kenney, M. “Building global-class universities: assessing the impact of the Project”, Research Policy, 2013,765-775.
[12] Urbinati, A., Bogers, M., V. Chiesa, & Frattini, F. “Creating and capturing value from Big Data: A multiple-case study analysis of provider companies”, Technovation, 84-84, 2018, 21-36.
[13] Cavanillas, J. M., Curry, E., & Wahlster, W. “New Horizons for a Data-Driven Economy”, Springer International Publishing, 2016
[14] Abella, A., Ortiz-de-Urbina-Criado, M., & Pablos-Heredero, C. “A model for the analysis of data-driven innovation and value generation in smart cities' ecosystems”, Cities, 64, 2017, 47-53.
[15] Ylijoki, O., Sirkiä, J., Porras, J. & Harmaakorpi, V. “Innovation capabilities as a mediator between big data and business model”, Journal of Enterprise Transformation, 1-18, 2019
[16] Rizk, A., Bergvall-Kåreborn, B., & Elragal, A. “Towards a Taxonomy for Data-Driven Digital Services”, The 51st Hawaii International Conference on System SciencesAt, Hawaii, 2018.
[17] Dubey, R., & Gunasekaran, A. “Education and Training for Successful Career in Big Data and Business Analytics”, Industrial and Commercial Training, 47 (4), 2009, 174-181.
[18] Fay, M., & Kazantsev, N. “When Smart Gets Smarter: How Big Data Analytics Creates Business Value in Smart Manufacturing”, Thirty Ninth International Conference on Information Systems, San Francisco, 2018.
[19] Arora, D., & Malik, P. “Analytics: Key to go from generating big data to deriving business value”, IEEE First International Conference on Big Data Computing Service and Applications,2015.
[20] Kopanakis, I., Vassakis, K., & Mastorakis, G. “Big Data in Data-driven Innovation: The Impact in Enterprises’ Performance”, 11th MIBES Conference, Greece, 2016.
[21] Baregheh, A., Rowley, J., & Sambrook, S. “Towards a Multidisciplinary Definitionof Innovation”, Management Decision, 47 (8),2009, 1323-1339.
[22] یزدانی، ح.، سیدامیری، ن. و کاملی، ع. ”ارتقا عملکرد نوآورانه کسب وکار“، پژوهش-های مدیریت منابع سازمانی، 6(4)، 1395، 189-210.
[23] Yang, C., Huang, Q., Li, Z., Liu, K. & Hu, F. “Big Data and cloud computing: innovation opportunities and challenges”, International Journal of Digital Earth, 10 (1), 2017, 13-53.
[24]خلیل نژاد، ش.، نکو/ی زاده، م. و گل محمدی، ع.”رابطه مدیریت دانش با قابلیت نوآوری با توجه به نقش تعدیلگر جهت گیری استراتژیک“، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 7 (2)، 1396، 39-62.
[25] Wamba, F., Akter, S., Chopin, A., Edward, A., & Gnanzou, D. “How 'big data' can make big impact: findings from a systematic review and a longitudinal case study”, International Journal of Production Economics, 165,2015, 234-246.
[26] Morabito, V. “Big Data and Analytics Strategic and Organizational Impacts”, Springer International Publishing, 2015.
[27] Kusiak, A. “Innovation: A data-driven approach”, International Journal of Production Economics, 122 (1), 2009, 440-448.
[28] OECD. “Data-driven Innovation for Growth and Well-being”, 2014.
[29] Curry, E. “The Big Data Value Chain: Definitions, Concepts, and Theoretical Approaches”, Springer,2015.
[30] Gregor, S., Martin, M., Fernandez, W., & Stern, S. “The transformational dimensionin the realization of business value from information technology”, The Journal of StrategicInformation Systems, 15 (3), 2006, 249-270.
[31] Elia, G., Polimeno, G., Solazzo, G., & Passiante, G. “A multi-dimension framework for value creation through big data”, Industrial Marketing Management, Inpress, 2019.
[32] Ji-fan ren, S., Fosso-wamba, S., Akter, S., & Dubey, R. “Modelling quality dynamics, business value and firm performance in a big data analytics environment”, International Journal of Production Research, 55 (17),2016, 5011-5026.
[33] Baden-Fuller, C., & Haefliger, S. “Business Models and Technological Innovation”, Long Range Planning, 46(6), 2013, 419–426.
[34] Jetzek, T., Avital, M., & Bjorn-Andersen, N. “Data-Driven Innovation through Open Government Data”, Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 9 (2), 2014, 100-120.
[35] Zillner, S., Becker, T., Munné, R., Hussain, K., Rusitschka, S., Lippell, H., Curry, E., & Ojo, A “Big Data-Driven Innovation in Industrial Sectors”, New Horizons for a Data-Driven Economy, 2016, 169-178.
[36] خدامی، س. و اصانلو، ب. ”بررسی توانمندی قابلیت مدیریت دانش مشتری در ایجاد نوآوری در مدل کسب و کار (شرکت آپکو)“، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 5 (4)، 1394، 49-71.
[37] Mishra, D., Gunasekaran, A., & Childe, S. “Vision, applications and future challenges of Internet of Things: A bibliometric study of the recent literature”, Industrial Management & Data Systems, 116 (7),2016, 1331-1355.
[38] Waldner, F., Poetz, M. K., Grimpe, C. & Eurich, M. “Antecedents and consequences of business model innovation: The role of industry structure”, DRUID conference, Rome, 2015.
[39] Ravarini, A. “Information technology capability within small-medium enterprises”, PhD thesis, Edith Cowan University, Australia, 2010.
[40] Hair, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & Kuppelwieser, V. G. “Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research”, European Business Review, 26(2), 2014, 106-121.
[41] Chin, W. W. “The partial least squares approach to structural equation modeling” in G.A. Macrolides. (Ed.). Modern methods for business research, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey, 1998.
[42] Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, Y. M. and Lauro, C. “PLS path modeling”, Computational statistics & data analysis, 48 (1), 2005, 159-205.