شناسایی ملاک‌های ارزیابی پیامدهای اجرای خط‌مشی مالکیت صنعتی در نقشه جامع علمی کشور

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران.
3 دانشیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
دستیابی به آرمان‌های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. در این راستا، مقوله علم و فناوری از مهم‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصه‌های مختلف می‌باشد. یکی از این زیر مقوله‌های علم و فناوری، مالکیت صنعتی و سیاست‌های اجرایی اقدامات ملی مربوط به آن در نقشه جامع علمی کشور است. این پژوهش با هدف شناسایی شاخص‌های ارزیابی پیامدهای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی اقدامات ملی مربوط به مالکیت صنعتی از نقشه جامع علمی کشور انجام‌شده است. پژوهش، کیفی و از نوع توسعه‌ای و روش آن تحلیل محتوا است و از نمونه‌گیری هدفمند مشارکت‌کنندگان با حداکثر اختلاف استفاده کرده است. داده‌ها و اطلاعات موردنیاز از مصاحبه‌های ساخت نایافته نتیجه شده است. بدینمنظور با 13 تن از خبرگان، اساتید و صاحب‌نظران دارای دانش کافی و تجربه عملی، مصاحبه و برای گردآوری داده‌های موردنیاز پژوهش از نرم‌افزار Atlas.ti استفاده‌شده است. درمجموع، مفاهیم استخراج‌شده از مصاحبه‌ها در 127 کد اولیه و 5 مقوله اصلی دسته‌بندی شد.

درنهایت، 5 مقوله کار آیی، اثربخشی، تداوم و استمرار، بهبود و ارتقاء و استاندارد مداری شناسایی شدند. یافته­های پژوهش نشان می­دهد 61 شاخص در ارزیابی پیامد سیاست‌ها تأثیرگذارند که در 9 شاخص اجماع بیشتری وجود داشت.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Identifying the Criteria for Evaluating the Consequences of Implementing the Industrial Property Policy in the Comprehensive Scientific Map of the Country

نویسندگان English

Masoud Ghalaychi 1
Faraj allah Rahnavard 2
Mahdi Mortazavi 3
1 Department of Public Administration ,Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran.
2 Assistant Prof Public administration group., Institute for Management and Planning Studies (IMPS), Tehran, Iran.
3 Assistant Prof Center for Management Studies and Technology Development, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده English

Attainment the sublime goals of the Islamic Republic of Iran requires comprehensive efforts in all cultural, scientific, social and economic dimensions. In this regard, science and technology is one of the most important infrastructures of the country's development and as a mean for competition in various fields. Industrial property and related executive policies of national measures included in the comprehensive scientific map of the country is subset to science and technology. This research has been done with the aim of identifying the indicators to evaluate the consequences of policies and executive policies of national measures related to industrial property from the comprehensive scientific map of the country. This qualitative development research uses content analysis method which has used the purposive sampling of the participants with the maximum variation. The data and information gatherd through unstructured interviews. To do so, interviewes were conducted with 13 experts, and the data analyzed by Atlas.ti software. In total, the concepts extracted from the interviews categorized into 127 primary codes and 5 main categories.

کلیدواژه‌ها English

Comprehensive scientific plan
Industrial property
Policy implementation
outcome assessment
[1] خوبرو، محمدتقی و همکاران. (1397). یکپارچگی صنایع دفاعی و غیر دفاعی: یک بوم نگاری خط مشی در صنعت دفاعی. مدیریت بهبود. دوره 12. شماره 4
[2] الوانی، سید مهدی (1393)، تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی، تهران: نشر سمت
[3] معطوفی، علیرضا و دانکوب، مرتضی(1396). اولویت بندی عوامل موثر بر تدوین خط مشی های زیست محیطی کشور با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه ای. فصلنامه مجلس و راهبرد. سال 24. شماره 90. صص 156-125
[4] Smith, K. B. (2018). The public policy theory primer. Routledge.
[5] Jeff,lane and et al(2020).Strengthening health policy development and management systems in lowand middle- income countries: South Africa's approach. Health Policy OPEN.Volume 1, December 2020, 100010
[6]الوانی، سید مهدی و شلویری، میثاق (1395)، اجرای خط‌مشی عمومی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی
[7]Bartholomew,U & Chukwuemka, E.E.O (2013). The obstacles to effective policy implementation by the public bureauracy in developings: The case of Nigeria.Singaporean Journal of Business Economics and Management studies, Vol.1, No.8: pp, 34-43.
[8]Hajipur, A., Foruzandeh, L.; Dananefard, H., Fani, A. (2016), Design of the pathology pattern of general policy implementation in Iran), Journal of military management research, no. 58, pp. 1 Until 23
[9]حسین پور، داود و همکاران (1398)، ارزیابی خط‎مشیهای اقتصادی مصوب مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظریة داده بنیاد ، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی ، دوره7، شماره2، بهار 1398(135-148)
[10]David B. Truman. (1971). The governmental Process. 2d ed.New York: Alfred A. Knopf
[11]قلی پور، رحمت ا..( 1393)، تصمیم‌گیری سازمانی و خط‌مشی گذاری عمومی، تهران: نشر سمت.
[12]Mueller, Bernardo(2020). Why public policies fail: Policymaking under complexity. Economia,Volume 21, Issue 2, May–August 2020, Pages 311-323
[13] خوبرو، محمدتقی و ابراهیمی، روح ا....(1398). عوامل کلیدی موفقیت در خط مشی گذاری بخش خدمات عمومی ایران. فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. پاییز 1398. دوره 9. شماره 32
[14]Ghazinoory,Sepehr and Aghaei,Parvaneh(2021). Differences between policy assessment & policy evaluation; a case study on supportive policies for knowledge-based firms. Technological Forecasting & Social Change 169 (2021) 120801
[15]Teresa Ballestar,Maria and et al(2019). A novel machine learning approach for evaluation of public policies: An application in relation to the performance of university researchers. Technological Forecasting & Social Change 149 (2019) 119756
[16]واعظی، رضا و محمدی، محسن (1396)، الگویی برای ارزیابی خطمشیهای عمومی در ایران) مطالعه خطمشی مالیات بر ارزش افزوده، چشم انداز مدیریت دولتی ، شماره 29 ـ بهار 1396، 72-47.
[17]بوستان زر، جمال و همکاران(1398)، مدل دینامیکی ارزیابی خط‎مشی های
عمومی،فصلنامه راهبرد اقتصادی، سال هفتم، شماره بیست وپنجم، تابستان1397 ،43-5.
[18] De La Cruz,Pablo and et al(2020). Indicators of well-being among indigenous peoples of the Colombian Amazon: Tensions between participation in public policy making and autonomy. Environmental and Sustainability Indicators. Volume 7, September 2020, 100044
[19]Lelen,Helena and et al(2019). Driving innovation: Public policy and human capital.Research Policy. Volume 48, Issue 9, November 2019, 103791
[20]Samandar Ali Eshtehardi, Mojgan and Goodarzi, Mehdi(2020). Improving the Iranian Industrial Property System (IPS): A comparative case study of Iran and South Korea. World Patent Information 63 (2020) 101991
[21]Hill, Michael(2005), The Public Policy Process,Longman, United Kingdom, Fourth edition
[22]طباطبائیان، سید حبیب ا... و همکاران (1391)، ارزیابی سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
[23]Bridgman, P. & Davis, G. (2000),Australian Policy Handbook, 2edn (First Published in 1998). Sydney: Allen and Unwin
[24]رهنورد، فرج ا... و رهنورد، ساناز (1397)، استقرار اجرای خط‌مشی عمومی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی
[25]قلی‌پور، رحمت‌الله و همکاران (1390). ارائه مدلی برای «اجرای خط‌مشی‌های صنعتی» مطالعه موردی در استان قم: مدیریت فرهنگ‌سازمانی شماره 24
[26]Niknamian, Sorush (2019): Identification of internal and external factors affecting the optimal implementation of government policies. figshare. Journal contribution.
[27] الوانی، سید مهدی و شریف‌زاده، فتاح (1396)، فرایند خط‌مشی گذاری عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
[28]Hill, M. & Hupe, P. (2017). Implementing public policy: Governance in theory and in practice. Sage.
[29]ممیوند، بهروز و همکاران.(1398)، بررسی و ارائه الگوی اجرای خط مشی گذاری زیست محیطی با استفاده از نظریه داده مبنا. فصلنامه مجلس و راهبرد. دوره 26. شماره 98. صص 91-71
- [31]Maor, Moshe, and James J. Gross.(2015). Emotion Regulation by Emotional Entrepreneurs: Implications for Political Science and International Relations. Paper presented at: the 73rd annual MPSA Conference, April 16-19. Chicago
[31]FitzGerald. C, O’Malley. E, O Broin. D (2019). Policy success/policy failure:A framework for understanding policy choices. Public Policy and Administration, 67 (2), p. 1–24.
[32]Holland. H.J, Green. J.J, Laura. A & Phillips. M (2016). School Health Policies: Evidenced based Programs for Policy Implementation. Journal of Policy Practice, 15 (4),p 314–332.
[33]Mueller, Bernardo(2020). Why public policies fail: Policymaking under complexity. Elsevier(Economia). No. of Pages 13.
[34]Rajapakshe, Wasanthe (2017). Implementation in Small and Medium Enterprises (SMEs) in Sri Lanka. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences.2017,Vol.7, No.12
[35]سکاران، اوما (1390). روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
[36]Bluhm, D. J., Harman, W., Lee, T. W., & Mitchell, T. R. (2011). Qualitative research in management: A decade of progress. Journal of Management Studies, 48(8): 1866-1891.
[37]دانایی فرد، حسن و همکاران (1398)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار
[38]Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
[39]Locke, K. D. (2001). Grounded theory in management research: Sage Publications Limited.
[40]Glaser, B. G. (1998). Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory.
International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 23-38.
[41]Glaser, B. G., & Holton, J. (2007). Remodeling grounded theory. Historical Social
Research/Historische Sozialforschung. Supplement 19(32), 47-68.
[42]حاجی زاده، ابراهیم و اصغری، محمد(1390). روش‌های و تحلیل‌های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. جهاد دانشگاهی. چاپ اول.