مدل‌های ذهنی کارآفرینان برتر ایران: با تأکید بر موفقیت کارآفرینان نوپا

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت‌ و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه کارآفرینی کسب‌وکار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
باتوجهبه لحظه‌ای‌بودن تصمیم‌گیری‌های کارآفرینان، خطاهای ادراکی و شناختی در فرایند تصمیم‌گیری تأثیر زیادی دارند و در‌نهایت بر شکست و موفقیت کارآفرینان نیز تأثیر خواهند داشت. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی، با هدف کاهش تجربه‌ شکست در کارآفرینان نوپا و بهبود تصمیم‌گیری‌های کارآفرینانه آنها انجام شده است و به بررسی مدل‌های ذهنی کارآفرینان موفق و برتر ملی و همچنین تأثیرات مثبت و منفی خطاهای ادراکی و شناختی بر تصمیم‌گیری‌های کارآفرینانه آنها خواهد پرداخت. نمونه‌ آماری پژوهش شامل 11 نفر از کارآفرینان موفق و برتر ملی بوده است که در کارنامه کاری خود حداقل یک تجربه‌ شکست داشته‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با آنها به‌صورت حضوری و تلفنی بوده است و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز در دو مرحله انجام شده است. در پژوهش حاضر نقش هریک از خطاهای شناسایی‌شده در دو مرحله‌ اول چرخه‌ عمر کسب‌وکار، یعنی مرحله‌ ایده‌پردازی و استارتاپ بررسی شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی و شناختی کارآفرینان در چهار گروه دسته‌بندی می‌شوند که شامل ویژگی‌های اصلی، خطاهای تسهیل‌کننده، خطاهای مشترک و خطاهای بازدارنده‌ کارآفرینی می‌باشند. این دسته‌بندی بر‌اساس تجربیاتی که کارآفرینان از این خطاها داشتند، تدوین شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Mental models of Iranian excellent entrepreneurs: with the emphasis on the success of early stage entrepreneurs

نویسندگان English

Amir Mohammad Colabi 1
Jahangir Yadollahi Farsi 2
Fatemeh Shafiee 3
1 Assistant Professor, Business Management Department, Faculty of Management and Economic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Business Creation Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 MSc, Business Management Department, Faculty of management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده English

The importance of this study is that as decision making in entrepreneurship is instantaneous, cognitive biases will have a direct influence on the decision making process and consequently, on failure and success of the entrepreneurs and their businesses. The current study has been conducted with a qualitative approach and the purpose of reducing the experience of failure in early stage entrepreneurs and enhancing entrepreneurial decision making will study and evaluate the mental models of national excellent entrepreneurs and the positive and the negative effects of cognitive biases on the decision making process of the entrepreneurs. Therefore, it is important to emphasize this issue. Our statistical sample consists of 11 national excellent entrepreneurs who have experienced the failure at least for once. The data collecting tool was semi structured interview with entrepreneurs in person or on the phone. The analysis of data was done in two phases. The role of the biases in the first and the second stage of the business life cycle is studied. Eventually, the result of the study is classifying entrepreneurs’ cognitive biases in four groups including: the main biases, motivators, common biases, and disincentive biases of entrepreneurship. This classification is done based on the experiences of entrepreneurs about cognitive biases.

کلیدواژه‌ها English

Entrepreneur’s mental model
Excellent entrepreneurs
Business life cycle
Cognitive biases
[1] Senge, P. M. "The art and practice of the learning organization".‏ New York: Doubleday Press. (1990).
[2] Miranda, A. G., Melo, M. C. D. O. L. "Creative economy: Mental models of cultural entrepreneurs in Belo Horizonte, Brazil". The International Journal of Management Science and Information Technology (IJMSIT), (15): (2015), 94-113.‏
[3] Daskou, S., Yannopoulos, P., Koutoulas, G. "Mental models of Greek entrepreneurs: evidence from two networks". International Journal of Economics and Business Research, 4(4): (2012), 459-471.‏
[4] Johnson-Laird, P. N. "Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness". Harvard University Press.‏ (1983).
[5] Milan, G. S., De Toni, D., Dorion, E., Schuler, M. "The influence of entrepreneurs’ mental models on organizational performance", Gestao, 8(1): (2010), 355-381.
[6] Chapman, J. A., Ferfolja, T. "Fatal flaws: the acquisition of imperfect mental models and their use in hazardous situations". Journal of Intellectual Capital, 2(4): (2001), 398-409.
[7] Gilbert-Saad, A., Siedlok, F., McNaughton, R. B. "Decision and design heuristics in the context of entrepreneurial uncertainties". Journal of Business Venturing Insights, 9(1): (2018), 75-80.‏
[8] Tversky, A., Kahneman, D."Judgment under uncertainty: Heuristics and biases". science, 185(4157): (1974), 1124-1131.
[9] ‏ Haselton, M. G., Nettle, D., Murray, D. R. The evolution of cognitive bias. The handbook of evolutionary psychology, 2(1): (2005), 1-20.‏
[10] Cossette, P. "Heuristics and cognitive biases in entrepreneurs: a review of the research". Journal of Small Business & Entrepreneurship, 27(5): (2014), 471-496.
[11] Milkman, K. L., Chugh, D.,Bazerman, M. H. "How can decision making be improved", Perspectives on psychological science, 4(4): (2009), 379-383.
[12] Pool, E., Brosch, T., Delplanque, S., Sander, D. "Attentional bias for positive emotional stimuli: a meta-analytic investigation". Psychological bulletin, 142(1): (2016), 79-87.
[13] Packard, M. D. "Where did interpretivism in the theory of entrepreneurship?" Journal of Business Venturing, 32(5): (2017), 536-549.
رضائیان علی. " مبانی سازمان و مدیریت"، تهران: انتشارات سمت، (1379).[14]
[15] McGrath, R. G., MacMillan, I. C. "The entrepreneurial mindset: Strategies for continuously creating opportunity in an age of uncertainty", Harvard Business Press, (2000).
[16] Kriewall, T. J., Mekemson, K. Instilling the entrepreneurial mindset into engineering undergraduates. The journal of engineering entrepreneurship, 1(1): (2010), 5-19.
[17] Zhong, Y. "Study on cognitive decision support based on learning and improvement of mental models." 2008 ISECS International Colloquium on Computing, Communication, Control, and Management, (2008).‏
[18] Haynie, J. M., Shepherd, D., Mosakowski, E., & Earley, P. C. "A situated metacognitive model of the entrepreneurial mindset". Journal of business venturing, 25(2): (2010), 217-229.
]19[ مبارکی و همکاران " الگوهای تصمیم‌گیری کارآفرینان، روش‌ها، چارچوب‌ها و نقشه‌های ذهنی"، تهران: انتشارات سمت، (1397).
[20] Li, W, Sujirapinyokul, S. "A Study on Mechanisms of Strategic Decision-Making Based on Entrepreneur's Mental Model". International Conference on E-Product E-Service and E-Entertainment, (2010).
[21] Gioia, Dennis A., Peter P. "Scripts in organizational behavior." Academy of management review 9(3): (1984), 449-459.
[22] Jablonski, A., Jablonski, M. "Research on business models in their life cycle". Sustainability, 8(5): (2016), 1-37.
]23[ کرسول جولیت " پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی"، ترجمه حسن دانایی فرد و حسن کاظمی، تهران: انتشارات صفار، (1394).
[24] Kernis, Michael H. "Measuring self‐esteem in context: The importance of stability of self‐esteem in psychological functioning." Journal of personality 73(6): (2005), 1569-1605.
[25] Campbell, W. Keith, Joshua D. Foster. "The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies", (2007).
[26] Shiller R. J. "Irrational Exuberance", Book, 2nd paperback edition, Currency Doubleday, (2006).
[27] Tavor, T. "Investors’ short term decision making and review of the hindsight bias effect." Mediterranean Journal of Social Sciences 4(11): (2013), 176.
[28] Feng, L, and Mark S. Seasholes. "Do investor sophistication and trading experience eliminate behavioral biases in financial markets." Review of Finance, 9(3): (2005), 305-351.
[29] Mathews, J. "Entrepreneurial process: A personalistic-cognitive platform model." Vikalpa, 33(3): (2008), 17-34.
[30] Caird, S. "Testing enterprising tendency in occupational groups". British Journal of management, 2(4): (1991), 177-186.
[31] Vereshchagina, G, Hopenhayn, H. A. "Risk taking by entrepreneurs". American Economic Review, 99(5): (2009), 1808-30.
[32] Carland, J. W., Carland Jr, Pearce, J. "Risk taking propensity among entrepreneurs, small business owners and managers". Journal of Business and Entrepreneurship, 7(1): (1995), 15-27.
[33] Kariofyllas, S., Philippas, D., Siriopoulos, C. "Cognitive biases in investors' behaviour under stress: Evidence from the London Stock Exchange". International Review of Financial Analysis, 54: (2017), 54-62.
[34] Frydman, C., Rangel, A. "Debiasing the disposition effect by reducing the saliency of information about a stock's purchase price". Journal of economic behavior & organization, 107: (2014), 541-552.
[35] Shefrin, H., Statman, M. "The disposition to sell winners too early and ride losers too long: Theory and evidence". The Journal of finance, 40(3): (1985), 777-790.