بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک‌شده با رفتارهای سازمانی اجتماعی کارکنان در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ (موردمطالعه: شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
با شیوع ویروس کووید-19 و بحرانی‌شدن شرایط کسب‌وکار هم برای سازمان‌ها و هم کارکنان، موضوع حمایت‌های سازمانی و رفتارهای سازمانی اجتماعی بیش از پیش اهمیت یافته است. بنابراین، مطالعه حاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک‌شده با رفتارهای سازمانی اجتماعی کارکنان در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ می‌پردازد و روابط واسطه‌ای تعهد عاطفی و رفتار به اشتراک‌گذاری دانش را نیز سنجش می‌کند. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، داده‌ها با انتخاب 675 نمونه، جمع‌آوری شد. نمونه آماری با روش نمونه‌گیری در دسترس از بین کارکنان شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه انتخاب شد و داده‌ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم­افزار اسمارت پی‌ال‌اس تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که همه‌گیری ویروس کووید 19 منجربه توجه بیشتر سازمان‌ها به کارکنان و درک بالاتر کارکنان از حمایت سازمانی شده است. همچنین، رابطه مثبت و معنادار حمایت سازمانی ادراک‌شده بر تعهد عاطفی و اشتراک‌گذاری دانش تأیید شد. تعهد عاطفی نیز با فضیلت مدنی و رفتار نوآورانه سازمانی رابطه معنادار و مثبت، اما با نوع دوستی رابطه غیر معنادار داشته است. در‌نهایت، نقش‌های واسطه‌ای و تقویت‌کننده تعهد عاطفی و اشتراک‌گذاری دانش نیز تأیید شد. نتایج و پیشنهادهای این پژوهش، در شناخت و بهینه‌سازی مدیریت منابع انسانی برای مدیران کاربرد دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigating the Relationship between Perceived Organizational Support and Employees' Social Organizational Behaviors during the Outbreak of Covid-19 Virus

نویسندگان English

Rahil Kordheydari 1
Ali Ghasemian sahebi 1
mohammad aghaei 2
1 Msc, faculty of management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., faculty of management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده English

With the outbreak of the Covid-19 virus and the critical business environment for both organizations and employees, the issue of organizational support and social organizational behaviors has become increasingly important. Therefore, this study examines the relationship between perceived organizational support and employees' organizational social behaviors during the Covid-19 virus outbreak and also examines intermediate relationships of affective commitment and knowledge sharing behavior. This research is applied in terms of purpose, and in terms of method, it is descriptive-survey and correlational. A questionnaire was used to collect data. After confirming the validity and reliability of the questionnaire, data were collected by selecting 675 samples. The statistical sample was selected by convenience sampling method from the employees of Refah chain store companies and the data were analyzed using structural equation modeling using Smart PLS software. Findings showed that the Covid 19 virus epidemic has led to more organizations paying attention to employees and employees' higher understanding of organizational support. Also, a positive and significant relationship between perceived organizational support and knowledge sharing on affective commitment was confirmed. affective commitment also had a significant and positive relationship with civic virtue and innovative behavior, but not a significant relationship with altruism. Finally, mediating roles and reinforcing affective commitment and knowledge sharing were endorsed. The results and suggestions of this research are used in recognizing and optimizing human resource management for managers.

کلیدواژه‌ها English

Covid-19
Perceived organizational support
Affective commitment
Knowledge sharing behavior
Social Organizational Behaviors
[1] سید جوادین، سید رضا؛ حسنقلی‌پور یاسوری، طهمورث؛ مانیان، امیر. طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های نوپا. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 13(1)، (1400): 131-170.
[2] Cillo, V., Petruzzelli, A. M., Ardito, L., & Del Giudice, M. Understanding sustainable innovation: A systematic literature review. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(5), (2019): 1012-1025.
[3] Bolino, M. C., & Grant, A. M. The bright side of being prosocial at work, and the dark side, too: A review and agenda for research on other-oriented motives, behavior, and impact in organizations. Academy of Management Annals, 10(1), (2016): 599-670.
[4] Peng, X. P., Tian, X. Z., & Guo, X. D. Prosocial Behavior in Organizations: A Literature Review and Prospects. Foreign Econ. Manag, 41, (2019): 114–127.
[5] Asad Khan, M. A., Ismail, F. B., Hussain, A., & Alghazali, B. The interplay of leadership styles, innovative work behavior, organizational culture, and organizational citizenship behavior. SAGE Open, 10(1), (2020): 2158244019898264.
[6] Odoardi, C., Battistelli, A., Montani, F., & Peiró, J. M. Affective commitment, participative leadership, and employee innovation: a multilevel investigation. Journal of Work and Organizational Psychology, 35(2), (2019): 103-113.
[7] Dovidio, J. F., Piliavin, J. A., Schroeder, D. A., & Penner, L. A. The social psychology of prosocial behavior. Psychology Press. New York, NY, USA, (2017): pp. 268–307.
[8] Jung, H. S., & Yoon, H. H. The effects of emotional intelligence on counterproductive work behaviors and organizational citizen behaviors among food and beverage employees in deluxe hotel. International Journal of Hospitality Management, 31(2), (2012): 369-378.
[9] Aghaei, M., Ghasemian Sahebi, A., & Kordheydari, R. The effect of covid-19 on marketing innovations and corporate social responsibility (case study: active companies in food industry). International journal on customer relations, 8(2), (2021): 15-26.
[10] Jeung, C. W., Yoon, H. J., & Choi, M. Exploring the affective mechanism linking perceived organizational support and knowledge sharing intention: a moderated mediation model. Journal of Knowledge Management, 21, (2017): 946–960.
[11] Rhoades, L., Eisenberger, R., & Armeli, S. Affective commitment to the organization: the contribution of POS. Journal of applied psychology, 86(5), (2001): 825-841.
[12] Kurtessis, J. N. Perceived organizational support: A meta-analytic evaluation of organizational support theory. Journal of management, 43(6), (2017): 1854-1884.
[13] دانایی فرد، حسن و صالحی، علی. بررسی نقش تسهیم دانش در رابطه میان اجزای سرمایه‌های فکری و رفتار نوآورانه. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 5(1)، (1394): 20-1.
[14] Chen, Han, & Khalid Eyoun. "Do mindfulness and perceived organizational support work? Fear of COVID-19 on restaurant frontline employees’ job insecurity and emotional exhaustion." International Journal of Hospitality Management 94, (2021): 102850.
[15] Thompson, M., & Heron, P. Relational quality and innovative performance in R&D science technology firms. Human Resource Management Journal, 16(1), (2006): 28-47.
[16] Baert, S., Lippens, L., Moens, E., Sterkens, P., Weytjens, J. How Do We Think the COVID-19 Crisis Will Affect Our Careers (if Any Remain)? IZA Discussion Paper No. (2021): 13164. https://ssrn.com/abstract=3584927.
[17] Spurk, D., & Straub, C. Flexible employment relationships and careers in times of the COVID-19 pandemic. Journal of Vocational Behaviour, 119, (2020): 103–435.
[18] Srivastava, A., Bartol, K. M., & Locke, E. A. Empowering leadership in management teams: Effects on knowledge sharing, efficacy, and performance. Academy of management journal, 49(6), (2006): 1239-1251.
[19] اخلاقی، طاهره؛ علیزاده ثانی، محسن؛ موقر، مرتضی. تأثیر تعهد سازمانی و ارتباط با مشتری بر نیت اخلاقی کارکنان. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 8(2)، (1397): 37-19.
[20] Zheng, X., Li, L., Zhang, F., & Zhu, M. The roles of power distance orientation and perceived insider status in the subordinates’ Moqi with supervisors and sustainable knowledge-sharing. Sustainability, 11(5), (2019): 1421.
[21] Cugueró-Escofet, N., Ficapal-Cusí, P., & Torrent-Sellens, J. Sustainable human resource management: How to create a knowledge sharing behavior through organizational justice, organizational support, satisfaction and commitment. Sustainability, 11(19), (2019): 5419.
[22] Chang, W. J., Liao, S. H., Lee, Y. J., & Lo, W. P. Organizational commitment, knowledge sharing and organizational citizenship behaviour: the case of the Taiwanese semiconductor industry. Knowledge Management Research & Practice, 13(3), (2015): 299-310.
[23] Akhtar, M. W., Syed, F., Husnain, M., & Naseer, S. Person-organization fit and innovative work behavior: The mediating role of POS, affective commitment and trust. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS), 13(2), (2019): 311-333.
[24] Teng, C. C., Lu, A. C. C., Huang, Z. Y., & Fang, C. H. Ethical work climate, organizational identification, leader-member-exchange & organizational citizenship behavior . International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32, (2020): 212–229.
[25] Wingate, T. G., Lee, C. S., & Bourdage, J. S. Who helps and why? Contextualizing organizational citizenship behavior. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 51(3), (2019): 147-162.
[26] Fehr, E. The nature of human altruism. Nature, 425(6960), (2003): 785-791.
[27] Bartlett, M. Y., & DeSteno, D. Gratitude and prosocial behavior: Helping when it costs you. Psychological science, 17(4), (2006): 319-325.
[28] Grant, A. M. Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance. Journal of applied psychology, 93(1), (2008): 48-58.
[29] منصوری مؤید، فرشته؛ کردحیدری، راحیل و قاسمیان صاحبی، علی. نقش کارگزاران دانش در توسعه مدل بازاریابی دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 24(2)، (1399): 35-60.
[30] قاسمیان صاحبی، علی؛ مشبکی، اصغر و خداداد حسینی، سیدحمید. بررسی وفاداری به برند از طریق عجین شدن مشتری در جوامع برند آنلاین. مدیریت برند، 5(1)، (۱۳۹۷): 13-34.
[31] Vinarski-Peretz, H., Binyamin, G., & Carmeli, A. Subjective relational experiences and employee innovative behaviors. Journal of vocational behavior, 78(2), (2011): 290-304.
[32] Camelo-Ordaz, C., Garcia-Cruz, J., Sousa-Ginel, E., & Valle-Cabrera, R. The influence of human resource management on knowledge sharing and innovation in Spain. international journal of human resource management, 22(07), (2011): 1442-1463.
[33] Battistelli, A., Odoardi, C., Vandenberghe, C., Di Napoli, G., & Piccione, L. Information sharing and innovative work behavior: Role of organizational commitment. Human Resource Development Quarterly, 30(3), (2019): 361-381.
[34] Aghaei, M., Ghasemian Sahebi, A., & Kordheydari, R. Design and explain the pattern of destination brand value creation strategies in Iranian tourism industry. Journal of Tourism Quarterly, 3(2), (2021): 68-97.
[35] Allen, N. J., & Meyer, J. P. Affective, continuance, and normative commitment to the organization: examination. Journal of vocational behavior, 49(3), (1996): 252-276
[36] Van Dyne, L., & Dienesch, M. OCB: Construct redefinition, measurement, and validation. Academy of management Journal, 37(4), (1994): 765-802.
[37] Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of management, 26(3), (2000): 513-563.
[38] Vandavasi, R. K. Knowledge sharing, shared leadership and innovative behaviour: a cross-level analysis. International journal of manpower, 41(8), (2020): 1221-1233.
[39] Cohen, J. The t test for means. Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2, (1988): 20-26.
[40] Nazir, S., Shafi, A., Atif, M. M., Qun, W., & Abdullah, S. M. How organization justice and perceived organizational support facilitate employees’ innovative behavior at work. Employee Relations: The International Journal, 41(6), (2019): 1288-1311.