تحلیل متون راهبرد‌های توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این مقاله شناسایی گفتمان حاکم بر متون مربوط به راهبردهای توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری است که واقعیت آموزش و یادگیری در این صنعت را بازنمایی می­کنند. در‌واقع این پژوهش در پی آن است که علاوه بر شناسایی نوع گفتمان حاکم بر متون مورد‌نظر، مفاهیم کلیدی در نظم گفتمانی را بررسی کند. روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای این پژوهش انتخاب شده است. چارچوب نظری که فرکلاف معرفی می­کند، دربرگیرنده مفاهیمی متنوع است که باتوجه‌به هدف پژوهش از آنها استفاده شد. فرکلاف این مفاهیم را در یک الگوی سه‌بعدی تحلیل می‌کند. براساس این الگو، متون انتخاب‌شده که فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری بخشنامه «نظام آموزش کارمندان دستگاه­های اجرایی»، «نظام جامع آموزش و توسعه منابع انسانی بانک» و مقاله‌های فارسی با موضوع توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری می­باشند، به‌صورت مفصل و دقیق در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین تحلیل شد. نتایج تحلیل نشان داد که گفتمان حاکم بر متون از راه عناصر گفتمانی دیدگاه یکپارچه در نظریه­های خود و کار، رویکرد مبتنی بر عملکرد در نظریه­های یادگیری در کار و فرایند یادگیری هدایت شده در نظریه­های یادگیری مفصل­بندی شده است و نظم گفتمانی بر کلیت این گفتمان حاکمیت دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analysis Human Resource Development Strategies in Banking Industry Based on Critical Discourse Approach

نویسندگان English

Hamed Dehghanan 1
Vahid Khashei 2
Seyed Mojtaba Mahmoudzadeh 3
Mahya Mohammadi 4
1 Assistant Prof., Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
4 Ph.D. Student, Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده English

The purpose of this paper is to identify the dominant discourse on texts related to human resource development strategies in the banking industry that represent the reality of education and learning. In fact, in addition to identifying the type of dominant discourse, we examine key concepts in discourse order. This research is based on Fairclough's critical discourse analysis (CDA) method. The theoretical framework that Fairclough introduces, involves a variety of concepts that have been used for research purposes. Fairclough analyzes these concepts in a three-dimensional model. According to this model, the selected text, which is a "comprehensive system of education and human resource development" in the banking industry, was analyzed in detail at the three levels of description, interpretation and explanation. The results of the analysis showed that the dominant discourse on human resource development strategies in the banking industry is articulated through the discourse elements of integration perspective, performance-based approach and guided learning activities and the order of discourse dominates the whole of this discourse.

کلیدواژه‌ها English

Human resource development (HRD)
Fairclough's critical discourse analysis (CDA)
theories of the self and work
theories of workplace learning
learning theories
Lepak, D. P., & Snell, S. A. Managing the human resource architecture for knowledge-based competition. In S. Jackson, M. Hitt, & A. Denisi (Eds.), Managing knowledge for sustained competitive advantage: Designing strategies for effective human resource management, 127-154. San Francisco: Jossey-Bass, (2003).
Lawless, A., Sambrook, S., Garavan, T. & Valentin, C. A discourse approach to theorising HRD: opening a discursive space. Journal of European Industrial Training, Vol. 35, Iss 3, (2011), 264-275.
Korte, R. Exploring the Social Foundations of Human Resource Development: A Theoretical Framework for Research and Practice. Human Resource Development Review, (2012), 1-25.
McGuire, D., Garavan, T.N., O’Donnell, D. & Watson, S. (2007). Metaperspectives and HRD: Lessons for Research and Practice. Advances in Developing Human Resources, 9 (1), (2007), 120-140.
Shin, J. & Ging, L. Producing human capital: A critical discourse analysis of title ǁ of the workforce innovation and opportunity act (WIOA). Adult Education Quarterly, (2019), 1-21.
Bäckström, I. & Ahlgren, K. Rigorous and Relevant – introducing a critical discourse analysis to the relevance debate. European Business Review, Vol. 30 No. 2, (2018), 202-215.
Yaw Oppong, N. Evaluation of a management development programme: a critical discourse analysis. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal. 12(1), (2017), 68-86.
Elliott, C . and Turnbull, S. Critical Thinking in Human Resource Development, First published by Routledge, (2005).
Kolb, D. Experiential Learning, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, (1984).
Candy, P.C. Self-Direction for Lifelong Learning: A Comprehensive Guide to Theory and Practice, San Francisco, CA: Jossey-Bass, (1991).
Marsick, V.J. & Watkins, K.E. Informal and Incidental Learning in the Workplace, London: Routledge, (1990).
Billett, S. Guided learning at work. Journal of Workplace Learning, 12, (7–8), (2000), 85–272.
Martin, J. Cultures in Organizations: Three Perspectives, Oxford: Oxford University, (1992).
Fairclough, N. Critical Discourse Analysis. London: Longman, (1995).
آقاگل زاده، فردوس و غیاثیان، مریم سادات. رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. مجله زبان و زبان شناسی، شماره 1، (1391)، 9- 1.
ون دایک، ای. تئون. مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی. ترجمه پیروز ایزدی و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، (1382).
یورگنسن، م و فیلیپس، ل. نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه: هادی جلیلی. تهران: نشر نی، (1389).