ارائه چارچوبی برای مدیریت منابع انسانی گیگ در کسب‌و‌کارهای پلتفرمی

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌و‌کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌و‌کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب‌و‌کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده
با توجه به رشد و توسعه کسب‌و‌کارهای پلتفرمی در سال‌های اخیر و اهمیت روزافزون منابع انسانی، نیاز است چگونگی مدیریت منابع انسانی کارکنان به اصطلاح «گیگ» در این شکل جدید از کسب‌و‌کار، مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای مدیریت منابع انسانی گیگ در کسب‌و‌کارهای پلتفرمی و در راستای ارزش‌آفرینی برای ذینفعان است. روش پژوهش کیفی و در قالب روش مطالعه چندموردی است. برای این منظور پنج پلتفرم ایرانی‌ موردمطالعه قرار گرفتند. روش اصلی گردآوری داده، استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با برخی مدیران و انجامدهندگان کار در کسب‌و‌کار‌های پلتفرمی است که برای انتخاب آنها از نمونه‌گیری نظری استفاده شد. از روش تحلیل تِم برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. در نتیجه تحلیل داده‌ها، 13 عامل محیطی، 7 کارکرد‌ اصلی مدیریت منابع انسانی و چگونگی انجام آنها و 8 شیوه ایجاد ارزش شناسایی شد. یافته‌ها چارچوبی را برای مدیریت منابع انسانی گیگ در پلتفرم‌ها از راه شناسایی نیروها و عوامل اقتضایی مؤثر بر منابع انسانی، کارکردهای اصلی مدیریت منابع انسانی در پلتفرم‌ها و نحوه ارزش‌آفرینی کارکردها برای ذینفعان ارائه می‌کنند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A framework for Gig Human Resource Management in Platform Businesses

نویسندگان English

Mohammad Saeid Almaspour 1
Hamza Khastar 2
Saeed Jafarinia 2
Bijan Abdollahi 3
1 Ph.d student, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Assistant professor, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Associate professor, Faculty of Human Resource Management and Business, Department of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده English

Due to growth and development of platform businesses and the growing importance of human resources in recent years, it is necessary to study how to manage the so-called "Gig workers" in this new form of business. The purpose of this paper is to provide a framework for Gig human resource management through creating value for stakeholders in platform businesses. Using multiple case study research method, five Iranian platforms were studied. The main data collection tool was semi-structured interviews with managers and Gig workers of platform businesses, which were selected by theoretical sampling. Thematic analysis method was used for data analysis. As a result of data analysis, 13 environmental factors, 7 main functions of HRM and the ways they perform and 8 ways of value creation through HRM functions, were identified and categorized. The findings provide a framework for HRM in platforms by identifying contingency forces and factors affecting HRM, main functions of HRM and the way they create value for stakeholders.

کلیدواژه‌ها English

Platform Business
Human Resource Management
Value Creation
Gig Workers
Multiple Case Study
[1] Meijerink, J., & Keegan, A., Conceptualizing human resource management in the gig economy: Toward a platform ecosystem perspective. Journal of Managerial Psychology, 34(4), 2019, 214-232.
[2] Duggan, J., Sherman, U., Carbery, R., & McDonnell, A., Algorithmic management and app‐work in the gig economy: A research agenda for employment relations and HRM, Human Resource Management Journal, 30(1), 2020, 114-132.
[3] Baldwin, C.Y., & Woodard, C.J., The architecture of platforms: a unified view., Platforms, Markets and Innovation, 32, 2009, 19-44.
[4] Gawer, A., Platform Dynamics and Strategies: From Products to Services, in Gawer, (Ed.), Platforms, Markets and Innovation, Cheltenham: Edward Elgar, 2009.
[5] Spagnoletti, P., Resca, A., & Lee, G., A Design Theory for Digital Platforms Supporting Online Communities: A Multiple Case Study, Journal of Information Technology, 30(4), 2015, 364–380.
[6] Graham, M., Hjorth, I., & Lehdonvirta, V., Digital labour and development: impacts of global digital labour platforms and the gig economy on worker livelihoods. Transfer: European Review of Labour and Research, 23(2), 2017, 135-162.
[7] Kalleberg, A. L., & Dunn, M., Good jobs, bad jobs in the gig economy, LERA for Libraries, 20(1-2), 2016, 10-14.
[8] Stanford, J. The resurgence of gig work: Historical and theoretical perspectives, The Economic and Labour Relations Review, 28 (3), 2017, 382-401.
[9] Kuhn, K. M., & Maleki, A., Micro-Entrepreneurs, Dependent Contractors, and Instaserfs: Understanding Online Labor Platform Workforces, Academy of Management Perspectives, 31(3), 2017, 183-200.
[10] Jabagi, N., Croteau, A. M., Audebrand, L. K., & Marsan, J., Gig workers' motivation: Thinking beyond carrots and sticks. Journal of Managerial Psychology, 34(4), 2019, 192–213.
[11] Broughton, A., Gloster, R., Marvell, R., Green, M., Langley, J., and Martin, A., The experiences of individuals in the gig economy, London: HM Government, Department for Business Energy and Industrial Strategy, 2018.
[12] De Stefano, V., The Rise of the "Just-in-Time Workforce": On-Demand Work, Crowdwork, and Labor Protection in the "Gig Economy", Comparative labor law journal, 37, 2016, 471-504.
[13] Wood, A.J., Graham, M., Lehdonvirta, V., & Hjorth, I., Good Gig, Bad Gig: Autonomy and Algorithmic Control in the Global Gig Economy. Work, Employment & Society, 33(1), 2019, 56-75.
[14] Ellmer, M., & Reichel, A., Crowdwork from an HRM perspective–integrating organizational performance and employee welfare. University of Salzburg: Working Paper, 1.2018.
[15] Armstrong, M., Competition in two‐sided markets, The RAND Journal of Economics, 37(3), 2006, 668-691.
[16] Smedlund, A., Value Co-creation in Service Platform Business Models, Service Science, 4(1), 2012, 79-88.
[17] Shafiei Gol, E., Stein, M.-K., & Avital, M., Crowdwork platform governance toward organizational value creation, The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 2019, 175-195.
[18] Katz, M.L. & Shapiro, C., Systems competition and network effects, The Journal of Economic Perspectives, 8(2), 1994, 93-115.
[19] Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S. P., Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economyand How to Make Them Work for You, New York: W.W. NORTON & Company, 2016.
[20] Deng, X., Joshi, K.D., & Galliers, R.D., The duality of empowerment and marginalization in microtask crowdsourcing: Giving voice to the less powerful through value sensitive design, MIS Quart, 40 (2), 2016, 279–302
[21] یارمحمدی، مریم.، رضوانی، مهران.، البرزی، محمود.، واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم افزار: شرکت های کوچک مستقر در تهران، مدیریت نوآوری، (2) 6، 1396، 65-86.
[22] قیصری، ایمان.، خلیلی نصر، آرش.، تأثیر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد شرکت‌های پلتفرمی، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، (۲)9، 1398، ۱۰۱-۱۱۷.
[23] کیال، کاظم.، البدوی، امیر.، استراتژی‌های راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار پلتفرمی در صنعت بانکی و پرداخت، مدیریت نوآوری، (2)7، 1397، 142-168.
[24] Cusumano, M.A., Technology strategy and management the evolution of platform thinking, Communications of the ACM, 53(1), 2010, 32-34.
[25] Gawer, A., & Cusumano, M.A., Industry platforms and ecosystem innovation, Journal of Product Innovation Management, 31(3), 2014, 417-433.
[26] Kuhn, K. M., The rise of the “Gig Economy” and implications for understanding work and workers, Industrial and Organizational Psychology, 9(1), 2016, 157-162.
[27] Täuscher, K., Laudien, S.M., Understanding platform business models: A mixed methods study of marketplaces, European Management Journal, 36(3), 2018, 319-329.
[28] Ellram, L.M., The use of the case study method in logistics research. Journal of Business Logistics, 17 (2), 1996, 93–138.
[29] Yin, R. K., Case Study Research and Applications: Design and Methods, Thousand Oaks, California: SAGE Publications, 2017.
[30] Herriott, R. E., & Firestone, W. A., Multisite qualitative policy research: Optimizing description and generalizability, Educational researcher, 12(2), 1983, 14-19.
[31] Barlow, D.H., & Herson, M., Single case experimental designs: Strategies for studying behavior change. New York: Pergamon Press, 1984.
[32] Seawright, J. and Gerring, J., Case selection techniques in case study research a menu of qualitative and quantitative options, Political Research Quarterly, 61(2), 2008, 294-308.
[33] Sarantakos, S., Social Research, London: RED GLOB PRESS, 2013.
[34] Clarke, V., & Braun, V., Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 2006, 3(2), 77-101.
[35] Lincoln, YS. & Guba, EG., Naturalistic Inquiry, Newbury Park, CA: Sage Publications, 1985.
[36] Donaldson, L, The Contingency Theory of Organisations, London: Sage Publications, 2001.