ارائه مدل ارزیابی یادگیری‌زدایی سازمانی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
فراموشی سازمانی مفهومی بسیار مهم و مکمل مفهوم یادگیری سازمانی در مدیریت دانش محسوب می‌شود. یادگیریزدایی اغلب بهعنوان مترادف فراموشی سازمانی بهکار میرود. یادگیری‌زدایی به مفهوم کنارگذاشتن رویه‌های گذشته و استفاده از منبع دانشی جدید است. در یادگیری‌زدایی، سازمان دانش نهفته منسوخ را بهطور هدفمند حذف می‌کند. مجموعه‌های فازی نوع دو در حالت مدل‌سازی عدمقطعیت و ابهام بهدلیل استفاده از تابع عضویت فازی راهکار مناسبی است. از همین رو، هدف این پژوهش ارائه الگویی برای ارزیابی یادگیری‌زدایی سازمانی با استفاده از وزندهی مجموعه فازی نوع دو است. این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد آمیخته در سه مرحله انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از تحلیل مطالعههای پیشین، ابعاد یادگیریزدایی شناسایی شد. در مرحله دوم با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی ابعاد براساس نظر خبرگان وزندهی و سپس مدل ارزیابی یادگیریزدایی سازمانی تدوین شد. در مرحله آخر مدل در یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات بهعنوان نمونه مطالعاتی تست شد. جامعه آماری مرحله آخر، شامل تمام 45 نفر مدیران و کارکنان آن شرکت بود. ارائه الگو ارزیابی یادگیری‌زدایی سازمانی و اهمیت بالای یادگیری‌زدایی تعدیلشونده و یادگیری‌زدایی عاملی از مهم‌ترین یافته‌های پژوهش محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Towards a Model for Assessing Organizational Unlearning

نویسنده English

Mohammad Hossein Ronaghi
Corresponding Author. Assistant Professor, Department of Management, College of Economics Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده English

Organizational forgetting is a very important concept and a complementary concept to organizational learning in knowledge management. Unlearning is often used as a synonym for organizational forgetting. Unlearning means discarding of old routines to make way for new ones. In unlearning, organizations remove their embedded knowledge intentionally. Type-2 fuzzy sets are used for modeling uncertainty and imprecision in a better way because of fuzzy membership function. Therefore, the aim of this study is to present a model for the assessment of organizational unlearning using interval type-2 fuzzy (IT2F) weights. This research is an applied one, and has been carried out according to mixed method in three phases. Based on the previous studies, in the first phase the dimensions of organizational unlearning were recognized. In the second phase the extracted components are prioritized using type-2 Fuzzy Analytic Hierarchical Process (FAHP) based on the opinion of experts, then the organizational unlearning model was designed. In the last phase to clarify the suggested model, an IT company is taken as a case. The survey population consisted of 45 employees and managers of the case. An important part of the results revealed how to use suggested model for unlearning evaluating. in addition, adjusted unlearning and operative unlearning have the best rank among organizational unlearning.

کلیدواژه‌ها English

Unlearning
Organizational Forgetting
maturity model
Type-2 fuzzy set
Knowledge Management
[1] Lyu, C., Yang, J., Zhang, F., Teo, T. and Guo, W. "Antecedents and consequence of organizational unlearning: Evidence from China", Industrial Marketing Management, 84, 2020, 261-270.
[2] حسینی سید یعقوب، رقیب زاده علی و قائمی امین. «بررسی تاثیر آمادگی الکترونیکی بر فراموشی سازمانی»، مدیریت فناوری اطلاعات، 6(2)، 1393، 187-208.
[3] Huang D., Chen S. and Jia R. (2016) "Effects of Intentional Organizational Forgetting on New Product Performance of Each Stage: The Moderating Effect of Absorptive Capacity", Proceedings of PICMET '16: Technology Management for Social Innovation, 2016, PP.1968-1976.
[4] Becker, K. and Bish A. (2019). "A framework for understanding the role of unlearning in onboarding", Human Resource Management Review, 100730, In press. 2019. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100730 (Available online 22 October 2019)
[5] Kleiner M. Nickelsburg J. and Pilarski A. "organizational and individual learning and forgetting", Industrial & Labor Relations Review, 2012. available at: http://www.lexisnexis.com/(accessed June 15, 2012)
[6] رجبی پور میبدی، حسینی الهه و آجرلو فاطمه. واکاوی اثر مؤلفه‌های یادگیری زدایی در سازمان بر توسعه منابع انسانی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 5(17)، 1397، 137-157.
[7] Leal-Rodríguez A.L., Eldridge S., Roldán J.L., Leal-Millán A.G. and Ortega-Gutiérrez J. "Organizational unlearning, innovation outcomes, and performance: The moderating effect of firm size", Journal of Business Research, 68(4), 2015, 803-809.
[8] DelshabV., Pyun D.Y., Kerwin S. and Cegarra-Navarro J. "The impact of unlearning context on organizational performance through knowledge management: A case of community sport clubs in Iran", Sport Management Review, In Press, 2020. https://doi.org/10.1016/j.smr.2020.02.001 (Available online 22 April 2020)
[9] نظری‌پور امیرهوشنگ و شاه سیاه ندا. بررسی نقش تعدیل گری یادگیری زدایی در ارتباط بین سازگاری دانش جدید وا نتقال دانش در شرکت دانش بنیان، پژوهش های مدیریت در ایران، 22(4). 1397، 23-48.
[10] کرامتی عباس، خیراندیش مهدی و خدایی ارشیا. رویکردهای مؤثر در فرایند یادگیری زدایی سازمانی، توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 10(36)، 1394، 53-75.
[11] Soner O., Celik. E. and Akyuz E. "Application of AHP and VIKOR methods under interval type 2 fuzzy environment in maritime transportation", Ocean Engineering journal, 129, 2017, 107–116
[12] Mendel. J. M., "Type-2 Fuzzy Sets and Systems: An Overview", Computational Intelligence Magazine, IEEE, 2: 2007, 20-29.
[13] شامی زنجانی مهدی و رونقی محمدحسین. «رابطه فرایندهای مدیریت دانش و هوش کارکنان در سازمان های حوزه فناوری اطلاعات»، مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 17 1395، 79-94.
[14] De Holan, P. M. "Managing Organizational Forgetting". MIT Sloan management review, 45(2) 2004, 45-51.
[15] Argote, L. (2013). Organizational Forgetting. In Linda Argote (Ed.) Organizational Learning: Creating, Retaining and Transferring Knowledge. Chapter 3. pp.57-84. New York: Springer Science + Business Media. 2013.
[16] Emre Yildiz H. and Fey C.F. Compatibility and unlearning in knowledge transfer in mergers and acquisitions, Scandinavian Journal of Management, 26(4), 2010, 448-456.
[17] سپهوند رضا. تحلیل تاثیر یادگیری زدایی سازمانی بر عملکرد سازمان با استفاده از روش BSC و از طریق متغیرهای میانجی چابکی سازمان و مزیت رقابتی پایدار، آموزش در علوم انتظامی، 24(17)، 1396، 21-40.
[18] Akgün, A. E., Byrne, J. C., Lynn, G. S., and Keskin, H. "Organizational unlearning as changes in beliefs and routines in organizations". Journal of Organizational Change Management, 20(6), 2007,794-812.
[19] حسینی سید یعقوب و مغدانی رضا. «اولویت بندی عوامل موثر بر فراموشی سازمانی: استفاده از مدل تحلیل شبکه ای فازی»، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 5(9)، 1392، 11-37.
[20] Hedberg, B. "How Organizations Learn and Unlearn", in P Nystrom & WH Starbuck (eds.), Handbook of Organizational Design (Vol. 1), Cambridge University Press, London. 1981.
[21] Klein, JI. "Parenthetic Learning in Organizations: Toward the Unlearning of the Unlearning Model", The Journal of Management Studies, 26 (3), 1989, 291-308.
[22] Hamel, G & Prahalad, C. Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston. 1994.
[23] Nystrom, PC & Starbuck, WH. "To Avoid Organizational Crises, Unlearn", Organizational Dynamics, 12(4), 1984, 53-65.
[24] Duffy, FM. "I think, therefore I am resistant to change", Journal of Staff Development, 24 (1), 2003, 30-36.
[25] Windeknecht, K & Delahaye, B (2004), ‘A Model of Individual and Organizational Unlearning’, paper presented at the Australia & New Zealand Academy of Management Conference, Dunedin, New Zealand. PP.1-9.
[26] Becker K. "Individual and organizational unlearning: direction for future research", International Journal of Organizational Behavior, 9(7), 2008, 659-670.
[27] رسته مقدم آرش و عباس پور عباس. در جستجوی الگوی نوین یادگیری زدایی، فصلنامه علوم تربیتی، 4(16)، 1390، 81-105.
[28] خدایی ارشیا، کرامتی عباس و محمدی علیرضا. معرفی ابزار اندازه گیری فرایند یادگیری زدایی در سازمان، مطالعات رفتار سازمانی، 3(4)، 1393، 31-62.
[29] Tsang, E. W. K., & Zahra, S. A. "Organizational unlearning". Human Relations, 61(10), 2008, 1435-1462.
[30] Rezazade Mehrizi, M.H. Managing old and obsolete knowledge. The PHD thesis. Management and Economics school, Sharif university of technology. 2011.
[31] Pighin, M & Marzona, A. "Unlearning/Relearning in Processes of Business Information Systems Innovation". Journal of Iinformation And Organizational Science, 35(1), 2011, 59-72.
[32] David L., Guy S. and Tanguy Brachet. "On the Determinants of Organizational Forgetting." American Economic Journal: Microeconomics, 3(3), 2011, 100–123.
[33] Casey A. and Olivera F. "Reflections on Organizational Memory and Forgetting", Journal of Management Inquiry, 20(3), 2011, 305-310
[34] Lee, K., Kim, Y. and Joshi, K. "Organizational memory and new product development performance: Investigating the role of organizational ambidexterity", Technological Forecasting and Social Change, 120, 2016, 117-129.
[35] Abbasimehr H. and Tarokh M.J. "A novel interval type-2 fuzzy AHP-TOPSIS approach for ranking reviewers in online communities", Scientia Iranica, Transactions E: Industrial Engineering, 23(5), 2016, 2355-2373.
[36] خدیور آمنه و عباسی فاطمه، ارزیابی بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت برتر ایرانی، پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، 1(3)، 1395، 23-52.