طراحی الگوی رهبری پایدار در مواجهه با بحران حاصل از کووید 19 به جهت تاب‌آوری در مشاغل صنایع غذایی (موردمطالعه: شرکت‌ها و کارخانجات تولید مواد غذایی استان گیلان)

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی رهبری پایدار در مواجهه با بحران حاصل از کووید 19 به جهت تابآوری در مشاغل صنایع غذایی استان گیلان است. این پژوهش در حوزه پارادایم تفسیری، از نوع پژوهشهای کیفی با رویکرد استقرایی و براساس نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش، مدیران بخشهای صف و ستاد در شرکتها و کارخانجات تولید مواد غذایی استان گیلان میباشد. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که براساس قاعده اشباع با استفاده از 15 مصاحبه این مهم حاصل شد و به جهت اطمینان بیشتر تا 20 امین مصاحبه نیز ادامه پیدا کرد. دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل قرار داده شدند تا مفاهیم و مقولهها طبقهبندی شوند. ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻣﺤﻮری، ظرفیتسازی برای رهبری پایدار در مواجهه با کووید 19 اﺳﺖ ﮐﻪ در سه ﺑﻌﺪ اقدامهای بنیادی، اقدامهای انگیزشی و ارزیابی و کنترل استخراج شد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮایﻂ ﻋﻠﯽ، ﺷﺮایﻂ مداخلهگر، راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎ در سه سطح مشتریان، کارفرمایان و سازمان ﺗﺪویﻦ و الگوی ﻧﻬﺎیﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪ. اقدامهای مدیران در شرایط بحران، نقش محوری در شناسایی فرصتها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف داشته و مدیران باید پیوندی قوی بین اقدامهای بنیادی، انگیزشی و ارزیابی و کنترل به جهت اجراییکردن مؤثر راهبردها در بحرانها ارائه دهند. نتایج پژوهش در حوزه مواجهه با بحران حاصل از کووید 19 در مشاغل صنایع غذایی نوآوریهای تئوریکی و نظری به همراه داشته است و به کارفرمایان و پژوهشگران در حوزه صنایع غذایی، در درک و شناخت بهینه از الگوی رهبری پایدار در مواجهه با بحران حاصل از کووید 19 کمک میکند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Designing a Sustainable Leadership Model in Crisis Response from COVID-19 for Resilience in Food Industry Jobs (Case Study: Food Companies and Factories in Guilan Province)

نویسندگان English

Mohammadsadegh Hassanzadeh Pasikhani 1
Mir Hadi Moazen Jamshidi 1
Razieh Bagherzadeh Khodashahri 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, Economics and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Ph.D. candidate in Human Resources Management, Department of Business Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
چکیده English

The purpose of the paper was to design a sustainable leadership model in crisis response from COVID-19 for resilience in food industry jobs of Guilan Province. This research in the field of interpretive paradigm is a qualitative research of an inductive approach, and it is based on Grounded Theory.The statistical population is the managers of line and staff departments in companies and food production factories of Guilan province. In this study, purposeful sampling was used to select the sample. According to the saturation rule, this was achieved by using 15 interviews, and for more confidence, the interview was continued until the 20th. Data were analyzed in three stages of open, axial and selective coding to classify concepts and categories. Core category was capacity building for sustainable leadership in the crisis response from COVID-19 and in three foundational, motivational measures and evaluation and control and causal conditions, context, intervening conditions, strategies and consequences at three levels of customers, employers and organizations were and the final model was presented. Managers' practices in crisis situations play a pivotal role in identifying opportunities, threats, and strengths and weaknesses, and managers must have a strong link between fundamental, motivational measures, and evaluation and control in order to effectively implement strategies in crisis. The results of research in the field of crisis response from COVID-19 in food industry jobs will present theoretical innovations and help employers, researchers in the field of food industry to better understand the pattern of sustainable leadership in the coping of the crisis.

کلیدواژه‌ها English

Organizational Crisis
COVID-19 pandemic
Resilience
Sustainable Leadership
Food Industry of Guilan Province
Grounded Theory
[1] Cortez RM, Johnston WJ. The Coronavirus crisis in B2B settings: Crisis uniqueness and managerial implications based on social exchange theory. Industrial Marketing Management. 2020 Jul 1;88:125-35.
[2] Strielkowski W, Wang J. An Introduction: COVID-19 Pandemic and Academic Leadership. In6th International Conference on Social, economic, and academic leadership (ICSEAL-6-2019) 2020 May 27 (pp. 1-4). Atlantis Press.
[3] Mazza C, Ricci E, Biondi S, Colasanti M, Ferracuti S, Napoli C, Roma P. A nationwide survey of psychological distress among italian people during the COVID-19 pandemic: Immediate psychological responses and associated factors. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020 Jan;17(9):3165.
[4] Leal Filho W, Brandli LL, Lange Salvia A, Rayman-Bacchus L, Platje J. COVID-19 and the UN sustainable development goals: threat to solidarity or an opportunity?. Sustainability. 2020 Jan;12(13):5343.
[5] Somvichian-Clausen A. How nyC's restaurant industry is surviving amid coronavirus closures. the Hill. 2020.
[6] Delen D, Eryarsoy E, Davazdahemami B. No Place Like Home: Cross-National Data Analysis of the Efficacy of Social Distancing During the COVID-19 Pandemic. JMIR public health and surveillance. 2020;6(2):e19862.
[7] Oliveira TC, Abranches MV, Lana RM. Food (in) security in Brazil in the context of the SARS-CoV-2 pandemic. Cadernos de Saúde Pública. 2020 Apr 6;36:e00055220.
[8] مؤذن جمشیدی، م ه. «شناسایی شایستگی‌های کلیدی مدیران در راستای تحقق تعالی منابع انسانی در شرکت‌های تولید لوازم خانگی»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، (9)31، 1398، 24-1.
[9] Dirani KM, Abadi M, Alizadeh A, Barhate B, Garza RC, Gunasekara N, Ibrahim G, Majzun Z. Leadership competencies and the essential role of human resource development in times of crisis: a response to Covid-19 pandemic. Human Resource Development International. 2020 Aug 7;23(4):380-94.
[10] Shahidi F. Does COVID-19 Affect Food Safety and Security?. Journal of Food Bioactives. 2020 Mar 31;9.
[11] Quevedo R, Bastías JM, Espinoza T, Ronceros B, Balic I, Muñoz O. Inactivation of Coronaviruses in food industry: The use of inorganic and organic disinfectants, ozone, and UV radiation. Scientia Agropecuaria. 2020 Apr;11(2):257-66.
[12] Guan Y, Deng H, Zhou X. Understanding the impact of the COVID-19 pandemic on career development: Insights from cultural psychology.
[13] Avery GC, Bergsteiner H. How BMW successfully practices sustainable leadership principles. Strategy & Leadership. 2011 Nov 8.
[14] Meisler G, Vigoda-Gadot E, Drory A. Leadership beyond rationality: emotional leadership in times of organizational crisis. InHandbook of Research on Crisis Leadership in Organizations 2013 Aug 30. Edward Elgar Publishing.
[15] Wiersema M. Organizational crisis: the need for transformative boards and top management teams. InHandbook of Research on Strategic Human Capital Resources 2019 Dec 4. Edward Elgar Publishing.
[16] Marsen S. Navigating crisis: The role of communication in organizational crisis. International Journal of Business Communication. 2020 Apr;57(2):163-75.
[17] Van Bavel JJ, Baicker K, Boggio PS, Capraro V, Cichocka A, Cikara M, Crockett MJ, Crum AJ, Douglas KM, Druckman JN, Drury J. Using social and behavioural science to support COVID-19 pandemic response. Nature Human Behaviour. 2020 Apr 30:1-2.
[18] Pfefferbaum B, North CS. Mental health and the Covid-19 pandemic. New England Journal of Medicine. 2020 Apr 13.
[19] James EH, Wooten LP, Dushek K. Crisis management: Informing a new leadership research agenda. Academy of Management Annals. 2011 Jun 1;5(1):455-93.
[20] Kantabutra S, Saratun M. Sustainable leadership: Honeybee practices at Thailand's oldest university. International Journal of Educational Management. 2013 May 10.
[21] Selvarajah C, Meyer D, Jayakody JA, Sukunesan S. Managerial Perceptions of Leadership in Sri Lanka: Good Management and Leadership Excellence as Foundation for Sustainable Leadership Capacity Building in Post-Civil War Sri Lanka. Sustainability. 2020 Jan;12(4):1307.
[22] Taşçı G, Titrek O. Evaluation of lifelong learning centers in higher education: A sustainable leadership perspective. Sustainability. 2020 Jan;12(1):22.
[23] Stogner J, Miller BL, McLean K. Police stress, mental health, and resiliency during the COVID-19 pandemic. American journal of criminal justice. 2020 Aug;45(4):718-30.
[24] داوری، ع.، حسینی‌نیا، غ.، جعفرزاده، م.، چیت‌ساز، ا. «پنج استراتژی تاب‌آوری کسب وکار در شرایط بحران کرونا»، گزارش سوم دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، .CVB/ENT/BUSINESS/03
[25] Nakat Z, Bou-Mitri C. COVID-19 and the food industry: Readiness assessment. Food control. 2020 Sep 29:107661.
[26]رحیمی باغملک، ج.، حقیقی، م.، میرا، ا. «طراحی و تبیین مدل وفاداری بر مبنای تجربه مشتری در صنعت هتلداری با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد»، فصلنامه مدیریت بازرگانی،(1)11، 1398، 125-140.
[27] دانیالی ده حوض، م.، علامه، س م.، صفری، ع. « طراحی الگوی مدیریت جانشین پروری با رویکرد داده بنیاد»، پژوهش نامه مدیریت تحول، (1)10، 1397، 105-140.
[28] Prado RT, Leite JL, Silva ÍR, Silva LJ, Castro EA. The process of dying/death: intervening conditions to the nursing care management. Revista Brasileira de Enfermagem. 2018 Aug;71(4):2005-13.
[29] ﭘﺎک‌ﻃینت، ا.، ﻓﺘﺤﻲ‌زاده، ع. «ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻛﺎرﻛﻨﺎن: ﺿﺮورت‌ها و راﻫﻜﺎرﻫﺎ»، فصلنامه مدیریت، (5)11، 1387، 47-33.
[30] سپهوند، ر.، عارف‌نژاد، م. «اثر جهت گیری مسیر شغلی متنوع بر قابلیت استخدامی کارکنان با نقش میانجی سرمایة مسیر شغلی(مطالعة موردی: ترخیص کاران گمرک شهید رجایی هرمزگان»، مدیریت دولتی، 4، 1396، 708-687.
[31] Belgrave LL, Seide K. Grounded theory methodology: principles and practices. InHandbook of research methods in health social sciences 2019 Jan 12 (pp. 299-316). Springer Singapore.
[32] Dastani M, Hadi Paykani M, Gholamzadeh D, Gholizadeh A. Strategies and Outcomes of Using Coaching Culture with the Approach of Grounded Theory Method (a case study of the science and technology parks of the country). Management Researches. 2019 Nov 22;12(45):261-88.
[33] Yeo VC, Goh SK, Rezaei S. Consumer experiences, attitude and behavioral intention toward online food delivery (OFD) services. Journal of Retailing and Consumer Services. 2017 Mar 1;35:150-62.
[34] Cho M, Bonn MA, Li JJ. Differences in perceptions about food delivery apps between single-person and multi-person households. International Journal of Hospitality Management. 2019 Jan 1;77:108-16.
[35] Ray A, Dhir A, Bala PK, Kaur P. Why do people use food delivery apps (FDA)? A uses and gratification theory perspective. Journal of Retailing and Consumer Services. 2019 Nov 1;51:221-30.
[36] Roh M, Park K. Adoption of O2O food delivery services in South Korea: The moderating role of moral obligation in meal preparation. International Journal of Information Management. 2019 Aug 1;47:262-73.
[37] Chopdar PK, Sivakumar VJ. Understanding continuance usage of mobile shopping applications in India: the role of espoused cultural values and perceived risk. Behaviour & Information Technology. 2019 Jan 2;38(1):42-64.
[38] Marinković V, Đorđević A, Kalinić Z. The moderating effects of gender on customer satisfaction and continuance intention in mobile commerce: a UTAUT-based perspective. Technology Analysis & Strategic Management. 2020 Mar 3;32(3):306-18.
[39] Zhao Y, Bacao F. What factors determining customer continuingly using food delivery apps during 2019 novel coronavirus pandemic period?. International journal of hospitality management. 2020 Oct 1; 91:102683.
[40] Javaid M, Haleem A, Vaishya R, Bahl S, Suman R, Vaish A. Industry 4.0 technologies and their applications in fighting COVID-19 pandemic. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews. 2020 Apr 24.