ارائه الگوی محیط‌های تسهیل‌کننده انتقال یادگیری در آموزش‌ عالی با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 دانش‌آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
4 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
امروزه آموزش بهعنوان ابزار پیشرفت و توسعه، پاسخگوی نیاز سازمانهای یادگیرنده است که به کمک آن میتوان دانش، مهارت و نگرش کارکنان را بهبود بخشید و از این راه سازمانی پویا و فعال را که پاسخگوی نیاز فناوری است، ایجاد کرد. این مطالعه با هدف ارائه الگوی محیطهای تسهیلکننده انتقال یادگیری در آموزشعالی انجام شده است. مشارکتکنندگان پژوهش شامل، 30 تن از مدیران، کارمندان، اعضای هیأت علمی، کارشناسان و متخصصان درزمینه آموزش منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که بهصورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی تا دستیابی به حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه باز و نیمهساختار یافته بود. تحلیل مصاحبهها با استفاده از رهیافت نظاممند استراوش و کوربین شامل کدگذاری باز، محوری و منتخب انجام شد. با استفاده از مثلثسازی، روش بازخورد مشارکتکنندگان و خبرگان غیر‌مشارکت‌کننده از اعتبار تحلیلها اطمینان حاصل شد. نتایج نشان داد مقوله محوری مطالعه حاضر مشارکت حرفهای در آموزش است که باتوجه‌به شرایط علی (قابلیتهای نظام مدیریت منابع انسانی، عوامل شغلی)؛ شرایط زمینهای (جو سازنده دانشگاهی، عوامل مدیریتی)؛ شرایط مداخلهگر (عوامل فراسازمانی)؛ راهبردها (پویایی محیط دانشگاهی، مکانیزمهای انگیزشی، مدیریت عمکرد)؛ پیامدها (فردی، سازمانی) تدوین و الگوی نهایی براساس عوامل مذکور ارائه شده است. درمجموع میتوان این عوامل را برای یادگیری فراگیران در آموزشهای سازمانی موردنظر قرار داد. برنامهریزان آموزشی و مدیران باتوجه‌به این عوامل و تقویت آنها میتوانند انتقال مهارتهای آموختهشده به محیط کار، بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای اثربخشی برنامههای آموزشی را افزایش دهند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Designing a facilitating environment for transferring learning to higher education

نویسندگان English

elhamsadat soleimani 1
ali akbar aminbeidokhti 2
mahmood najafi 3
mortaza karami 4
1 semnan university
2 semnan university
3 semnanyniversity
4 ferdowsi university of mashhad
چکیده English

Nowadays is education as a means of development is responsive to learning organizations. Though education, we can improve the knowledgs, skils, and attitudes of employees and thus creat an organization responsive to technological needs for organizational. The aim of this study was to present a model for environments facilitative to learning transmissions in higher education. The statistical population in the ganalatative phase consists of 30 individuals, including eight managers, six university professors, ten clears, and six experts in human resources education To reach saturation snowball sampling was done. Semi-stoctared interviews were conduced. researchers did analysis them by struss and corbeen. The reliability and validity of the data in both phase were examed though participants and experts analayzis. The pivotal issue in the present study is professional participation in education and practical implementation of learning. Based on the causal, bachground and rtervetional conditions, a final model has been presented. The resnlts of the guatatative phase demonstrated that the obtained model has fit indices and is confirmed.

کلیدواژه‌ها English

Pattern
transfer learning Facilitating environments
Higher Education
1- Iqbal M., AlSheikh M, H., Factors affecting the transfer of training to the workplace after a facultydevelopment programme: What do trainers think? Journal of Taibah University Medical Sciences. 2018;13(6): 552-556
2- رامزدن م.، یادگیری رهبری در آموزش عالی، ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران، تهران، انتشارات پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی،2000.
3-شمس غلامرضا.، عباسی کسانی حامد.، آسیب شناسی و اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار (بر اساس مدل انتقال آموزش هالتون)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(13)، 1396، ص 58-27.
4- Chiaburu D.S., and Tekleab A.G,. “Individual and contextual influence on multipledimensions of training effectiveness”, Journal of European Industrial Training,; 29( 8), 2005, 604-26.
5- Olivos P., Segovia A., Martin S., Canas M., Gómez E., MayaY., sumapsicol the relationship between learning styles andmotivation to transfer of learning in a vocational training programme, suma psicológica, , 2( 3), 2016, 25–32. www.elsevier.es/sumapsicol.
6- Reinhold S., Gegenfurtner Andreas., and Doris L., Social support and motivation to transfer as predictors of training transfer: testing full and partial mediation using meta-analytic structural equation modeling, International Journal of Training and Development, 22(1), 2018, 1360-3736. doi: 10.1111/ijtd.12115
7-Yamnill S., Mclean G. N., Theories supporting transfer of training. Human Resource Development Quarterly, 12(2), 2001, 195-208.
8-Davids Renta., Ana-Inés., José-Miguel., Jiménez-González, Manel Fandos-Garrido., Ángel-Pío González-Soto, "Transfer of learning: Motivation, training design and learning-conducive work effects", European Journal of Training and Development, 38 ( 8), 2014, 728-744.
9-MaFang F., Bai Yangjing., Yangjuan Bai., Weiguang Ma., Xiangyu Yang & Jiping Li1,. Factors influencing training transfer in nursing profession: a qualitative study.BMC Medical Education, 2018., 18(44).
10-یوزباشی علیرضا؛ ابیلی خدایار؛ خرازی سیدکمال .، سبحانی‌نژاد مهدی.، عوامل سازمانی زمینه‌ساز انتقال یادگیری به محیط کار (مطالعه موردی؛ شرکت ملی گاز ایران)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 3(9)، 1395 ، ص 45.
11-Goldstein I. L., Ford K. J., Training in organizations: Needs assessment, development and evaluation, Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning, 2002.
12 – Chauhan R., Piyali Ghosh., Alka Rai., Sanchita Kapoor., "Improving transfer of training with transfer design: Does supervisor support moderate the relationship?", Journal of Workplace Learning,. 29 ( 4), 2017, 268-285.
13-Alsagheer A., Bin Mohammed, H., The transfer of learning: Exploration of benefits and perspectives in the state of Kuwait, International Journal of Management and Information Systems, 15 (2), 2011, 39-48.
14- Seiberling Christian., Kauffeld S. "Volition to transfer: mastering obstacles in training transfer", Personnel Review,. 46 ( 4), 2017, 809-823.
15-Olivos P., Segovia A., Martin S., Canas M., Gómez E., Maya Y., sumapsicol the relationship between learning styles andmotivation to transfer of learning in a vocational training programme, suma psicológica, 2( 3), 2016, 25–32. www.elsevier.es/sumapsicol.
16-Blume B. D., Ford K. J., Baldwin T. T., Huang, J. L., Transfer of training: A meta-analytic review, Journal of Management, 34(4), 2010, 1065–1105.
17-Massenberg A. C., Schulte, E. M., and Kauffeld S., “Never too early: learning transfer system factors affecting motivation to transfer before and after training programs”, Human Resource Development Quarterly, 28 ( 1), 2017, 55-85.
18- Shen Jie , Chunyong Tang., How does training improve customer service quality? The roles of transfer of training and job satisfaction. European Management Journal, 1(9), 2018.
19-Dermol V., & Tomaz., “ The Influence of TrainingTransfer Factors on Organizational Learning and Performance” Personal Review, 42( 3), 2014, 324- 348.
20-Abozed M., Melaine Y., Saci K., The influence of work environmental factors on motivation to transfer management training, Case study of the Libyan oil industry,(2009), 9-34.
21-Cheng Eddie., W.L., Karin Sanders Ian Hampson ., ,"An intention-based model of transfer oftraining", Management Research Review, 38 ( 8), 2015, 908 – 928.
22-روح الهی احمد علی؛ محجوب، حسن، خیراندیش، مهدی ومهری، داریوش، بررسی عوامل مؤثر بر تسهیل انتقال آموزش به ممحل کار از منظر محیط سازمانی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 1 (11) ، 1395، ص 47-21.
23- Piyali Ghosh Ragini Chauhan Alka Rai ., Supervisor support in transfer of training looking back at past research",Industrial and Commercial Training, 47 (4), 2015,"201 – 207.
24-Nikandrou I., Brinia V., & Bereri E., “Trainee perceptions of training transfer: an empirical analysis”, Journal of European Industrial Training, 33(3), 2009, 55-70.
25-Cherrstrom, Fredrick Muyia Nafukho, Mary Alfred, Misha Chakraborty, Michelle Johnson, Catherine A., "Predicting workplace transfer of learning: A study of adult learners enrolled in acontinuing professional education training program", European Journal of Training and Development, 41 ( 4), 2017, 327-353.
26- Sahoo Malabika, Mishra Sumita, "Effects of trainee characteristics, training attitudes and training need analysis on motivation to transfer training", Management Research Review, 2018.
27-برشان، ادیبه، صفایی موحد، سعید، مقدم‌زاده، علی، فرزاد، ولی‌اله وکیامنش، علیرضا، شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری انتقال یادگیری به محیط کار در آموزش‌های ضمن خدمت صنایع مس منطقه کرمان، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، شماره 39.، 1397.
28-عباس‌پور عباس.، دهقانی علیرضا.، مطالعه تطبیقی ویژگی‌های نظام آموزش کارکنان، مجله مدیریت دولتی 4(10)، 1391، ص 118-101.
29-Mills J., Bonner A., & Francis K., The development of constructivist grounded theory, InternationalJournal of 203 Qualitative Methods. 5 (1), 2006, Article 3. Retrieved [date] from http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/5_1/html/mills.htm.
30-Creswell J W., & Miller D. L., Determining validity in qualitative inquiry.Theoryinto practice, 39(3), 2000, 124-130.
31-استراوس آنسلم .، کوربین جولیت.، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه: بیوک محمدی (1385). تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
32-قنبری سیروس؛ شمس مورکانی غلامرضا؛ عارفی محبوبه .، زندی، خلیل.، آسیب شناسی انتقال یادگیری به محیط کار در سازمان‌های دولتی استان کردستان، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(12)، 1396، ص 1-27.
33- طاهری مرتضی .، کاوش و طراحی مدل اجرایی اثربخشی آموزش سازمانی: مطالعه‌ای مبتنی بر نظریه زمینه‌ای، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال سوم، شماره9، 1395، ص 161-137.
34- Banerjee P., Gupta R,.& Bates R., Influence of organizational learning culture on knowledge worker’s motivation to transfer training: Testing moderating effects of learning transfer climate. Current Psychology, 36(3), 2017, 606-617.
35- Noorizan M M., Afzan N F., & Akma AS., The Moderating Effects ofMotivation on Work Environment and Training Transfer: A Preliminary Analysis.Procedia Economics and Finance, 37, 158-163and Information Systems, 15 (2), 2016, 39-48.
36- Freitas A C., Sílvia A. Silva., Exploring OHS trainers’ role in the transfer of training.Safety Science, 91, 2017, 310–319.
37- Hurt K J. A., Theoretical Model of Training and its Transference: the Pivotal Role of Top Management Team Composition and Characteristics, Human Resource Development International, 19 (1), 2016, 44-66.
38– Chauhan R., Piyali Ghosh., Alka Rai., Sanchita Kapoor., "Improving transfer of training with transfer design, Does supervisor support moderate the relationship?", Journal of Workplace Learning, 29 ( 4), 2017, 268-285.
39- Dirani K., Professional Training as a Strategy for Staff Development, European Journal of Training and Development, 36 (2/3), 2012, 158 – 178.
40- Burke L., and Hutchins H., “Training transfer: an integrative literature review”, HumanResource Development Quarterly, 6 ( 3), 2007, 263-29.