ارائه مدل بهینه قیمت‌گذاری محصولات فاسدشدنی (موردمطالعه فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش)

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
یکی از ارکان اساسی مدیریت درامد، در هر بنگاه قیمت فروش است که با مدیریت مؤثر آن، می‌توان حصول سود موردانتظار بنگاه را تضمین کرد. در بازارهای رقابتیِ مربوط به کالاهای فاسد‌شدنی، قیمت‌گذاری باتوجهبه دوره عمر محصول بهصورت پویا انجام می‌پذیرد. بهاینترتیب تسریع در فروش کالاهای فاسد‌شدنی نزدیک به انقضا از راه ارائه انواع تخفیف و تعیین قیمت بالاتر برای محصولات تازه، امری ضروری است. دراینراستا پژوهش حاضر به ارائه یک مدل بهینه‌سازی قیمت‌گذاری پویا با هدف حداکثرسازی درامد و کاهش هزینه‌ها پرداخته است. در این مدل با در‌نظر‌گرفتن شاخص تازگی محصول و اثر آن بر تقاضا، سیاست قیمت‌گذاری پویا اعم از ارائه تخفیف یا افزایش قیمت فروش در طول افق زمانی فروش شامل چندین دوره برابر با عمر محصول اتخاذ می‌شود. علاوهبراین باتوجهبه هزینه‌های سفارش دوباره و هزینه‌های نگهداری سیاست تجدید موجودی و قیمت‌گذاری در هر دوره مورد‌نظر قرار گرفته است. مدل پیشنهادی در شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به کارگرفته و نتایج منجربه راهبرد قیمت‌گذاری مناسب (کاهش قیمت اولیه) در راستای حداکثرسازی درامد برای محصولات پروتئینی و سبزیجات آن مجموعه بوده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

An Optimization Model for Perishable Products Pricing (Case of OK chain store)

نویسندگان English

Mahmoud Dehghan Nayeri 1
Adel Azar 2
Roghayeh Hadad 3
1 Management and Economics Faculty, Tarbiat Modares University
2 Management and Economics Faculty, Tarbiat Modares University
3 Management and Economics Faculty, Tarbit Modares University
چکیده English

Pricing as a basis of revenue management can ensure the maximum expected profit of any business if managed effectively. In competitive markets of perishable products, the prices are vitally set in a dynamic manner according to the product life cycle by different discounts or price recovery strategies. Consequently this study develops an optimization model on dynamic pricing with the aim of maximizing revenue and diminishing the related costs. Considering the product freshness and its impact on demand, the model determines the pricing policy including the increasing or decreasing rate of the price during the sales horizon consist of several time periods equal to the product life cycle. Moreover, replenishment and inventory costs are incorporated in defining the pricing policy for each period. The proposed model implemented for the OK chain store, which results in a suitable pricing policy (decreasing) in line with the revenue increase for the meat and vegetable products of the whole store.

کلیدواژه‌ها English

Revenue Management
Dynamic Pricing
Perishable Products
Inventory Replenishment