کاوشی بر شایستگی‌های مشاوران مدیریت و سازمان

نوع مقاله : پژوهشی کیفی

نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه مدیریت و بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای شایستگی‌های مشاوران راهبردی مدیریت و سازمان است. روش پژوهش، رویکرد ظاهرشونده گلیزر نظریه دادهبنیاد است. خبرگان این پژوهش را 21 نفر از متخصصان حوزه مشاوره مدیریت تشکیل می‌دهند که با نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شده‌اند. از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به‌منظور گردآوری داده‌ها و از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 10 و کدگذاری سه‌گانه برای تجزیه تحلیل یافته‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگی‌های مشاور مدیریت شامل پنج دسته شایستگیها است که به‌صورت یک هرم تقسیم‌بندی میشوند. جمعشدن این شایستگیها در یک مشاور راهبردی شرط لازم برای موفقیت طرح مشاوره است. در پایین‌ترین سطح، شایستگی‌های شخصیتی قرار دارند؛ این شایستگیها به‌نوعی برای موفقیت هر فردی مؤثر هستند، اما برای مشاور مدیریت یک ضرورت محسوب میشوند. در سطح دوم شایستگی‌های عمومی مدیریت و مشاوره قرار دارند که برای هر مدیر و مشاوری الزامی است. در بالاترین سطح هرم نیز دو دسته شایستگیهای تخصصی مدیریت راهبردی و مشاوره مدیریت وجود دارد. شایستگیهای مدیریت راهبردی برای همه کسانی که دست‌اندرکار تدوین، اجرا یا کنترل راهبردهای سازمان هستند، مشترک است و شایستگیهای مشاوره مدیریت نیز بین همه کسانی که در سطح مدیریت ارشد سازمان به امر مشاوره اشتغال دارند، مستقل از اینکه زمینه مشاوره چه حوزهای از مدیریت باشد، مشترک می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Exploring the competencies of an organization's strategy consultant

نویسندگان English

Hamed Dehghanan 1
hosein rahmanseresht 2
Vahid khashei 3
Mohammad Vakili 4
1 Assistant professor of business management, Allameh Tabataba'i University, Tehran,
2 Prof. of Business Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Associate professor of Business Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 PhD. Student of Business Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده English

The purpose of this research is developing a model for competencies of strategic management and organization consultants. The research method is qualitative and in accordance with the emerging Glaser approach of grounded theory. 21 strategy consultants participated in this research who have been selected through purposeful sampling and snowball approach. Semi-structured interviews were used for data collection and MAXQDA version 10 software and triple coding were used for data analysis. The results indicated that the competencies of strategy consultants, includes personality competencies, general management competencies, general consultancy competencies, and specialized competences of strategic management and management consulting. These competencies are necessary for consultants to be successful. At the lowest level are personality competencies. These are the competencies that are useful to success in any field of activity, but they are vital for strategy consultants. Managerial and consulting competencies are at the second level of the pyramid that are essential for any managers and consultants. At the highest level of the pyramid, there are two categories of strategic management and management consulting competencies. Strategic management competencies are common to all who are involved in formulating, implementing or controlling organizational strategies. Management consulting competencies are also common in all strategic management consultants who deal with top-level managers in an organization.

کلیدواژه‌ها English

Management consulting industry
strategy consultants
Competency Model
Glaser approach
Grounded Theory
[1] https://www.consultancy.uk/
[2] کوزه‌چی، ه؛ عطائیان، ا. «بررسی نظام نوآوری صنعت مشاوره مدیریت ایران»، پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا. 1386.
[3] https://www.statista.com
[4] www.plunkettresearch.com
[5] حقیقت‌جو، ف؛ ثنایی ذاکر، ب؛ شکرکن، ح. «مشاوره سازمانی». تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، شماره 12. 1383.
[6] رضایت، غ؛ یمنی دوزی سرخابی، م؛ کیامنش، ع، نوه ابراهیم، ع. «معماری الگوهای شایستگی: ارایه چارچوب مفهومی». دوفصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). سال سوم، شماره 2، 1390، 81-49.
[7] لینچ، ر. مدیریت استراتژیک، ترجمه وحید خاشعی و فاطمه زرگران. تهران: نشر فوژان. چاپ اول. 1397.
[8] Oonk, H. W. "A better understanding of which factors influence the success of a management consulting project (mémoire de maitrise inédit)" Pays-Bas: University of Twente. 2016.
[9] Eubanks, J. L., O’Driscoll, M. P., Hayward, G. B., Daniels, J. A., & Connor, S. H. "Behavioral Competency Requirements for Organization Development Consultants". Journal of Organizational Behavior Management, 11(1), 1990. 77–97. doi:10.1300/j075v11n01_06.
[10] Kumar, V., Simon, A. and Kimberley, N. "Strategic capabilities which lead to management consulting success in Australia", Management Decision, 38(1). 2000. pp. 24-35.
[11] Kubr, M. "Management consulting: A guide to the profession. International Labour Offic". Fourth edition edition (March 26, 2003)
[12] عزیزی، م، حاتمی، ف. «شناسایی شایستگی‌های موردنیاز مشاوران کسب‌وکار»، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. دوره هفتم، شماره 24، 1394. 119-102.
[13] Ennis. S., Goodman, T., Hodgets, W., Hunt, J. "Core competencies of the executive coach". Retrived from: http://www. Executive coaching forum. com/. Acessado em, 11(10), 2005.
[14] Balter, R. "What are the common factors among consulting competency models?" Retrieved [insert date] from Cornell University, 2014. ILR School site: http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/student/62
[15] Bronnenmayer, M. W. "Success factors of management consulting". Review management science, 10. 2016. 1-34.
[16] Nickolas, F & Bergholz, H."The consultants’ competency circle". 2013. https://www.nickols.us/The_Consulting_Competency_Circle.pdf.
[17] International council of management consulting institutes (ICMCI), "Management consultancy competence framework", 2014. www.iconsulting.org.uk.
[18] دانایی‌فرد، ح؛ امامی، س م. «استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد»، اندیشه مدیریت، سال اول، شماره دوم، 1386. 97-69.
[19] ساغروانی، س؛ مرتضوی، س، لگزیان؛ م، رحیم نیا، ف. «تحمیل نظریه به داده‌ها یا (ظهور) نظریه از داده‌ها: نظریه‌پردازی در علوم انسانی با روش‌شناسی نظریه داده بنیاد». پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، 4(1)، 1393. 170-151.
[20] Glaser, B. G. "Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory", Mill Valley, CA: The Sociology Press.1978.
[21] Glaser, B. G., & Holton, J. "Remodeling grounded theory, Historical Social Research/Historische Sozialforschung". Supplement, 19 (32), 2007.47-68